2017-06-25, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ralph Wiggum
Intressant att många försvarar tjejen och anser att hon inte har gjort något fel pga att fortköraren bröt mot lagen och körde snabbare än man får. Men hon bröt ju också mot lagen. Man får ju enligt lag inte köra om om det inte kan göras på ett säkert sätt, vilket hon uppenbarligen inte inte kunde i det här fallet. Att man inte ska behöva vara beredd på att det kan komma bilar bakifrån som kör dubbelt så fort som en själv är ett förbannat korkat resonemang. Lämnar ni bilen olåst och med nyckeln i tändningslåset också när bilen står ute över natten? Varför inte? Man ska väl inte räkna med att nån kan stjäla den då det är olagligt!

Man kan lite grovt dela in bilförarna i denna tråd i två kategorier. 1. De som alltid själva kör lagligt och tydligen anser att man ska räkna med att alla andra också gör det. 2. De som själva kan ha tung gasfot ibland men även är medvetna om och beredda på att andra trafikanter kan bete sig som idioter. Jag vet då vilken sorts förare jag utan tvekan helst skulle vilja sitta bredvid om jag var passagerare i en oväntad situation...

Så ja, killen var en idiot som körde i den hastigheten på en tättrafikerad väg och vägen är en säkrare plats idag utan hans närvaro men även tjejen är vållande som helt uppenbart gjorde en olaglig omkörning utan fullgod uppsikt bakåt. Hon kan vara glad att hon bara blev lindrigt skadad och sannolikt slipper straff. Hoppas hon lärde sig en läxa och tänker till en extra gång nästa gång hon ska köra om.

Och slutligen eftersom det tydligen hör till tråden att skryta om hur fort man kör så händer det ibland att jag trycker upp M5:an i 300+ men endast på folktomma norrländska vägar mitt i natten i midnattsolens sken men då riskerar jag bara mitt eget liv (och möjligen diverse älgars och renars).
Det är lätt att sitta bakom tangentbordet eller i en trygg skinnfåtölj och säga att man minsann hade kunnat göra ditten och datten, men i verkligheten är frågan inte så svartvit. Det finns otivelaktigen fall där bilister hade kunnat ha mer uppmärksamhet men det finns också fall där hastigheter av det här slaget ej kunnat förutses i den aktuella situationen och majoriteten av förarna troligen agerat på precis samma sätt. I ett sådant läge kommer inget juridiskt ansvar att läggas på någon annan än fartdårarna själva.
Citera
2017-06-25, 12:16
Medlem
Citat:
Intressant att många försvarar tjejen och anser att hon inte har gjort något fel pga att fortköraren bröt mot lagen och körde snabbare än man får. Men hon bröt ju också mot lagen.
Jag betvivlar starkt att du besitter juridiska kunskaper. Du förutsätter att kvinnan varit oaktsam i juridisk mening, vilket är långt ifrån klarlagt med den information som framkommit i tråden. Det är ingen självklarhet att hon bedöms oaktsam när den bakomvarande bilen kommer i den typ av hastighet det talas om här. Snarare tvärtom. Jag har inte kännedom om fallet, men av det som framgått i tråden och media har jag svårt se att kvinnan kommer delges misstanke om brott.
Citera
2017-06-25, 12:20
Avstängd
Mina fördomar: unga män (d.v.s. runt 20) som kör för fort och kvinnor som inte är uppmärksamma i trafiken.
Citera
2017-06-25, 12:30
Medlem
Citat:
Intressant att många försvarar tjejen och anser att hon inte har gjort något fel pga att fortköraren bröt mot lagen och körde snabbare än man får. Men hon bröt ju också mot lagen. Man får ju enligt lag inte köra om om det inte kan göras på ett säkert sätt, vilket hon uppenbarligen inte inte kunde i det här fallet. Att man inte ska behöva vara beredd på att det kan komma bilar bakifrån som kör dubbelt så fort som en själv är ett förbannat korkat resonemang. Lämnar ni bilen olåst och med nyckeln i tändningslåset också när bilen står ute över natten? Varför inte? Man ska väl inte räkna med att nån kan stjäla den då det är olagligt!

Man kan lite grovt dela in bilförarna i denna tråd i två kategorier. 1. De som alltid själva kör lagligt och tydligen anser att man ska räkna med att alla andra också gör det. 2. De som själva kan ha tung gasfot ibland men även är medvetna om och beredda på att andra trafikanter kan bete sig som idioter. Jag vet då vilken sorts förare jag utan tvekan helst skulle vilja sitta bredvid om jag var passagerare i en oväntad situation...

Så ja, killen var en idiot som körde i den hastigheten på en tättrafikerad väg och vägen är en säkrare plats idag utan hans närvaro men även tjejen är vållande som helt uppenbart gjorde en olaglig omkörning utan fullgod uppsikt bakåt. Hon kan vara glad att hon bara blev lindrigt skadad och sannolikt slipper straff. Hoppas hon lärde sig en läxa och tänker till en extra gång nästa gång hon ska köra om.

Och slutligen eftersom det tydligen hör till tråden att skryta om hur fort man kör så händer det ibland att jag trycker upp M5:an i 300+ men endast på folktomma norrländska vägar mitt i natten i midnattsolens sken men då riskerar jag bara mitt eget liv (och möjligen diverse älgars och renars).

Situationen hade aldrig uppstått om han inte kört 200+, hade han kört 120 hade det aldrig hänt, alltså är hon oskyldig.
Citera
2017-06-25, 12:33
Medlem
Ralph Wiggums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Jag betvivlar starkt att du besitter juridiska kunskaper. Du förutsätter att kvinnan varit oaktsam i juridisk mening, vilket är långt ifrån klarlagt med den information som framkommit i tråden. Det är ingen självklarhet att hon bedöms oaktsam när den bakomvarande bilen kommer i den typ av hastighet det talas om här. Snarare tvärtom. Jag har inte kännedom om fallet, men av det som framgått i tråden och media har jag svårt se att kvinnan kommer delges misstanke om brott.
Om du läste hela mitt inlägg så skrev jag även att hon sannolikt inte kommer straffas. Du har rätt i att jag inte har någon juridisk utbildning men det innebär inte att jag inte kan läsa Trafikförordningen:
Citat:
32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
Uppenbarligen kunde det inte ske utan fara i detta fallet eftersom en olycka skedde som sannolikt inte hade skett om hon inte hade försökt sig på en omkörning just där och då. (Observera att jag inte var på plats utan bara går efter polisens uttalanden.)

Eller menar du att man inte har brutit mot lagen om man inte har dömts för det? Intressant... Då har jag aldrig brutit mot en enda lag i mitt liv.
Citera
2017-06-25, 12:36
Medlem
Ralph Wiggums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrArmbandsur
Situationen hade aldrig uppstått om han inte kört 200+, hade han kört 120 hade det aldrig hänt, alltså är hon oskyldig.
Situationen hade aldrig uppstått om hon inte hade försökt sig på en omkörning utan att se till att det kunde ske på ett säkert sätt, alltså är han oskyldig.

Ser du tankefelet? Två personer kan vara vållande vilket enligt min åsikt verkar ha varit fallet här. Observera att jag anser att killen gjorde fel och det är rätt åt honom att han körde ihjäl sig, men jag kan inte bombsäkert säga att tjejen är oskyldig vilket många gör.
Citera
2017-06-25, 12:39
Medlem
Citat:
Situationen hade aldrig uppstått om hon inte hade försökt sig på en omkörning utan att se till att det kunde ske på ett säkert sätt, alltså är han oskyldig.

Ser du tankefelet? Två personer kan vara vållande vilket enligt min åsikt verkar ha varit fallet här. Observera att jag anser att killen gjorde fel och det är rätt åt honom att han körde ihjäl sig, men jag kan inte bombsäkert säga att tjejen är oskyldig vilket många gör.

När det går så fort, jag har åkt i 200, så är det som övriga bilar står stilla och deras möjligheter då att manövrera undan är minimal eller ens reagera på den hastigheten, de här killarna åkte förmodligen närmare 260 pga att fartspärren är där och de tävlade, hon har inga möjligheter att reagera eller sina två sekunder att svänga undan.
Citera
2017-06-25, 12:41
Medlem
Citat:
Om du läste hela mitt inlägg så skrev jag även att hon sannolikt inte kommer straffas. Du har rätt i att jag inte har någon juridisk utbildning men det innebär inte att jag inte kan läsa Trafikförordningen:
Uppenbarligen kunde det inte ske utan fara i detta fallet eftersom en olycka skedde som sannolikt inte hade skett om hon inte hade försökt sig på en omkörning just där och då. (Observera att jag inte var på plats utan bara går efter polisens uttalanden.)

Eller menar du att man inte har brutit mot lagen om man inte har dömts för det? Intressant... Då har jag aldrig brutit mot en enda lag i mitt liv.
För att bryta mot den lag du hänvisar till krävs att man gjort detta genom uppsåt eller oaktsamhet, något sådant har inte framkommit än så länge, men det får naturligtvis vidare utredning utvisa.
Citera
2017-06-25, 12:44
Medlem
Ralph Wiggums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrArmbandsur
När det går så fort, jag har åkt i 200, så är det som övriga bilar står stilla och deras möjligheter då att manövrera undan är minimal eller ens reagera på den hastigheten, de här killarna åkte förmodligen närmare 260 pga att fartspärren är där och de tävlade, hon har inga möjligheter att reagera eller sina två sekunder att svänga undan.
Det vet jag, jag har både åkt och kört 300+ många gånger. Och just därför vet jag om att folk kör 200+ dagligen så när jag själv är ute och kör är jag beredd på att det kan komma bilar bakifrån jävligt fort. Av denna anledningen ska man inte köra om just efter kurvor som verkar ha skett i detta fall. Hon hade alltså inte fullgod uppsikt bakåt då hon inte räknade med att det kan komma en idiot i 260 (eller mer, det är varken svårt eller dyrt att ta bort fartspärren).
Citera
2017-06-25, 12:47
Medlem
Citat:

Situationen hade ju aldrig uppstått om inte killen kört i över 200 blås, hade han kört i en lagstadgad hastighet så hade kanske tjejen haft en chans att uppfatta att det kom en bil bakifrån, nu gick det kanske så fort så trots att hon tittar i backspegeln och ser att det är tomt och då kör om och vips så kommer blådåren farande, killen har kört för fort utan att säkerställa att fortkörningen eller ska vi kalla det lagöverträdelsen kunde ske på ett säkert sätt, alltså är tjejen oskyldig

Ser du tankefelet? Två personer kan vara vållande men många skyller på tjejen vilket är dårskap enligt mig, hur man ens kan försvara en sådan kraftig fortkörning på allmän väg är ju konstigt, riktigt konstigt.
Senast redigerad av MisterWhite 2017-06-25 kl. 12:52.
Citera
2017-06-25, 12:48
Medlem
Citat:
Något förenklat - För att bryta mot lagen krävs att hon haft uppsåt eller handlat oaktsamt/vårdslöst. Uppsåt kan vi utesluta här, antar att vi är överens om det. Oaktsamhet då? Ett typfall av oaktsamhetsbrott är om man byter fel i rusningstrafik utan att se i döda vinkeln och knuffar till bilen bredvid. Men att förutsätta att alla ska ha koll på att det kommer en bil i 250 km/h vid varje omkörning? Nä, jag ser inte att det kommer bedömas som ett oaktsamhetsbrott. Alltså har hon inte brutit mot lagen.

Citat:
Jag varken skrev eller menade det fetstilta. Huruvida du brutit mot någon lag har jag ingen aning om. Statistiskt sett har du säkert kört för fort, isåfall har du av uppsåt eller oaktsamhet begått lagbrott. Men i kvinnans fall har jag svårt se något rekvisit uppfyllt för att hennes omkörning ska vara en brottslig handling.
Citera
2017-06-25, 12:51
Medlem
Ralph Wiggums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterWhite
Situationen hade ju aldrig uppstått om inte killen kört i över 200 blås, hade han kört i en lagstadgad hastighet så hade kanske tjejen haft en chans att uppfatta att det kom en bil bakifrån, nu gick det kanske så fort så hon tittar och ser att det är tomt och då kör om, killen har kört för fort utan att säkerställa att fortkörningen eller ska vi kalla det lagöverträdelsen kunde ske på ett säkert sätt, alltså är tjejen oskyldig

Ser du tankefelet? Två personer kan vara vållande men många skyller på tjejen vilket är dårskap enligt mig.
Ja jag ser tankefelet. Tankefelet är att en måste vara oskyldig. Varför? I detta fall tycker jag det ser ut som att båda är vållande. Om han hade kommit i 150 då? 130? 111? Jag är beredd på att bilar kan komma bakifrån i 260. Om inte du är det får vi hoppas att du inte har otur och råkar ut för det på detta sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in