Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-19, 00:20
  #13
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chromacor
Själv skjuter jag helst olika CZ75 och dess olika derivat, finns ju ganska många olika märken som är baserade på CZ75.

Han bor ju i Kanada så carry-pistol är ju inte direkt aktuellt antar jag (åtminstone inte laglig).

Inte riktig koll på vad som gäller i just Kanada. Med "carry" syftade jag på allt förutom målskytte som är tillåtet, från självförsvar till skogsvandring. Om inget av det är tillåtet så är valet enklare.

CZ 75/85 och dess kloner är generellt väldigt bra, bortsett från vissa sydamerikanska och asiatiska tillverkare. Synnerhet Sphinx men även Tanfo och IMI gör det riktigt bra.

Att välja antingen 75/85 eller 226 hade varit ett tufft val.
Citera
2017-06-19, 00:42
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
.

Till att börja med hade jag inte valt en 92a. Inget egentligt fel på pistolen mer än att den är lite speciell i handen. Inte många skyttar som är trogna dem och bytar ofta bort dem ganska snart. Precis

Tack!
Detta är det enda orosmolnet jag har gällande 92fs! Nu har flera i tråden påpekat samma sak så blir lite avtänd på Berettan.

Många verkar klaga på att 92fs ligger dåligt i handen, känns konstig eller att greppet är för stort.
Gäller det bara folk med små händer eller vad är grejen?

Den enda anledningen att jag lutade åt 92fs är att jag har 10 magasin till min CX4 storm som passar även i en 92fs.

En av gubbarna som är instruktör gällande defensive shooting på skjutbanan och tävlar internationellt i ISPS (heter det så?) sa att en 92fs är en mycket bra, pålitligt pistol men inte att föredra om man ska skjuta snabbt.

Tack så mycket för alla råd.
Jag brukar köpa mina vapen på nätet, så har lite svårt att känna på vapnen. Kanske får ta mig till Cabelas och kolla lite.

Här köper jag mina vapen hursomhelst, det här är deras sortiment 9mm http://www.bullseyelondon.com/pistols

Gällande SIGEN, jag har hållit i den ett par gånger. Den ligger riktigt bra i handen, men det känns som att den är lite "hög" om ni förstår vad jag menar? Typ att siktet ligger hög upp från handen. Kanske bara är en vanesak.

Nåväl, börjar luta mer åt SIG eller CZ nu. SIG är enormt populära här.
Citera
2017-06-19, 00:44
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Inte riktig koll på vad som gäller i just Kanada. Med "carry" syftade jag på allt förutom målskytte som är tillåtet, från självförsvar till skogsvandring. Om inget av det är tillåtet så är valet enklare.

CZ 75/85 och dess kloner är generellt väldigt bra, bortsett från vissa sydamerikanska och asiatiska tillverkare. Synnerhet Sphinx men även Tanfo och IMI gör det riktigt bra.

Att välja antingen 75/85 eller 226 hade varit ett tufft val.

Tack!

Det är bara målskytte som är tillåtet med pistoler utan tillstånd här.
Många söker dock tillstånd för att ha dem som skydd mot framförallt björn i vildmarken, och det är inga problem om man har goda skäl.

Detta har jag löst med en kort hagelbössa istället som man kan köra runt med i bilen hursomhelst eller ha i skogen, så detta är bara för skjutbanan.
Citera
2017-06-19, 05:41
  #16
Avstängd
scoremaxs avatar
Nu har du ju fått flera bra svar i tråden, jag tror det kommer att falla på plats när du väl håller i vapnen.
Det bör du absolut göra nämligen.
I mitt fall är jag en ganska liten typ, vilket gör att både Sigs och Beretta92 faller bort.
Alla kataloger och rewievs på nätet spelar ingen roll om man känner att pistolen är som en Tjock Kärring.
Man får helt enkelt inget grepp.

Eftersom du skall använda pistolen på det sätt du beskriver skulle jag kolla på en singlestack, med SA-tryck.
Citera
2017-06-19, 05:59
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Nu har du ju fått flera bra svar i tråden, jag tror det kommer att falla på plats när du väl håller i vapnen.
Det bör du absolut göra nämligen.
I mitt fall är jag en ganska liten typ, vilket gör att både Sigs och Beretta92 faller bort.
Alla kataloger och rewievs på nätet spelar ingen roll om man känner att pistolen är som en Tjock Kärring.
Man får helt enkelt inget grepp.

Eftersom du skall använda pistolen på det sätt du beskriver skulle jag kolla på en singlestack, med SA-tryck.

Tack, förvånad och tacksam över att jag fick så många otroligt bra svar direkt!
Jo, det tar minst någon månad innan jag får min licens på posten så skall absolut känna på lite olika modeller.

Har bestämt mig för att skita i Berettan då ni bekräftat de farhågor jag redan hade gällande greppet.
Jag är förvisso 198 cm lång och har rätt stora händer, men det låter inte som någon höjdare. Skall dock se till att klämma lite på en 92fs för att se hur den känns för skojs skull.

SIG vet jag ligger bra i handen då jag har känt på den. De Glockar jag känt på däremot känns något för små för mina händer. Sedan gillar jag som sagt inte säkringen på avtryckaren och föredrar att inte ha en täckt "hammer".

Återigen stort tack!
Citera
2017-06-19, 06:04
  #18
Medlem
Inte funderat på en FN? https://www.youtube.com/watch?v=pdFwVJMo62k
Citera
2017-06-19, 06:39
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasquit
Tack, förvånad och tacksam över att jag fick så många otroligt bra svar direkt!
Jo, det tar minst någon månad innan jag får min licens på posten så skall absolut känna på lite olika modeller.

Har bestämt mig för att skita i Berettan då ni bekräftat de farhågor jag redan hade gällande greppet.
Jag är förvisso 198 cm lång och har rätt stora händer, men det låter inte som någon höjdare. Skall dock se till att klämma lite på en 92fs för att se hur den känns för skojs skull.

SIG vet jag ligger bra i handen då jag har känt på den. De Glockar jag känt på däremot känns något för små för mina händer. Sedan gillar jag som sagt inte säkringen på avtryckaren och föredrar att inte ha en täckt "hammer".

Återigen stort tack!
Rimligtvis måste det finnas sätt att modifiera greppet, med backstrap, sidopaneler eller på annat vis. Det gäller för Glock och det bör gälla Beretta.

Glockentusiasten hickok45 har stora händer och säger att Beretta 92fs sitter bättre i hans hand än favoriten Glock:

https://www.youtube.com/watch?v=_BOMmIvMRm8
Citera
2017-06-19, 11:42
  #20
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Rimligtvis måste det finnas sätt att modifiera greppet, med backstrap, sidopaneler eller på annat vis. Det gäller för Glock och det bör gälla Beretta.

Glockentusiasten hickok45 har stora händer och säger att Beretta 92fs sitter bättre i hans hand än favoriten Glock:

Det finns säkert ett uppsjö kolvsidor även före Beretta men är stommen helt fel hjälper det inte att byta kolvsidor.
Vad hickok45 tycker är hans subjektiva åsikt precis som våra. OP får och bör känna efter själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Rasquit
Har bestämt mig för att skita i Berettan då ni bekräftat de farhågor jag redan hade gällande greppet.
... Skall dock se till att klämma lite på en 92fs för att se hur den känns för skojs skull.

Klokt. Tips är att känna på en 92a sist.

Citat:
Ursprungligen postat av Rasquit
SIG vet jag ligger bra i handen då jag har känt på den. De Glockar jag känt på däremot känns något för små för mina händer. Sedan gillar jag som sagt inte säkringen på avtryckaren och föredrar att inte ha en täckt "hammer".

Klokt igen.
Vad vi kan utläsa från dina svar är att du marsch iväg ska gå och känna på en CZ-klon. CZ SP-01 Shadow eller nya Shadow, Tanfoglio främst Stock 2 eller 3 samt Sphinx om du vill lyxa till det.

Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Alla kataloger och rewievs på nätet spelar ingen roll om man känner att pistolen är som en Tjock Kärring.
Man får helt enkelt inget grepp.

Eftersom du skall använda pistolen på det sätt du beskriver skulle jag kolla på en singlestack, med SA-tryck.

Tänker på hickok45's mumlande igen.
SS okej men varför SA? Känns som det begränsar urval och användningsområde något. Att OP kommer vilja ha en 1911 väldigt snart förstår jag också och det kommer nog bli pistol nr 2.
Citera
2017-06-19, 12:47
  #21
Medlem
Jag skulle nästan säga att du skulle börja med en revolver 38/357 för att lära dig skjuta med "grovkaliber"
Skjuta bra med en 9a är svårt och kräver mycket träning om du vill lära dig.

Men är det mer för kicks n giggles så kör på en 9mm.
Citera
2017-06-19, 13:48
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Det finns säkert ett uppsjö kolvsidor även före Beretta men är stommen helt fel hjälper det inte att byta kolvsidor.
Vad hickok45 tycker är hans subjektiva åsikt precis som våra. OP får och bör känna efter själv.
Självklart. Ville bara ge en storhänts och erfarens positiva omdöme om kolven på Beretta 92fs, för att balansera en hel del negativa tyckanden hittills på tråden.
Citera
2017-06-19, 14:04
  #23
Medlem
Cannibal Hippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
CZ SP-01 Shadow i 9x19 är en riktigt trevlig pang du skall testa, riktigt populär även för tävlingsskytte.

Shadow 2 är ännu trevligare ;-)
Citera
2017-06-19, 15:52
  #24
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Självklart. Ville bara ge en storhänts och erfarens positiva omdöme om kolven på Beretta 92fs, för att balansera en hel del negativa tyckanden hittills på tråden.

Läser inte något direkt negativt om 92an egentligen. Den upplevs av de flesta som kort och tjock i greppet vilket ger dåligt stöd. Trivs man med den så är det en alldeles utmärkt pistol.

Men det är inte helt utan anledning du inte hittar någon som skjuter aktivt med 92or och gjort så en längre tid. Såg en för någon månads sedan på en tävling och reagerade, reagerade igen när den låg ute på annons någon vecka senare.

Paradoxen är SIG. Alla är verkligt negativa till höjden vilket inte är något problem, bara en vanesak.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback