Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-29, 15:33
  #13
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdFontes
Jag tror inte att det finns nån människa utan humor men att det finns olika sorts humor, och alla är inte inne i samma banor. Jag tror att det är svårare för människor som har ett sarkastisk humor att bara "släppa loss". Och det kanske man inte heller vill.

Jag kan ta mig själv som ett exempel, min humor passar inte alla. Om jag inte står nån nära kommer jag att hålla tillbaka och vara försiktig, vilket nån kanske kan uppfatta som "avsaknad av humor" men det är ett medvetet val för att undvika "fel".

Jag har också lärt mig att inte kasta ur mig alla skämt som dyker upp inne i huvudet just av den anledningen du nämner. Men jag antar att det kanske inte får dig att inte tycka att humor är viktigt i relationer etc?

Citat:
Ursprungligen postat av smaland21
Vet att många narcisisster mm har svårt med humor och att känna äkta glädje. Skadeglädje däremot.
Det genuina draget i ansiktet. Saknas. Tomma, Stirrandes ögon.
Min far är sådan min mor underbar humor.
Min mor och jag trivs bra ihop. Jag skrattar ibland men för sällan tyvärr. Tror detta beror på att man levt i ständig trauma. Man vet aldrig när nästa drama kommer. Man lever likt en soldat som ständigt är på sin vakt. Därmed har man svårt att koppla av och njuta av nuet och därmed humor.
Skratt är oerhört viktigt tror jag och gör att man släpper stressen och kroppen får läka bättre.
Älskar glädje stunderna.

Jasså, hade inte direkt funderat på om narcissism har med saken att göra. De har väl dock ofta problem med självdistans vilket ju lär visa sig i på vissa sätt avsaknad av humor. Tråkigt folk...

Men den personen jag är bekant med visar inga narcissistiska drag, varken "öppna" eller "dolda" så det måste vara något annat som ligger bakom där .
Citera
2017-07-13, 16:13
  #14
Medlem
Fan vilken bra trådstart TS!

Jag tror humor är ett slags redskap för ALLA människor med minsta empati att klara full integration i samhället!

Jag har älskat humor mer än något annat, fick alltid folk att skratta, men så levde jag kringflackat och ekonomiskt oberoende under många år, utanför alla sammanhang så att säga. Och jag kunde utveckla min "äkthet", då tappade jag helt humorn, jag utvecklade kärlek ich närvaro istället, otroligt vilken potential det finns i människor egentligen, om vi tilläts vara äkta.

Men så kom jag tillbaka till samhället och jag märkte snabbt att jag var tvungen att bli fullständigt galen, egoistisk, självupptagen och medelmåttig för att kunna passa in. Intressant hur extremt osunt det är när man levt utanför!

Hursomhelst, då kom humorn sakta tillbaka, den var nödvändig för att inte bli en helt ond oempatisk människa! Herman Hesse, tysk nobelpristagare i litteratur skrev att humor är som en slags trolldryck som är en slags positiv bieffekt av alla våndor och ångest man svettas ur kroppen i ansträngningen att passa in!
Citera
2017-07-14, 11:39
  #15
Medlem
godhetsapostelns avatar
Humor hänger samman med intelligens. Det krävs ett rörligt intellekt och möjlighet att koppla ihop saker fort. Ju smartare människor desto roligare.
Citera
2017-07-17, 16:43
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Humor hänger samman med intelligens. Det krävs ett rörligt intellekt och möjlighet att koppla ihop saker fort. Ju smartare människor desto roligare.

Inte bara intelligens, det hänger samman med kärlek/empati också, ifall det utförs rätt!
Citera
2017-07-26, 03:19
  #17
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkTank111
Fan vilken bra trådstart TS!

Jag tror humor är ett slags redskap för ALLA människor med minsta empati att klara full integration i samhället!

Jag har älskat humor mer än något annat, fick alltid folk att skratta, men så levde jag kringflackat och ekonomiskt oberoende under många år, utanför alla sammanhang så att säga. Och jag kunde utveckla min "äkthet", då tappade jag helt humorn, jag utvecklade kärlek ich närvaro istället, otroligt vilken potential det finns i människor egentligen, om vi tilläts vara äkta.

Men så kom jag tillbaka till samhället och jag märkte snabbt att jag var tvungen att bli fullständigt galen, egoistisk, självupptagen och medelmåttig för att kunna passa in. Intressant hur extremt osunt det är när man levt utanför!

Hursomhelst, då kom humorn sakta tillbaka, den var nödvändig för att inte bli en helt ond oempatisk människa! Herman Hesse, tysk nobelpristagare i litteratur skrev att humor är som en slags trolldryck som är en slags positiv bieffekt av alla våndor och ångest man svettas ur kroppen i ansträngningen att passa in!

Å tack! Tycker det pratas för lite om humor på något vis. Mitt humör kan verkligen vända av ett enda fyndigt men kanske jättelöjligt skämt. Även om jag bara sitter för mig själv och läser det. Ofta får jag dock en väldig lust att dela med mig i de lägena.

Visst kan man "gömma sig" bakom humor i många lägen. Jag använder det ofta för att "bli av" med folk. Avslutar man med något roligt och vinkar hejdå och lämnar den andra med ett leende på läpparna kan den personen inte ta illa upp för att man drar vidare.

Jag tror också att det har en stor betydelse för det sociala samspelet, på många sätt, det jag nyss beskrev är bara ett av många.

Du tappade alltså humorn när du blev mer "äkta"? Det är intressant. Var inte saker roliga längre när du var närvarande och genuin menar du?

Så visst, humor används för att passa in men jag ser ingen stark korrelation mellan vilka personer som har humor och vilka som är desperata för att passa in. Jag har aldrig varit jättedesperat för att passa in men har alltid haft massor med humor. Jag tror inte heller att jag uppfattas som oäkta speciellt ofta, att ha humor visar ju på distans också. Eller vad tycker du?



Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Humor hänger samman med intelligens. Det krävs ett rörligt intellekt och möjlighet att koppla ihop saker fort. Ju smartare människor desto roligare.

Någon form av intelligens kan det nog hänga ihop med. Just snabb associationsförmåga är jag också inne på, i alla fall om man ska kunna vara rolig "on the fly". Lateralt tänkande?
__________________
Senast redigerad av esant 2017-07-26 kl. 04:06.
Citera
2017-07-26, 05:40
  #18
Medlem
GastonLeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Humor hänger samman med intelligens. Det krävs ett rörligt intellekt och möjlighet att koppla ihop saker fort. Ju smartare människor desto roligare.

Mycket bra sagt
Citera
2017-07-26, 10:23
  #19
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Humor hänger samman med intelligens. Det krävs ett rörligt intellekt och möjlighet att koppla ihop saker fort. Ju smartare människor desto roligare.
Det här är ju också orsaken till att så få kvinnor har humor. Det finns roliga kvinnor men det handlar om undantag.
Citera
2017-09-10, 18:30
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkTank111
Fan vilken bra trådstart TS!

Jag tror humor är ett slags redskap för ALLA människor med minsta empati att klara full integration i samhället!

Jag har älskat humor mer än något annat, fick alltid folk att skratta, men så levde jag kringflackat och ekonomiskt oberoende under många år, utanför alla sammanhang så att säga. Och jag kunde utveckla min "äkthet", då tappade jag helt humorn, jag utvecklade kärlek ich närvaro istället, otroligt vilken potential det finns i människor egentligen, om vi tilläts vara äkta.

Men så kom jag tillbaka till samhället och jag märkte snabbt att jag var tvungen att bli fullständigt galen, egoistisk, självupptagen och medelmåttig för att kunna passa in. Intressant hur extremt osunt det är när man levt utanför!

Hursomhelst, då kom humorn sakta tillbaka, den var nödvändig för att inte bli en helt ond oempatisk människa! Herman Hesse, tysk nobelpristagare i litteratur skrev att humor är som en slags trolldryck som är en slags positiv bieffekt av alla våndor och ångest man svettas ur kroppen i ansträngningen att passa in!



Empati och humor är absolut inget som det ska dras paraleller mellan. För att många gånger är det faktiskt som så att dem som är verkligen på djupet, godhjärtade människor, är inte speciellt skämtsamma av sig, även om dem har humor och skrattar åt andras skämt kanske så håller dem tillbaka sina egna uttalanden av en anledning.
Och det beror på, främst, en genuin avsikt att inte vilja skada en annan människa. Man undviker helt enkelt, eller är väldigt reserverad i sina skämt och uttalanden för att inte se en annan människa ta illa vid sig.
Dessa godhjärtade människor jag pratar om, som de finns ett fåtal av i vårat samhälle.
Nu pratar jag absolut inte om dessa som verkar så fina, snälla och ett hjärta av guld för att dem hela tiden anpassar sig efter andra, gör saker medvetet synliga utåt för att själv se bättre ut, som t.ex. säga något snällt, göra någon en tjänst, vara till lags. För att sen bakom ens rygg uppvisa något helt annat. Man släpper den masken man visat och visar sitt riktiga jag, som betyder att, i detta fall, man gör allting för sin egen vinning, för sin egen skull och sitt eget mående.
Så är dem flesta.

Det jag pratar om, dem verkligen godhjärtade människorna, som har ett hjärta av guld, det är människor som verkligen anstränger sig för att inte skada, försvåra, förbrylla en annan människa. Genuin och verklig ödmjukhet. Pratar inte om dem fega människorna nu, som vänder senare, utan om människor med hjärta.

Majoriteten av människor i allt dem gör har en avsikt att sträva efter att höja sitt egna jag i allt som görs, ofta genom att behöva sänka en annan medmänniska. Det är ett ständigt krig om vem som ska vara "överst". I alla situationer. För att så är det.


För att ta några exempel, i skämtsamma situationer så är det allt som oftast något tillfälle där någon av människorna (vi säger det är 3-4 st) vill skada någon av dem andra medmänniskorna, i sina skämt. Det behöver inte vara något allvarligare än en liten pik för att höja sitt egna jag. Denna person känner sig hotad som gör såhär. Det är inget annat än mätning/underlägsenhet från skämtarens sida. Och såhär är det i nästan alla situationer.
Ofta så dem som är riktigt, riktigt roliga och skämtsamma personer, har ett stort behov av bekräftelse för att väga upp en annan dålig egenskap. Ofta är dessa personer heller inte speciellt godhjärtade utan använder ofta sin skämtsamma sida som sitt enda sätt att bli bekräftad som en bra människa och stärka sin självkänsla (för det strävar alla efter, medvetet eller omedvetet).
För att dem vet att dem blir bekräftade när dem är roliga. Och folk uppskattar humor.
Denna dåliga egenskap som dem många gånger har, det är ett falskt och ont hjärta i grund och botten. Detta är väldigt falska och farliga personer som man absolut inte ska lita på.

Sen finns det också väldigt skämtsamma personer som är helt genuina i det och verkligen bara vill sprida positivitet och inte skada någon i sin närhet på något sätt eller med avsikt höja sitt egna jag. Dessa är ofta väldigt socialt begåvade och är väldigt medvetna om vad dem säger och hur det kan tolkas. Bra impulskontroll och eftertanke innan något sägs. Men det är oerhört ovanligt.

Jag är mycket hellre med en "neutral" människa som inte har behov av att skämta stup i kvarten och inte heller är negativ, utan ändå har en positiv och optimistisk inställning till livet.
Anledningen till det är för att enligt mig så är en skämtsam person en person med mer oseriös syn på tillvaron. För att skämta mycket måste man ha en lite mer oseriös inställning. Och det avspeglar sig också med tiden på allt annat. Man lever oseriöst. Vilket också gör att relationer heller inte blir seriösa, för att man har ett oseriöst mindset som avspeglar hela personligheten och också ens handlingar överlag. Inte alla, men generellt sett.

Vet ni med er någon riktig pajas i er bekantskapskrets? Hur många gånger har denne varit otrogen/haft flera misslyckade förhållanden? Om inte, hur är då förhållandet dem i mellan? Inte speciellt seriöst ellerhur. Hur pass pålitlig och äkta känns denna personen?

Vet ni med er en människa i er bekantskapskrets som kanske inte är jätteskämtsam men har humor, skrattar kanske gärna med andras skämt istället, är lite reserverad men varken blyg eller osäker.
Gör nästintill aldrig någon annan människa illa, förutom kanske försvar/sätta ner foten ibland när det behövs. Är oftast väldigt snäll och varm.
Denna personen i er bekantskapkrets är en som har haft ett långt ihållande förhållande som fungerar.

Varför är det såhär? Vad skiljer sig? Det är egentligen bara en enda sak, det är ens mindset. Alla har inte förmågan att kunna sätta ett stenhårt mindset och följa det dock. Det krävs framförallt ett djup hos en person. Hur är dennes mindset då?

Jo, denna person har en inställning av att aldrig vilja skada någon annan. Den drivs framåt och får sin bekräftelse genom att höja, underlätta, motivera och inspirera andra människor. En person som värderar detta högst av allt, det, mina vänner, det är en person med ett hjärta av guld som kommer vara den absolut bästa partnern/vännen man kan hitta. Djupa människor med ett stort hjärta är dem finaste människorna som finns. Humor kan slänga sig i väggen, det har ingenting med empati att göra. Däremot är humor viktigt, om det används med eftertanke och på rätt sätt.

Att nedgradera nivån på kärlek och tycke från och till en annan människa genom att försöka vara rolig men någon gång råka slänga ur sig något dumt som kan ställa till oerhört mycket, är för mig väldigt ointelligent sätt att tänka för att bygga ett riktigt bra förhållande.
Det görs istället med mycket värme, närhet, kärlek, närvaro, engagemang, vara lyhörd och omtänksamhet. Med dessa egenskaper kommer också passion automatiskt och det slår ut allt. Passion i ett förhållande kräver ett stort hjärta och empati, en människa som bär på dessa egenskaper är en väldigt stor människa. Något som är väldigt svårt att finna, men när det väl är funnet, så släpp aldrig någonsin det. Aldrig. För den personen kan och kommer göra ditt liv till något andra utan detta inte kan.
En passionerad människa kan gå hur långt som helst med rätt omgivning. Där alla andra slutar och ger upp, där fortsätter människan med det stora hjärtat och passionen. OM den fortfarande har låga och anledning att vilja använda hjärtat.
Kolla på alla framgångsrika idrottsstjärnor t.ex. det är hjärta och passion som gör dem bästa snäppet bättre än alla andra. Inte talang.

Spårade ur lite där, men var tvungen att skilja på empati och humor. Empati (på riktigt, inte för egen vinning) är hjärta och humor är bekräftelse. Om man ser det på djupet.
Citera
2017-09-10, 19:07
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkTank111
Fan vilken bra trådstart TS!

Jag tror humor är ett slags redskap för ALLA människor med minsta empati att klara full integration i samhället!

Jag har älskat humor mer än något annat, fick alltid folk att skratta, men så levde jag kringflackat och ekonomiskt oberoende under många år, utanför alla sammanhang så att säga. Och jag kunde utveckla min "äkthet", då tappade jag helt humorn, jag utvecklade kärlek ich närvaro istället, otroligt vilken potential det finns i människor egentligen, om vi tilläts vara äkta.

Men så kom jag tillbaka till samhället och jag märkte snabbt att jag var tvungen att bli fullständigt galen, egoistisk, självupptagen och medelmåttig för att kunna passa in. Intressant hur extremt osunt det är när man levt utanför!

Hursomhelst, då kom humorn sakta tillbaka, den var nödvändig för att inte bli en helt ond oempatisk människa! Herman Hesse, tysk nobelpristagare i litteratur skrev att humor är som en slags trolldryck som är en slags positiv bieffekt av alla våndor och ångest man svettas ur kroppen i ansträngningen att passa in!


Detta är otroligt intressant och det ligger mycket i det. Det är tufft att utveckla våra bästa egenskaper som kärlek, värme och närvaro i oss själva och för andra människor i samhället vi lever i.
Vi är inte skapta för detta samhälle, det får oss att känna oss begränsade, vi är skapta för stor frihet utan massa måsten som någon "högre" (samhället) tvingar oss att göra för att överleva. Normer som måste följas.
Därför blir våra egentliga, genetiska, menade styrkor och egenskaper svåra att få fram och ta användning/nytta av.
Reptilhjärnan får oss att känna oss instängda och oaktiverade. Vi är absolut inga djur, men vi är heller inga robotar. Vi är för smarta för att vara styrda.
Citera
2017-09-21, 06:15
  #22
Medlem
esants avatar
Nu var inte svaret till mig men eftersom jag är TS så vill jag kommentera det. Mycket av det du skriver är tänkvärt men du vacklar lite angående ifall humor är viktigt eller något dåligt. Helt okej, ämnet är inte simpelt.

Citat:
Ursprungligen postat av Dolphan
Empati och humor är absolut inget som det ska dras paraleller mellan. För att många gånger är det faktiskt som så att dem som är verkligen på djupet, godhjärtade människor, är inte speciellt skämtsamma av sig, även om dem har humor och skrattar åt andras skämt kanske så håller dem tillbaka sina egna uttalanden av en anledning.
Och det beror på, främst, en genuin avsikt att inte vilja skada en annan människa. Man undviker helt enkelt, eller är väldigt reserverad i sina skämt och uttalanden för att inte se en annan människa ta illa vid sig.
Dessa godhjärtade människor jag pratar om, som de finns ett fåtal av i vårat samhälle.

Jag tycker att det är viktigt att poängtera att humor inte bara handlar om "att skämta" utan att kunna se det komiska och absurda i mycket som händer runt omkring oss. Det handlar då faktiskt oftast inte om att skratta åt någon människa utan att ha förmåga till distans till oss själva, andra och våra liv.

Du verkar dock också skilja på skämt och humor i den här passagen men skriver på slutet att humor handlar om bekräftelse. Det är det jag menar med att jag tycker att du vacklar i din inställning.

Citat:
Ursprungligen postat av Dolphan
Det jag pratar om, dem verkligen godhjärtade människorna, som har ett hjärta av guld, det är människor som verkligen anstränger sig för att inte skada, försvåra, förbrylla en annan människa.

Självfallet bör man vara eftertänksam med vilka skämt man kastar ur sig, och ifall det är därför vissa personer aldrig skämtar så kan jag inte annat än att hålla med om att de låter bli av en bra anledning.

Faktum är bara att emedan dessa genuint godhjärtade människor förmodligen finns (men är ovanliga) så finns det många som i princip verkar sakna humor men är inte mer godhjärtade för det. Inte mer illvilliga än gemene man heller, jag ser ingen parallell. Den humorlösa person jag haft som "modell" i mina tankar i mångt och mycket genom den här tråden kan sitta och säga klart nedsättande saker om personer som inte är "som honom". Så som jag sa, jag ser ingen parallell mellan att inte ha humor och att vara godhjärtad eller ej.

Citat:
Ursprungligen postat av Dolphan
Majoriteten av människor i allt dem gör har en avsikt att sträva efter att höja sitt egna jag i allt som görs, ofta genom att behöva sänka en annan medmänniska. Det är ett ständigt krig om vem som ska vara "överst". I alla situationer. För att så är det.

För att ta några exempel, i skämtsamma situationer så är det allt som oftast något tillfälle där någon av människorna (vi säger det är 3-4 st) vill skada någon av dem andra medmänniskorna, i sina skämt. Det behöver inte vara något allvarligare än en liten pik för att höja sitt egna jag. Denna person känner sig hotad som gör såhär. Det är inget annat än mätning/underlägsenhet från skämtarens sida. Och såhär är det i nästan alla situationer.
Ofta så dem som är riktigt, riktigt roliga och skämtsamma personer, har ett stort behov av bekräftelse för att väga upp en annan dålig egenskap. Ofta är dessa personer heller inte speciellt godhjärtade utan använder ofta sin skämtsamma sida som sitt enda sätt att bli bekräftad som en bra människa och stärka sin självkänsla (för det strävar alla efter, medvetet eller omedvetet).
För att dem vet att dem blir bekräftade när dem är roliga. Och folk uppskattar humor.
Denna dåliga egenskap som dem många gånger har, det är ett falskt och ont hjärta i grund och botten. Detta är väldigt falska och farliga personer som man absolut inte ska lita på.

Absolut, humor kan användas/utnyttjas i elaka syften, det vi kallar att göra sig rolig på andras bekostnad. Men jag tror att jag skrev redan i trådstarten att det inte är den här typen av "humor" som är den intressanta för diskussionen. För det är ju bara viljan att trycka ner förklädd i clowndräkt, typ.

Citat:
Ursprungligen postat av Dolphan
Sen finns det också väldigt skämtsamma personer som är helt genuina i det och verkligen bara vill sprida positivitet och inte skada någon i sin närhet på något sätt eller med avsikt höja sitt egna jag. Dessa är ofta väldigt socialt begåvade och är väldigt medvetna om vad dem säger och hur det kan tolkas. Bra impulskontroll och eftertanke innan något sägs. Men det är oerhört ovanligt.

Där har vi den goda humorn. Att få andra att skratta känns ju väldigt positivt och det antagligen för att skrattet påverkar oss väldigt fördelaktigt fysiskt och psykiskt. Den här humorn är i mitt tycke inte direkt ovanlig i sig men det är kanske ovanligt att någon lyckas använda verktyget humor enbart i detta syfte. De flesta av oss är inte alltid välvilliga i vad vi skämtar om, så är det.

Citat:
Ursprungligen postat av Dolphan
Jag är mycket hellre med en "neutral" människa som inte har behov av att skämta stup i kvarten och inte heller är negativ, utan ändå har en positiv och optimistisk inställning till livet.

Det behöver inte röra sig om ett "behov av att skämta stup i kvarten", har man det så är man nog rätt nervös. Men vissa människor lyckas se det roliga ofta i situationer (utan elakhet inblandad) och då kommer humorn helt naturligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Dolphan
Anledningen till det är för att enligt mig så är en skämtsam person en person med mer oseriös syn på tillvaron. För att skämta mycket måste man ha en lite mer oseriös inställning. Och det avspeglar sig också med tiden på allt annat. Man lever oseriöst. Vilket också gör att relationer heller inte blir seriösa, för att man har ett oseriöst mindset som avspeglar hela personligheten och också ens handlingar överlag. Inte alla, men generellt sett.

Ordet "oseriöst" är lite problematiskt. Jag kan tycka att det är positivt att kunna vara oseriös för i ärlighetens namn tar vi alldeles för mycket alltför seriöst. Saker som inte egentligen har någon betydelse alls. Den skämtsamma personen du pratar om kan vara den som jag anser har mycket distans till sig själv och annat. Det är en konst att förstå vad man ska ta seriöst och vad man inte ska ta seriöst. Så "ju seriösare, desto bättre" är inte min filosofi.

Citat:
Ursprungligen postat av Dolphan
Att nedgradera nivån på kärlek och tycke från och till en annan människa genom att försöka vara rolig men någon gång råka slänga ur sig något dumt som kan ställa till oerhört mycket, är för mig väldigt ointelligent sätt att tänka för att bygga ett riktigt bra förhållande.

Att försöka vara rolig låter inte roligt . Att upptäcka det komiska i tillvaron tillsammans med någon eller några är å andra sidan en helt annan grej. Kan vara mycket uppbyggande. Det handlar om insikten om våra mänskliga brister och att vi ofta är utelämnade åt slumpen. Just slumpens inverkan på våra liv är en mycket stor anledning till att man inte bör vara alltför seriös. Många tolkar rent slumpmässiga inträffande som något riktat mot dem själva, vilket är ett oerhört slöseri med energi och som många gånger kan ta kål på förhållanden, om något.

Och min grundfråga bottnar mycket i att somliga inte lyckas se sambanden eller icke-sambanden mellan diverse saker, för dessa är ofta just komiska. Kanske ligger svaret i att dessa människor tror att allt ska tas "seriöst"?
__________________
Senast redigerad av esant 2017-09-21 kl. 06:57.
Citera
2017-09-22, 17:50
  #23
Medlem
thaexs avatar
Haha, känner mig träffad. Here you go:


1a. Är du neurotypisk eller har du någon diagnos (alt misstänks du av dig själv eller många andra ha en diagnos) som anses begränsa humor? (I så fall vilken?)

Neurotypisk men med vissa drag av aspergers.


1b. Upplever du dig som generellt lyckligare eller olyckligare (eller lika) än personer runt omkring dig som har närmre till skratt och som kanske har en tendens att gärna se det komiska i det mesta eller åtminstone i mycket?

Olyckligare.


2. Tycker du att “roliga” personer är jobbiga att ha att göra med eller mår du lika bra/bättre tillsammans med dem som tillsammans med någon som inte visar några vidare humoristiska sidor?

Ibland jobbiga, ibland uppfriskande, men mår definitivt som bäst med seriösa människor.


3. Upplever du dig som intelligentare eller ointelligentare än "de roliga"? En bättre fråga är kanske att om man tittar generellt på den "humoristiska" delen av populationen och jämför med den "ohumoristiska" delen av populationen, vilken får du intrycket är smartast av de två? Eller är detta helt frikopplat från intelligens?

Jag upplever människor som är roliga _på riktigt_ (majoriteten försöker ju bara utan att lyckas särskilt bra) är smartare.


4. Tolkar du skämtsamma personer som mer, eller mindre oseriösa än dem som har mindre tendenser till att skämta, eller är hör det enligt dig inte till saken?

Mer oseriösa (såklart?).


5. Vad tror du är grunden till att du har svårt att uppskatta och uppfatta humor? Gener, miljö, annat, eller har du aldrig funderat på saken?

Gener, stress, nedstämdhet.


6. Hade du önskat att du förstod mer humor bättre eller är det alla andra som borde sluta tycka saker är så roliga?

Det verkar mest härligt att tycka saker är roliga, så ja. Å andra sidan tycker jag också att folk genast borde sluta skratta åt sånt som uppenbarligen inte är kul.


7. Är din närmaste familj ungefär som du på den här punkten eller har alla/några av dem alltid skrattat mycket ihop?

En familjemedlems humor är begränsad, resten har humor.


8. Är du en kreativ person som är bra på att se möjligheter eller är du snarare någon som noggrant tar sig an problem på det mer beprövade sättet?

Det senare.


9. Är du öppen eller motståndskraftig mot förändringar?

Öppen, tror jag. Jag försöker vara det, i alla fall.


10. Har du lätt att behålla fokus på en uppgift ganska länge utan att bli distraherad (under normala omständigheter) eller är du lättdistraherad och/eller hoppar mellan uppgifter?

Lättdistraherad.


11. Har du gått i terapi eller liknande? För vad?

Nope.


12. Missbrukar eller har du missbrukat alkohol eller någon annan drog? Vilken?

Nope.


13. Är du en dagdrömmare? Om ja, är dina dagdrömmar mest av godo eller mest av ondo för dig?

Ja! Jag vet inte, det är ju nice, men det tar också mycket tid från annat.


14. Begränsad humor till trots, nämn någon humorform, komiker eller liknande som du uppskattar och tycker är rolig och motivera svaret om möjligt.

https://www.instagram.com/dagensnyheterna/

Så anspråkslös, relaterbar och söt?


15. Något att tillägga? Har jag glömt något viktigt bland frågorna som du vill belysa?

Nä.
Citera
2017-09-29, 23:01
  #24
Medlem
esants avatar
Wow, tusen tack! Hade nog förlorat hoppet om att någon skulle känna igen sig/erkänna att de kände sig träffade .

Citat:
Ursprungligen postat av thaex
Haha, känner mig träffad. Here you go:


1a. Är du neurotypisk eller har du någon diagnos (alt misstänks du av dig själv eller många andra ha en diagnos) som anses begränsa humor? (I så fall vilken?)

Neurotypisk men med vissa drag av aspergers.


1b. Upplever du dig som generellt lyckligare eller olyckligare (eller lika) än personer runt omkring dig som har närmre till skratt och som kanske har en tendens att gärna se det komiska i det mesta eller åtminstone i mycket?

Olyckligare.


2. Tycker du att “roliga” personer är jobbiga att ha att göra med eller mår du lika bra/bättre tillsammans med dem som tillsammans med någon som inte visar några vidare humoristiska sidor?

Ibland jobbiga, ibland uppfriskande, men mår definitivt som bäst med seriösa människor.


3. Upplever du dig som intelligentare eller ointelligentare än "de roliga"? En bättre fråga är kanske att om man tittar generellt på den "humoristiska" delen av populationen och jämför med den "ohumoristiska" delen av populationen, vilken får du intrycket är smartast av de två? Eller är detta helt frikopplat från intelligens?

Jag upplever människor som är roliga _på riktigt_ (majoriteten försöker ju bara utan att lyckas särskilt bra) är smartare.


4. Tolkar du skämtsamma personer som mer, eller mindre oseriösa än dem som har mindre tendenser till att skämta, eller är hör det enligt dig inte till saken?

Mer oseriösa (såklart?).


5. Vad tror du är grunden till att du har svårt att uppskatta och uppfatta humor? Gener, miljö, annat, eller har du aldrig funderat på saken?

Gener, stress, nedstämdhet.


6. Hade du önskat att du förstod mer humor bättre eller är det alla andra som borde sluta tycka saker är så roliga?

Det verkar mest härligt att tycka saker är roliga, så ja. Å andra sidan tycker jag också att folk genast borde sluta skratta åt sånt som uppenbarligen inte är kul.


7. Är din närmaste familj ungefär som du på den här punkten eller har alla/några av dem alltid skrattat mycket ihop?

En familjemedlems humor är begränsad, resten har humor.


8. Är du en kreativ person som är bra på att se möjligheter eller är du snarare någon som noggrant tar sig an problem på det mer beprövade sättet?

Det senare.


9. Är du öppen eller motståndskraftig mot förändringar?

Öppen, tror jag. Jag försöker vara det, i alla fall.


10. Har du lätt att behålla fokus på en uppgift ganska länge utan att bli distraherad (under normala omständigheter) eller är du lättdistraherad och/eller hoppar mellan uppgifter?

Lättdistraherad.


11. Har du gått i terapi eller liknande? För vad?

Nope.


12. Missbrukar eller har du missbrukat alkohol eller någon annan drog? Vilken?

Nope.


13. Är du en dagdrömmare? Om ja, är dina dagdrömmar mest av godo eller mest av ondo för dig?

Ja! Jag vet inte, det är ju nice, men det tar också mycket tid från annat.


14. Begränsad humor till trots, nämn någon humorform, komiker eller liknande som du uppskattar och tycker är rolig och motivera svaret om möjligt.

https://www.instagram.com/dagensnyheterna/

Så anspråkslös, relaterbar och söt?


15. Något att tillägga? Har jag glömt något viktigt bland frågorna som du vill belysa?

Nä.

Jag håller med om att folk borde sluta skratta åt sådant som inte är roligt. Det händer för ofta att det skrattas för att lätta upp stämningen på ett fegt sätt.

Men det här med att vara "mer seriös" om man inte har humor...det tror jag inte mycket på. Jag skrev lite om det i inlägget jag svarade på precis ovanför ditt.

Jag har ännu inte kunnat koppla humor till att vara en mindre ansvarstagande människa, vilket jag antar att man menar att en mindre seriös person skulle vara.

Tycker ni verkligen det, folket?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback