Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-23, 01:04
  #1
Medlem
Hej! Köpte en moped för en vecka sen (am 6 motor), hade dålig komp så köpte en ny kolv med ringar o satte i (packningar var i bra skick). Cylinderns insida var i gott skick utan repor näst intill, satte nu ihop idag och försökte starta. Den har bra gnista och droppade ned bensin i cylindern utan framgång, försökte rullstarta i backe. Jämförde också med mina kompisars mopeder (cpi sm50 och derbi senda). Min kompression är inte som deras, mycket mer jämn och lättare. Vad kan det bero på? Köpa ny cylinder? Hjälp!
Tack på förhand
Citera
2017-06-23, 11:23
  #2
Medlem
INTPs avatar
Oljades cylindern in vid montering?
Säker på att det är rätt kolv till cylindern?
Citera
2017-06-23, 15:05
  #3
Medlem
Rätt kolv, oljade iofs precis efter att jag hade fått in c ylindern...
Citera
2017-06-23, 15:20
  #4
Medlem
Ofta är den övre kolvringen asymmetrisk (trapezoid-formad). Fick du på den med rätt sida upp?
Citera
2017-06-23, 19:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickanlilja50
Rätt kolv, oljade iofs precis efter att jag hade fått in c ylindern...

Hur vet du att det är rätt kolv? Cylindern kan ju vara uppborrad av någon tidigare ägare. I så fall behövs en större kolv än original.
Citera
2017-06-23, 20:03
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Hur vet du att det är rätt kolv? Cylindern kan ju vara uppborrad av någon tidigare ägare. I så fall behövs en större kolv än original.
Mätte på insidan med skjutmått, stämde med orginalmått
Citera
2017-06-24, 00:44
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickanlilja50
Mätte på insidan med skjutmått, stämde med orginalmått

Nu är ett skjutmått inte så exakt, men sitter kolvringen/na rätt och du inte har något komp så är antingen kolven för liten eller att toppen läcker.

Jag gissar på att cylinder behöver en borrning om det är inte Nicasil förstås, då gäller en ny cylinder.
Du kanske mätte på övre delen av cylinder som kolven aldrig når och fick ett bra värde.

Men såna nya cylindrar kostar inte så mycket och ny kolv har du redan.
Citera
2017-06-24, 13:33
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickanlilja50
Mätte på insidan med skjutmått, stämde med orginalmått
För att mäta exakt så kan du försiktigt trycka en kolvring på plats i cylindern utan kolv. Det skall då inte vara någon springa kvar, annars är ringen för liten. Kolvar och kolvringar brukar göras i en serie A, B, C, ... i växande storlek, där man monterar A i en ny cylinder och sedan byter till B när cylindern blivit sliten.

Men mopedcylindrar är så billiga idag att man att de flesta nog köper cylinder och kolv istället för att renovera den gamla cylindern. Det är för övrigt bara cylindrar med gjutjärnsfoder som går att renovera. Nikalsil är köp och släng.
Citera
2017-06-27, 06:16
  #9
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Ofta är den övre kolvringen asymmetrisk (trapezoid-formad). Fick du på den med rätt sida upp?
Dom kolvringar jag tittat på har inte gått att montera upp och ned, stuckit ut ur kolven och omöjligjort en montering.
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
För att mäta exakt så kan du försiktigt trycka en kolvring på plats i cylindern utan kolv. Det skall då inte vara någon springa kvar, annars är ringen för liten.
En sån kolvring skulle jag ALDRIG montera, det ska alltid finnas ett litet gap annars kan kolvringen nypa fast i cylinderlopppet och bla spräcka kolven, ringgapet mäts med ett bladmått.

Citat:
Nikalsil är köp och släng.
Det går att borra upp även nikasilbehandlade cylindrar, lägger på ett nytt lager nikasil dock är det till såna här motorer nästan alltid billigare att köpa nytt.
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2017-06-27 kl. 06:29.
Citera
2017-06-27, 09:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Dom kolvringar jag tittat på har inte gått att montera upp och ned, stuckit ut ur kolven och omöjligjort en montering.
Symmetriska kolvringar går ironiskt nog inte att montera fel medan asymmetriska går att montera fel utan att något sticker ut. Eftersom man med förstoringsglas kan se vad som är upp och ned på en asymmetrisk ring så tycker de väl inte att det behövs något fysiskt hinder.

På moderna tvåtaktare med två ringar är ofta övre kolvringen asymmetrisk och den undre symmetrisk. Den övre går att montera på två sätt och den nedre bara på ett sätt. Sedan är det Murphys lag som gäller.

Motorerna ser inte längre ut som när du och jag körde Puch Dakota. :-)

Citat:
En sån kolvring skulle jag ALDRIG montera, det ska alltid finnas ett litet gap annars kan kolvringen nypa fast i cylinderlopppet och bla spräcka kolven, ringgapet mäts med ett bladmått.
Då får man gå efter tillverkarens rekommendationer. Jag har läst i monteringsbeskrivningen att det inte skall vara en springa, men vad som är rätt eller fel beror naturligtvis på konstruktionen i övrigt.

Citat:
Det går att borra upp även nikasilbehandlade cylindrar, lägger på ett nytt lager nikasil dock är det till såna här motorer nästan alltid billigare att köpa nytt.
Ja, på en mopedmotor är nikasil köp och släng därför att en ny cylinder kostar 500-2000 kronor och du aldrig kan renovera en cylinder till det priset.
Citera
2017-06-27, 20:58
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Dom kolvringar jag tittat på har inte gått att montera upp och ned, stuckit ut ur kolven och omöjligjort en montering.
Jag hittade en bild på hur ringar för tvåtaktare ofta kan se ut idag:
http://storage.malossistore.com/imgp...5412_store.jpg

Ringarna har inget urfräst hål för stiftet som hindrar att man sätter ringen på fel håll. Istället är urfräsningen så att ringens ytterkant helt omsluter stiftet. Ringens ytterdiameter kan flexa genom att profilens vinkeln ändras under tryck, detta eftersom profilen inte är rätvinklig. Det skall då inte vara någon springa i skarven som det kan läcka luft genom.

Dock tätar ringen bättre på den sida kanten spänner utåt, så sätter man den åt fel håll så tätar den när kolven går ned istället för upp.
Citera
2017-06-27, 22:25
  #12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Jag hittade en bild på hur ringar för tvåtaktare ofta kan se ut idag:
http://storage.malossistore.com/imgp...5412_store.jpg.
Men är kolvringarna platta eller konkava? Platta kan sättas uppåned, konkava däremot kan vara fullsrändigt omöjliga att sätta uppåned.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback