Citat:
Det är lätt att sitta bakom tangentbordet eller i en trygg skinnfåtölj och säga att man minsann hade kunnat göra ditten och datten, men i verkligheten är frågan inte så svartvit. Det finns otivelaktigen fall där bilister hade kunnat ha mer uppmärksamhet men det finns också fall där hastigheter av det här slaget ej kunnat förutses i den aktuella situationen och majoriteten av förarna troligen agerat på precis samma sätt. I ett sådant läge kommer inget juridiskt ansvar att läggas på någon annan än fartdårarna själva.
Intressant att många försvarar tjejen och anser att hon inte har gjort något fel pga att fortköraren bröt mot lagen och körde snabbare än man får. Men hon bröt ju också mot lagen. Man får ju enligt lag inte köra om om det inte kan göras på ett säkert sätt, vilket hon uppenbarligen inte inte kunde i det här fallet. Att man inte ska behöva vara beredd på att det kan komma bilar bakifrån som kör dubbelt så fort som en själv är ett förbannat korkat resonemang. Lämnar ni bilen olåst och med nyckeln i tändningslåset också när bilen står ute över natten? Varför inte? Man ska väl inte räkna med att nån kan stjäla den då det är olagligt!
Man kan lite grovt dela in bilförarna i denna tråd i två kategorier. 1. De som alltid själva kör lagligt och tydligen anser att man ska räkna med att alla andra också gör det. 2. De som själva kan ha tung gasfot ibland men även är medvetna om och beredda på att andra trafikanter kan bete sig som idioter. Jag vet då vilken sorts förare jag utan tvekan helst skulle vilja sitta bredvid om jag var passagerare i en oväntad situation...
Så ja, killen var en idiot som körde i den hastigheten på en tättrafikerad väg och vägen är en säkrare plats idag utan hans närvaro men även tjejen är vållande som helt uppenbart gjorde en olaglig omkörning utan fullgod uppsikt bakåt. Hon kan vara glad att hon bara blev lindrigt skadad och sannolikt slipper straff. Hoppas hon lärde sig en läxa och tänker till en extra gång nästa gång hon ska köra om.
Och slutligen eftersom det tydligen hör till tråden att skryta om hur fort man kör så händer det ibland att jag trycker upp M5:an i 300+ men endast på folktomma norrländska vägar mitt i natten i midnattsolens sken men då riskerar jag bara mitt eget liv (och möjligen diverse älgars och renars).
Man kan lite grovt dela in bilförarna i denna tråd i två kategorier. 1. De som alltid själva kör lagligt och tydligen anser att man ska räkna med att alla andra också gör det. 2. De som själva kan ha tung gasfot ibland men även är medvetna om och beredda på att andra trafikanter kan bete sig som idioter. Jag vet då vilken sorts förare jag utan tvekan helst skulle vilja sitta bredvid om jag var passagerare i en oväntad situation...
Så ja, killen var en idiot som körde i den hastigheten på en tättrafikerad väg och vägen är en säkrare plats idag utan hans närvaro men även tjejen är vållande som helt uppenbart gjorde en olaglig omkörning utan fullgod uppsikt bakåt. Hon kan vara glad att hon bara blev lindrigt skadad och sannolikt slipper straff. Hoppas hon lärde sig en läxa och tänker till en extra gång nästa gång hon ska köra om.
Och slutligen eftersom det tydligen hör till tråden att skryta om hur fort man kör så händer det ibland att jag trycker upp M5:an i 300+ men endast på folktomma norrländska vägar mitt i natten i midnattsolens sken men då riskerar jag bara mitt eget liv (och möjligen diverse älgars och renars).