Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-06-19, 17:07
  #25
Medlem
Tack för grymma svar!

Hickok45 har en jämförelsevideo mellan SIG och Berettan och slutsatsen verkar bli att det i princip är en smaksak. Jag har dock hört för mycket skit om Berettans grepp att den går bort, trots att den är en klassiker. Är alla pistolmagasin så jävla tröga att ladda som Berettans?
Jag laddar 92fs mags till min CX4 storm, och efter 5-6 skott så måste man nästan använda medföljande verktyg för att trycka ner fler skott!

Ska definitivt se till att kolla på lite CZ-varianter med.
Haha jo, planen var just att en 1911 skulle bli nästa pistol...

Blir lite nervös får jag erkänna, är det så jäkla svårt att skjuta pistol?
Jag har skjutit massvis med luftpistol som ung (tävlade även lite), men som sagt aldrig skjutit en riktig pistol. Trodde det skulle vara hur lätt som helst

Däremot är jag på skjutbanan/ i skogen varje vecka och skjuter allt från VZ-58, 10/22, Mini-30, CX4 Storm till korta hagelbössor med pistolgrepp utan kolv.

Skjuter såna här grupper med min Tikka T3 och Savage 11 .308 från 200 yards
https://anonimage.net/view/QAUiweePp

Skjuter även 1000 yards ute i vildmarken men...mindre framgångsrikt!

VZ-58 med "iron sights" (höger) och CX4 storm med rödpunkt (utan zoom) (vänster) från 200 yards, inte speciellt imponerande men svårt när man knappt ser tavlan
https://anonimage.net/view/BiJzpQhfry
https://anonimage.net/view/3I9ItwcIU5

Jag är en van skytt, men som ni sa kanske ändå ett bra tips att ta en kurs från någon av de rutinerade gubbarna på skjutbanan gällande pistolskytte? Mitt gevärsskytte kanske inte hjälper ett piss haha..ska bli spännande att se om min självkänsla blir helt knäckt när man står där vid 25 yards bänken första gången
Citera
2017-06-19, 17:41
  #26
Medlem
Jag har skjutit på elitnivå som junior i bangevärsgrenarna.
Jag hade väldigt problem med övergången till pistolskytte.
Så rekommenderar verkligen en kurs bara för att komma in rätt och göra de hela lite mer seriöst
Citera
2017-06-19, 17:52
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Läser inte något direkt negativt om 92an egentligen. Den upplevs av de flesta som kort och tjock i greppet vilket ger dåligt stöd. Trivs man med den så är det en alldeles utmärkt pistol.

Men det är inte helt utan anledning du inte hittar någon som skjuter aktivt med 92or och gjort så en längre tid. Såg en för någon månads sedan på en tävling och reagerade, reagerade igen när den låg ute på annons någon vecka senare.

Paradoxen är SIG. Alla är verkligt negativa till höjden vilket inte är något problem, bara en vanesak.
92:an är/var sedan 80-talet (?) en huvudsaklig leverantör till USA:s försvarsmakt. Säkert ligger det kravspecifikationer bakom det, inte bara politik. Ett stort antal polismyndigheter använder den gissningsvis. Om det stämmer som du skriver, hur kan det komma sig att den inte är flitigare använd inom det civila skyttet? Finns den inte i sportigare kloner?

Det mesta är förmodligen en vanesak, men jag tycker det är störande med SIG:ens höga mantel. Den känns tippningsbenägen i sidled. Om dess massa och dimensioner i övrigt ligger den i fatet beträffande rekylen vet jag inte. Vanesak? Visst, men kan man inte säga att det är en inbyggd, designmässig svaghet? Får man något i gengäld? Jag har inte mätt dimensionerna, bara upprepar det många andra också iakttagit. Jämför t ex Pardini GT9 som med den slokande bäversvansen ändå medger att pipan kommer närmare i nivå med armen och ett bättre rekylupptag. SIG P210 Legend är dock något att sukta efter.
Citera
2017-06-19, 18:21
  #28
Medlem
urmamaspimps avatar
Ta dig till Cabelas du, känn o kläm.
Se till att ha bestämt innan vad du vill ha ut av vapnet, fundera en extra gång om inte revolver är en bra option, en .357mag skjuter även .38spl
Citera
2017-06-19, 18:23
  #29
Avstängd
scoremaxs avatar
[quote=Perfect10|61021559]




 Ursprungligen postat av scoremax

Alla kataloger och rewievs på nätet spelar ingen roll om man känner att pistolen är som en Tjock Kärring.
Man får helt enkelt inget grepp.

Eftersom du skall använda pistolen på det sätt du beskriver skulle jag kolla på en singlestack, med SA-tryck.

Citat:
Tänker på hickok45's mumlande igen.
SS okej men varför SA? Känns som det begränsar urval och användningsområde något. Att OP kommer vilja ha en 1911 väldigt snart förstår jag också och det kommer nog bli pistol nr 2.

