• 1
  • 2
2017-06-22, 01:53
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det man kan veta är att en lägenhet med en avgift på 2 000 kr kommer vara dyrare än en identiskt med en avgift på 6 000 kr.

Nja, det kan beror på läge, förenings skick, etc. Oavsett, poängen är att fundera lite mer innan man tar massa lån.
Citera
2017-06-22, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Nja, det kan beror på läge, förenings skick, etc. Oavsett, poängen är att fundera lite mer innan man tar massa lån.

Vilken del av identisk är det du inte förstår?
Citera
2017-06-22, 11:53
Medlem
strategasiats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Antar att du menar att den med lägre hyra kommer gå upp lite mer i pris? Annars blir ditt resonemang obegripligt (det är redan snudd inpå :P)

Det här är inte alls min gebit så sorry, faktiskt lite svårt, förra exemplet var kass men hittar fortfarande inget konkret svar
Citera
2017-06-22, 11:57
Medlem
strategasiats avatar
Citat:

För argumentets skull behöver vi inte tänka på lån, säg att du har 10 mille men du måste ivestera dem antingen i ett sparkonto eller en bostad, hur stor del lägger du på bostaden, och varför?
Citera
2017-06-22, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strategasiat
För argumentets skull behöver vi inte tänka på lån, säg att du har 10 mille men du måste ivestera dem antingen i ett sparkonto eller en bostad, hur stor del lägger du på bostaden, och varför?

I nuläget skulle jag lägga så liten del som möjligt, dvs så liten del som krävs för att bo som jag skulle vilja bo. Tror att det är svårt att räkna med 5-10% värdeökning på bopriser årligen framöver med tanke på prisnivån som är numera. Bör vara ganska lätt att räkna med 5% värdeökning på börsen så länge vi inte hamnar i en lågkonjunktur (risken för det de närmaste året/åren är ganska liten skulle jag tro, om än inte obefintlig).
Citera
2017-06-22, 13:36
Medlem
strategasiats avatar
Så har man väl alltid resonerat förvisso, det köps ju fortfarande lägenheter på Manhattan, och en väldigt stor del står tomma
Citera
2017-06-22, 14:53
Medlem
Citat:
När slutar det löna sig? Ska man ösa in allt man har i sin bostad för att det är 'lika bra' om de ändå bara ligger på sparkontot?

När man köper en så pass "dyr" lägenhet att man inte har råd att spara, klara en tids sjukskrivning eller arbetslöshet bör man passa sig.

Annars beror det på vad man tror om marknaden. Själv köpte jag min bostadsrätt 2000 och folk fattade inte hur jag kunde eftersom bubblan skulle spricka. Känns rätt skönt såhär 17år senare. Kikar man dessutom historiskt på det hela så....
Citera
2017-07-02, 03:35
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Vilken del av identisk är det du inte förstår?
Vilken del av "inget är identiskt" var det du inte förstod?
Citera
2017-07-02, 03:38
Medlem
nins avatar
Citat:
Om valet var mellan vanligt sparkonto och köpa bostäder, skulle jag köpt bostäder och sen hyrt ut dem. En arbetskompis köpte ett hus för 350K som han nu hyr ut för 18 000 kr i månaden (som 4 rum). Avtalet är "bara" på ett år hittills, men kommer dra in en hel del pengar.
Citera
2017-07-02, 16:30
Medlem
Citat:
Vilken del av "inget är identiskt" var det du inte förstod?
Det var aldrig någon som skrev det. Men det finns många saker som är identiska. Kanske nu inte på atomnivå, men det var inte det som menades
Citera
2017-07-02, 16:32
Medlem
Citat:
Om valet var mellan vanligt sparkonto och köpa bostäder, skulle jag köpt bostäder och sen hyrt ut dem. En arbetskompis köpte ett hus för 350K som han nu hyr ut för 18 000 kr i månaden (som 4 rum). Avtalet är "bara" på ett år hittills, men kommer dra in en hel del pengar.

Säkert en bra deal! beroende på driftkostnader osv. Det är dock svårt att hitta fastigheter med hög direktavkastning
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in