2021-04-09, 08:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kragom
Tycker om denna nya serie, man får den rätta känslan.

Funderar lite kring gården som Bäckström har som hemställe, där dom filmar.

Visst är det väl samma ställe som i ettan? Tänker på hur man förklarar att huset står kvar som som Jäkhel sprängde i ettan.

Ja det är det och ligger ett par mil från Piteå.

Jag kände igen köket direkt.
Citera
2021-04-11, 17:09
Medlem
brutalares avatar
Ett bra sista avsnitt på en bra serie. Lassgård är kung.
Citera
2021-04-12, 09:34
Medlem
fearreapers avatar
Kul att Esa ranos gamla advokat var med som advokat åt Ylva han heter Marko Tuhkanen 😊
Citera
2021-04-12, 10:59
Avslutad
Går det att sammanfatta säsongen steg för steg så att jag förstår bättre?

Sern var alltså en langare av steroider. Therese som blev mördad konfronterade Linus och bla Sern att det de håller på med är fel. Linus lackade ur och slog mer eller mindre nästan ihjäl henne. Han ringde till Ylva och berättade vad som har hänt och hon sköt henne.

Det som känns oklart är följande

- av vilket syfte ville Ylva skjuts ihjäl henne? Är det vad jag tror att det skulle se dåligt ut för företaget om Linus hade åkt dit för dråp?

- Hur hamnade Therese i skogen?

Är det vad jag har förstått att hon kunde på något sätt leva i två dagar i skogen och istället för att ringa polisen fick Ylva avbryta sin konferans i Arvidsjaur för att skjuta henne?

Är Pål och och Rambo-norrlänningen bröder tillsammans med Reino?

Varför ville Linus skada Reino? På vilka grunder?

Varför kunde inte Reino isåfall hur det gick till då han blev förlamad? Kanske han förvisso inte såg vem som slog honom men varför börja prata om att han föll av timmer?

Är det vad jag tror att alla visste att Reino gick på steroider och ville hålla det tyst för att han fick ett hockeykontrakt?

Varför alla ville sätta dit Sern, har det med att han var den som sålde steordierna åt dem? Alltså att lägga skulden på langaren?

Varför kunde inte Sern på något sätt säga som det var att han är oskyldig? Var det för att han inte visste var kroppen låg?
Citera
2021-04-12, 11:06
Medlem
catforwardpowers avatar
Kan nån svara på vad i helvete meningen med Peters karaktär var? På slutet hade man ju mer sympati med Särn än med pojkspolingen som uppträdde extremt omoget under hela serien. Liksom, är han god eller ond? Det var ju inte så att han hjälpte ett jävla skit under utredningen? Han framställs ju som en patetiskt värdelös polis som borde börja jobba som gatusopare istället.
Citera
2021-04-12, 11:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Kan nån svara på vad i helvete meningen med Peters karaktär var? På slutet hade man ju mer sympati med Särn än med pojkspolingen som uppträdde extremt omoget under hela serien. Liksom, är han god eller ond? Det var ju inte så att han hjälpte ett jävla skit under utredningen? Han framställs ju som en patetiskt värdelös polis som borde börja jobba som gatusopare istället.

Hans pappa var Leif som sprängde sig själv i luften (Lennart Jähkel) och Peters attityd frodades fram under första säsongen då han inte kunde erkänna dina misstag som polis och vägrar lyssna på Erik Bäckström.

Under denna säsong började det med att Sern lyckades ta hans pistol och skenavrättade honom, en form av förnedring blev det för Peter och bättre blev det inte då samma person som försökte döda honom i skogen också hade legat med hans fru för 15 år sedan. Därav väckte det en aggression att han vill till varje pris att Sern skall åka dit och gärna dö efter att ha bara hört illa om Sern från lokalbefolkningen.

Tillslut leder det till att han skiter fullständigt i hans roll som polis och vägrade lyssna på Erik. Att det var viktigare att Sern är död än att komma med bevis.

Serns karaktär påminner lite om Christer Pettersson, att alla knarkare och alkisar vill alla människor illa och man tror alltid att det är de som har gjort allt brottsligt.

Precis som med Jägarna 2 där man ville binda fast Jari för mordet eftersom han har misshandlat folk och dricker mycket alkohol.

Med andra ord, sakfrågan måste gå före allt annat än personliga värderingar. Peter gjorde ett grovt tjänstefel som han inte kan erkänna, det sista minuterna I sista avsnittet fick man se i Peters min att han skäms och kommer ha svårt att ha med Erik att göra igen.
Citera
2021-04-12, 13:36
Medlem
Frågan är väl varför dom flyttade Therese kropp överhuvudtaget? Känns jävligt dumt att flytta kroppen efter 15 år i säkert förvar.
Citera
2021-04-12, 20:03
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower

Jag skrev om det tidigare i tråden:
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Peter. En av de mest irriterande karaktärerna i en tv-serie någonsin.
Skådespelarens svaga uppsyn och späda gestalt gör inte det hela bättre.
Hur har man tänkt här egentligen? Är det verkligen meningen att man ska hata honom och önska att han ska bli spöad av Särn? Karaktären var kass i första säsongen med.
(FB) Filmen Jägarna får fortsättning som TV-serie

Är det meningen att han ska bli ännu en korrupt polis som man ska avsky? Att ondskan från hans pappa ska gå igen i honom?
Besviken att Erik/Lassgård skyddade honom i internutredningsförhöret men antar att det var nödvändigt inför en kommande säsong 3.
Citera
2021-04-12, 20:29
Medlem
Kommer det en säsong 3?

Upplagt för att Peter kommer ta livet av sig som farsgubben och även plastpappan Peter Stormare.

Dock är det konstigt castat för den rollen. Man hatar ju honom mer för att han är en sån kass mes än för de mycket grova tjänstefel och brott han begår.

Känns som en säsong 3 där man får följa den kassa dumma Peter och tanken är att man ska växla mellan sympati och avsky. Men man kommer bara känna irritation.
Citera
2021-04-12, 21:52
Medlem
Hatten av för Rolf Lassgård!

Sicken jävla insats han gör i sista avsnittet. Skådespel på mycket hög nivå.
Citera
2021-04-12, 22:20
Medlem
Faukess avatar
Grymt bra! Känns upplagt inför en tredje säsong.
Lassgård är den bästa skådespelaren vi har ta mig fan.
Citera
2021-04-12, 23:34
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Kommer det en säsong 3?
Inget officiellt bekräftat men det får man väl anta.

Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Känns som en säsong 3 där man får följa den kassa dumma Peter och tanken är att man ska växla mellan sympati och avsky. Men man kommer bara känna irritation.
Precis.
När man t o m kände mer sympati för Särn denna säsongen så har det ju gått långt.
Karaktären måste förändras radikalt om jag ska känna nån sympati.
Kanske är det skådisen också, att han ser så klen ut. Det gör inte saken bättre.
Om det är meningen att man ska hata Peter så gör ju skådisen i och för sig ett bra jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av Strimlaren123
Hatten av för Rolf Lassgård!

Sicken jävla insats han gör i sista avsnittet. Skådespel på mycket hög nivå.
Citat:
Ursprungligen postat av Faukes
Grymt bra! Känns upplagt inför en tredje säsong.
Lassgård är den bästa skådespelaren vi har ta mig fan.

Instämmer. För Lassgårds skull så har jag stått ut med Peter och det säger inte lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in