Det är just det att jag inte vill att han skall begränsa sig som jag föreslår en singlestack och single-action.
Han öppnar med dubbelstackare med DA-tryck, jag vill att han verkligen skall tänka Hi-Power, 1911 osv.
Du landar ju i exakt samma slutsats, bara med andra ord.
I scenariot han målar upp, så är ju Det nästan exakt samma som vi har här i Sverige, där just en Sa,SS pistol är helt legendarisk.
Jag tror dock kanske inte han är ens medveten om Neuans popularitet over there..
Citera
2017-06-19, 21:19
  #30
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
CZ 75/85 och dess kloner är generellt väldigt bra, bortsett från vissa sydamerikanska och asiatiska tillverkare. Synnerhet Sphinx men även Tanfo och IMI gör det riktigt bra.
Japp, Tanfoglio har riktigt fina varianter, väl värda att kika på. De hade väl lite skakig kvalitet tidigare men nuförtiden hör man sällan någon klaga.

Själv har jag en CZ Shadow och en IWI Jericho. Jerichon är ju inget man tävlar i precision med direkt, trycket är inte direkt match grade men det är en militärpistol först och främst. Slittålig som fan och med polygonpipa, samt ett fast sikte som är perfekt att använda för att haka tag i kläderna om man tagit ett skott i ena armen och måste enhandsmantla . Shadowen har ju däremot ett underbart trycke och skjuter tätt och fint. CZ75-varianterna är grymt enkla att "field strippa" också, men det är väl de flesta tjänstepistoler förhoppningsvis.
Citera
2017-06-19, 22:11
  #31
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
92:an är/var sedan 80-talet (?) en huvudsaklig leverantör till USA:s försvarsmakt. Säkert ligger det kravspecifikationer bakom det, inte bara politik. ... Om det stämmer som du skriver, hur kan det komma sig att den inte är flitigare använd inom det civila skyttet? Finns den inte i sportigare kloner?

92an är från tidigt 70-tal och USAs FM antog den 1985. Mig veterligen gjordes inga förändringar för att den skulle antas. Det är pengapolitik som avgör, väldigt sällan produktens egenskaper.
Den finns i olika varianter och även Wilson Combat gör en variant av den men i stort är det samma pistol. Den används inte inom det civila för att den har sina brister och konkurrenterna har bättre produkter.

Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
... jag tycker det är störande med SIG:ens höga mantel. Den känns tippningsbenägen i sidled. Får man något i gengäld? Jag har inte mätt dimensionerna, bara upprepar det många andra också iakttagit. Jämför t ex Pardini GT9 som med den slokande bäversvansen ändå medger att pipan kommer närmare i nivå med armen och ett bättre rekylupptag. SIG P210 Legend är dock något att sukta efter.

Tippbenägen? Då får du jobba på ditt grepp.
Lägre pipaxel ger mindre rekyl etc men en 9a har inte mycket rekyl från början. Lite fel att jämföra mot en GT9 som är en sportpistol med helt annan konstruktion och kolvvinkel, vinkeln liknar en tävlings-22'a i mångt och mycket. Inte helt utan anledning P210 är så populär inom precision och fält.
Citera
2017-06-19, 22:33
  #32
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax

Det är just det att jag inte vill att han skall begränsa sig som jag föreslår en singlestack och single-action.
Han öppnar med dubbelstackare med DA-tryck, jag vill att han verkligen skall tänka Hi-Power, 1911 osv.
Du landar ju i exakt samma slutsats, bara med andra ord.

Jag tror dock kanske inte han är ens medveten om Neuans popularitet over there..

Tänker mer att med en production-pistol av senare modell blir det lättare att prova på olika grenar, allt från USPSA/IPSC till Bulls Eye utan att vara allt för begränsad av materialet. Självklart kan han göra detta med en SS/SA (=1911) också men frågan är då om tex USPSA upplevs som lika kul då med allt vad det innebär med annan strategi, omladdningar etc. Med en Shadow 2, en rigg och några extra magg så är han G2G för alla grenar.
Det räcker inte med en picka hur man än vänder på det (varför man nu ens skulle vilja det). 1911an blir som den smaskiga efterrätten.

I US of A är Nojjan lite av den heliga graalen. Skulle han råka hitta en P210-6S är det bara KÖP! som gäller.
Citera
2017-07-11, 02:45
  #33
Medlem
Tack för alla svar!

Var på skjutbanan idag och pangade med min Mini-30, och en gubbe där jag känner lite grann
sköt med sin Tarus raging bull .50 revolver...satans vad den smällde...mynningsflamman var typ en meter lång! Fick skjuta två skott och det var...intressant haha..första gången jag sköt pistol blev det .50

Hursomhelst, jag pratade lite om mitt dilemma med första pistolen (han äger en "gun shop") och han som många andra (här i tråden med) rekommenderade CZ shadow.

Som tur vad hade han en Shadow 2 med sig, vilken jag inte bara fick känna på utan även skjuta två magasin.

Bestämde mig direkt för att den blir det! Otroligt skönt grepp och en fröjd att skjuta med. Låg helt perfekt i handen och jag har bara hört bra saker om den. Blir jag tvingad att klaga på något är det väl att "mag releasen" kändes lite överdimensionerad/ stack ut mycket men det är väl tanken för tävlingsskyttarna antar jag.
Känns bra att ha fått lite riktig hands on med inför köpet. Ingen tvekan om att jag blir nöjd, fantastisk pistol.
__________________
Senast redigerad av Rasquit 2017-07-11 kl. 02:49.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback