• 1
  • 2
2017-06-19, 16:56
Medlem
strategasiats avatar
När slutar det löna sig? Ska man ösa in allt man har i sin bostad för att det är 'lika bra' om de ändå bara ligger på sparkontot?
Citera
2017-06-19, 17:03
Medlem
Lönar sig jämfört med vadå?
Om man tror på en ständig uppgång av bostadspriserna så tjänar du alltid på det.
Om du tror på en snar krasch av bostadsmarkanden så kommer du förlora stort på att köpa om du inte hinner sälja innan priserna faller. Då är det bättre att vänta.
Citera
2017-06-19, 17:20
Medlem
bubblan spricker snart
köp guld!
Citera
2017-06-19, 17:58
Medlem
Jag köpte min bostadsrätt 2013 och slår man ut den totala värdeökningen per månad så tror jag fan att jag tjänar mer på den i månaden än vad jag gör på att jobba.

Visst att om man räknar bort brf-avgift, ränta, skatt osv. så kanske det sjunker lite. Men ändå.

Tycker åtminstone man kan köpa aktier istället för att ha pengarna liggandes på ett sparkonto.
Citera
2017-06-20, 01:39
Medlem
nins avatar
Nja, man tjänar ju inget på att bostaden går upp. Det är ju först när du säljer den, som du kan tjäna pengar. Fast, då ska du köpa en ny bostad, som antagligen gått upp lika mycket som din (i procent), så efter avgifter, skatt, mm, så är det inte mycket till vinst.
Citera
2017-06-20, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Nja, man tjänar ju inget på att bostaden går upp. Det är ju först när du säljer den, som du kan tjäna pengar. Fast, då ska du köpa en ny bostad, som antagligen gått upp lika mycket som din (i procent), så efter avgifter, skatt, mm, så är det inte mycket till vinst.
Ja, det är inte ofta man byter ner sig eller flyttar till hyresrätt så det är inte så lätt att tjäna några riktiga pengar. Kanske när barnen flyttat ut eller när man börjar bli gammal.
Citera
2017-06-21, 11:16
Medlem
strategasiats avatar
Jag menar, om en bostadrätt har
6000 i avgift och en annan bostad som ligger på samma pris men bara har 2000 i avgift så måste man väl tjäna på den med låg hyra trots att bostaden med högre hyra förmodligen kommer gå upp lite mer i pris?
Citera
2017-06-21, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strategasiat
Jag menar, om en bostadrätt har
6000 i avgift och en annan bostad som ligger på samma pris men bara har 2000 i avgift så måste man väl tjäna på den med låg hyra trots att bostaden med högre hyra förmodligen kommer gå upp lite mer i pris?

Antar att du menar att den med lägre hyra kommer gå upp lite mer i pris? Annars blir ditt resonemang obegripligt (det är redan snudd inpå :P). Det beror såklart på hur mycket dyrare den blir och hur länge du bor i lägenheten. Men generellt brukar det jag tycka att det är bra att hålla löpande kostnader nere då engångskostnader är just det, engångsutgifter, och då föredrar jag dyrare lägenheter med lägre avgifter. Det talar även för en förening med bättre ekonomi generellt (även om det såklart också kan innebära en gravt misskött förening som bara vill hålla sina avgifter låga såklart).
Citera
2017-06-21, 15:11
Medlem
nins avatar
Låt säga att man får 2000kr mindre i avgift per månad.
Om den lägenheten kostar 500 000 mer vad du får för din så tar det nästan 21 år innan du "tjänar på det". Fast det är än värre, för under dessa 21 åren betalar du även ränta på dessa 500K. Men inte nog med det, du måste även räkna in med alla avgifter och kostnader att sälja och flytta till nytt boende samt skatten på vinsten.
Citera
2017-06-21, 15:35
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Låt säga att man får 2000kr mindre i avgift per månad.
Om den lägenheten kostar 500 000 mer vad du får för din så tar det nästan 21 år innan du "tjänar på det". Fast det är än värre, för under dessa 21 åren betalar du även ränta på dessa 500K. Men inte nog med det, du måste även räkna in med alla avgifter och kostnader att sälja och flytta till nytt boende samt skatten på vinsten.

Så kan du inte räkna eftersom värdeskillnaden, allt annat lika, kommer bestå även efter säg 20 år.
Citera
2017-06-21, 15:51
Medlem
nins avatar
Nja, vad du får för en lägenhet om 20 år vet inte du eller jag. Det vi kan veta är de avgifter och lån man har nu.
Citera
2017-06-21, 16:04
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Nja, vad du får för en lägenhet om 20 år vet inte du eller jag. Det vi kan veta är de avgifter och lån man har nu.

Det man kan veta är att en lägenhet med en avgift på 2 000 kr kommer vara dyrare än en identiskt med en avgift på 6 000 kr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in