2017-06-25, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ralph Wiggum
...kan inte bombsäkert säga att tjejen är oskyldig vilket många gör.
Det kan inte jag heller, det finns ju en risk att hon var påverkad av droger eller alkohol, vilket isåfall skulle påverka huruvida hon är vållande eller inte. Men det har inte framkommit något sådant varken i tråden eller media, jag ser det som osannolikt. Vidhåller därför att hon inte begått något brott.
Citera
2017-06-25, 12:58
Medlem
Ralph Wiggums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Något förenklat - För att bryta mot lagen krävs att hon haft uppsåt eller handlat oaktsamt/vårdslöst. Uppsåt kan vi utesluta här, antar att vi är överens om det. Oaktsamhet då? Ett typfall av oaktsamhetsbrott är om man byter fel i rusningstrafik utan att se i döda vinkeln och knuffar till bilen bredvid. Men att förutsätta att alla ska ha koll på att det kommer en bil i 250 km/h vid varje omkörning? Nä, jag ser inte att det kommer bedömas som ett oaktsamhetsbrott. Alltså har hon inte brutit mot lagen.

Jag varken skrev eller menade det fetstilta. Huruvida du brutit mot någon lag har jag ingen aning om. Statistiskt sett har du säkert kört för fort, isåfall har du av uppsåt eller oaktsamhet begått lagbrott. Men i kvinnans fall har jag svårt se något rekvisit uppfyllt för att hennes omkörning ska vara en brottslig handling.
Ja jag anser att det handlar om oaktsamhet av de få fakta som hittills kommit fram. Jag är själv beredd på att bilar kan komma bakifrån i mer än dubbla lagstadgade hastigheten då jag vet om att det händer oerhört ofta att folk kör som idioter. Att eventuell juridisk instans troligtvis inte håller med mig är jag fullt medveten om. Men jag antar att det är jag som läser lagen för bokstavligt. Den verkar vara ganska lätt att böja på märker man när man läser om omkörningsolyckor.
Citera
2017-06-25, 12:58
Medlem
Citat:
Ja jag ser tankefelet. Tankefelet är att en måste vara oskyldig. Varför? I detta fall tycker jag det ser ut som att båda är vållande. Om han hade kommit i 150 då? 130? 111? Jag är beredd på att bilar kan komma bakifrån i 260. Om inte du är det får vi hoppas att du inte har otur och råkar ut för det på detta sätt.
Det är en bedömning. I det här fallet, vad jag förstår, finns flera vittnen som pratar om en hastighet långt över 200 km/h. En åklagare kommer inte anse att en normal bilist behöver förutsätta att omkörningar görs i den hastigheten, inte se det som ett brott, och därför inte heller se möjligheter att få en fällande dom, därför inte heller delge misstanke om brott eller väcka åtal.

Att du har en större vaksamhet och man kan köra om dig i höga hastigheter är ju bra, men det är inte något brott att inte ha den vaksamheten.
Citera
2017-06-25, 13:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Situationen hade aldrig uppstått om hon inte hade försökt sig på en omkörning utan att se till att det kunde ske på ett säkert sätt, alltså är han oskyldig.

Ser du tankefelet? Två personer kan vara vållande vilket enligt min åsikt verkar ha varit fallet här. Observera att jag anser att killen gjorde fel och det är rätt åt honom att han körde ihjäl sig, men jag kan inte bombsäkert säga att tjejen är oskyldig vilket många gör.

Jag har själv blivit omkörd i säkert 200 km/h+ när jag själv kört motorvägsfart. Det går fruktansvärt fort ska du veta.

Du har inte en chans att hinna reagera på samma sätt som någon kör om i lite mer normal hastighet. Du talar helt emot dig själv när du tycker att föraren gjort fel.

På en racerbana hade tjejen förmodligen gjort fel, men knappast på en vanlig motorväg.
Citera
2017-06-25, 13:01
Medlem
Citat:
Det vet jag, jag har både åkt och kört 300+ många gånger. Och just därför vet jag om att folk kör 200+ dagligen så när jag själv är ute och kör är jag beredd på att det kan komma bilar bakifrån jävligt fort. Av denna anledningen ska man inte köra om just efter kurvor som verkar ha skett i detta fall. Hon hade alltså inte fullgod uppsikt bakåt då hon inte räknade med att det kan komma en idiot i 260 (eller mer, det är varken svårt eller dyrt att ta bort fartspärren).

Hon ska inte behöva ta hänsyn till någon som kör över 200+ när hon planerar sin körning, det är hans ansvar när han bryter grovt mot lagen.
Citera
2017-06-25, 13:13
Medlem
Ralph Wiggums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Det är en bedömning. I det här fallet, vad jag förstår, finns flera vittnen som pratar om en hastighet långt över 200 km/h. En åklagare kommer inte anse att en normal bilist behöver förutsätta att omkörningar görs i den hastigheten, inte se det som ett brott, och därför inte heller se möjligheter att få en fällande dom, därför inte heller delge misstanke om brott eller väcka åtal.

Att du har en större vaksamhet och man kan köra om dig i höga hastigheter är ju bra, men det är inte något brott att inte ha den vaksamheten.
Det verkar vara en tolkningsfråga. Jag tolkar lagen annorlunda men jag är som sagt inte någon jurist.
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag har själv blivit omkörd i säkert 200 km/h+ när jag själv kört motorvägsfart. Det går fruktansvärt fort ska du veta.

Du har inte en chans att hinna reagera på samma sätt som någon kör om i lite mer normal hastighet. Du talar helt emot dig själv när du tycker att föraren gjort fel.

På en racerbana hade tjejen förmodligen gjort fel, men knappast på en vanlig motorväg.
Jag har kört på Autobahn så jag vet precis hur fort det går. Fler svenskar borde egentligen åka till Tyskland och prova på detta så de kanske får lite mer respekt för hastighet. Själv är jag beredd på att folk kan komma i 250+ då jag råkat ut för det allt för många gånger.
Citat:
Ursprungligen postat av herrArmbandsur
Hon ska inte behöva ta hänsyn till någon som kör över 200+ när hon planerar sin körning, det är hans ansvar när han bryter grovt mot lagen.
Och då ser man hur det kan sluta när man inte är beredd. Själv är jag beredd på att folk kan köra för fort så jag kommer som tur är inte råka ut för samma sak som hon gjorde (inte som förare iaf). Även hon bröt mot lagen anser jag. Jag förstår inte varför endast EN person kan vara skyldig.
Citera
2017-06-25, 13:21
Medlem
Citat:
Det verkar vara en tolkningsfråga. Jag tolkar lagen annorlunda men jag är som sagt inte någon jurist.

Jag har kört på Autobahn så jag vet precis hur fort det går. Fler svenskar borde egentligen åka till Tyskland och prova på detta så de kanske får lite mer respekt för hastighet. Själv är jag beredd på att folk kan komma i 250+ då jag råkat ut för det allt för många gånger.

Och då ser man hur det kan sluta när man inte är beredd. Själv är jag beredd på att folk kan köra för fort så jag kommer som tur är inte råka ut för samma sak som hon gjorde (inte som förare iaf). Även hon bröt mot lagen anser jag. Jag förstår inte varför endast EN person kan vara skyldig.

Skitsnack, inte kollar du efter bilar som kör 200+ när du kör på motorväg, du kollar på den trafiken omkring dig som syns, den här dyker upp utan att hon har en chans att reflektera över situationen 1-2 sekunder och reagera på det.
Citera
2017-06-25, 13:23
Medlem
Men det vore intressant att veta om de tagit bort fartspärren på den aktuella bilen.
Citera
2017-06-25, 13:25
Medlem
Ralph Wiggums avatar
Citat:
Skitsnack, inte kollar du efter bilar som kör 200+ när du kör på motorväg, du kollar på den trafiken omkring dig som syns, den här dyker upp utan att hon har en chans att reflektera över situationen 1-2 sekunder och reagera på det.
Ja du har bevisat att det är precis så du gör när du kör bil, men ge fan i att dra in mig i dina fantasier. Jag är beredd på att folk kör som idioter och du bevisade just att jag gör alldeles rätt i detta.

Edit:
Citat:
Men det vore intressant att veta om de tagit bort fartspärren på den aktuella bilen.
Troligtvis. Ingen idé att raca med såna bilar annars då de kommer upp i toppfart nästan direkt om spärren är kvar. Det är som sagt en enkel och billig operation och något man gör om man har tänkt tävla med bilen.
Senast redigerad av Ralph Wiggum 2017-06-25 kl. 13:29.
Citera
2017-06-25, 13:28
Medlem
Citat:
Ja du har bevisat att det är precis så du gör när du kör bil, men ge fan i att dra in mig i dina fantasier. Jag är beredd på att folk kör som idioter och du bevisade just att jag gör alldeles rätt i detta.

Lol, jag är en bra förare och kör defensivt men inte fan tar jag hänsyn till 200+ förare när jag planerar min körning.
Citera
2017-06-25, 13:30
Medlem
Citat:
...

....
Var går gränsen för din uppmärksamhet vid omkörning? Är du beredd på alla tänkbara hastigheter bakifrån? Planerar du omkörning med tanke på att en Koenigsegg eller liknande kan dyka upp bakom dig i 450?
Det låter som om det inte blir speciellt många omkörningar gjorda.
Citera
2017-06-25, 13:31
Medlem
Ralph Wiggums avatar
Citat:
Lol, jag är en bra förare och kör defensivt men inte fan tar jag hänsyn till 200+ förare när jag planerar min körning.
Ber om ursäkt
Men du kanske borde börja göra det? Du ser ju hur det kan sluta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in