Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-18, 14:42
  #1
Medlem
Buffedbygods avatar
Hej.

Jag har bott utomlands i ett år och har under tiden hyrt ut min lägenhet i andra hand.
De sista två månaderna som hyresgästen bodde i lägenheten har han inte betalt elen vilket har gjort att jag har fått betala elräkningar för över 2000kr extra pga förseningsavgifter m.m.

Lägenheten och elen står ju i mitt namn. Kan jag tvinga han att betala på något sätt eller är det bara att bita i det sura äpplet?
Citera
2017-06-18, 14:46
  #2
Medlem
Vad kom ni överens om i avtalet?
Citera
2017-06-18, 15:47
  #3
Medlem
Buffedbygods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Vad kom ni överens om i avtalet?

Finns ingen klausul som tar upp detta specifikt. Men står att han skall betala hyran och tillkommande avgifter, t.ex. el och värme.

Står alltså bara "Ingår i hyran:" el, bredband osv. Och inget ingår i hyran.
Citera
2017-06-18, 15:50
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffedbygod
Finns ingen klausul som tar upp detta specifikt. Men står att han skall betala hyran och tillkommande avgifter, t.ex. el och värme.

Står alltså bara "Ingår i hyran:" el, bredband osv. Och inget ingår i hyran.
Ehm. Det där var väldigt tvetydigt. Kan du skriva exakt vad det står i avtalet mellan er?
Citera
2017-06-18, 16:02
  #5
Medlem
ascHacks avatar
Du har inte upprättat ett ordentligt kontrakt och får därmed bita i det sura äpplet. Jag anser dock att du borde prata med hyresgästen.
Citera
2017-06-18, 16:15
  #6
Medlem
LitetLurvs avatar
Eftersom du står på avtalet är du skyldig att betala. Sen tycker jag du ska prata med din hyresgäst, konstigt om han betalat den i 10 månader av 12. Vägrar han skulle du ju kunna ansöka om betalningsföreläggande via Kronofogden.

https://www.kronofogden.se/Ansokaomb...elaggande.html
Citera
2017-06-18, 16:17
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffedbygod
Finns ingen klausul som tar upp detta specifikt. Men står att han skall betala hyran och tillkommande avgifter, t.ex. el och värme.

Står alltså bara "Ingår i hyran:" el, bredband osv. Och inget ingår i hyran.

Vad menar du? Obegripligt det du skriver.
Citera
2017-06-18, 16:27
  #8
Medlem
Buffedbygods avatar
Jo det är ett riktigt kontrakt. Har inte tillgång till det just Nu dock, så jag kan inte se vad som exakt står.

Men minns att står alltså;
Ingår i hyran:
(Checkbox) El, (Checkbox) Bredband, (Checkbox) Värme osv...
Citera
2017-06-18, 16:30
  #9
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffedbygod
Jo det är ett riktigt kontrakt. Har inte tillgång till det just Nu dock, så jag kan inte se vad som exakt står.

Men minns att står alltså;
Ingår i hyran:
(Checkbox) El, (Checkbox) Bredband, (Checkbox) Värme osv...
Är el ikryssat?
Citera
2017-06-18, 16:36
  #10
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffedbygod
Jo det är ett riktigt kontrakt. Har inte tillgång till det just Nu dock, så jag kan inte se vad som exakt står.

Men minns att står alltså;
Ingår i hyran:
(Checkbox) El, (Checkbox) Bredband, (Checkbox) Värme osv...
Då har ni alltså ett kontrakt där el ingår i hyran.
Du ska alltså vara tacksam att din hyresgäst betalat elen förutom de två sista månaderna.

Vill det sig riktigt illa kanske hyresgästen har möjlighet att även kräva tillbaka de månader denne betalat elen då kontraktet säger att el ska ingå. Någon mer juridiskt kunnig kanske kan reda ut detta.

Edit: Tolkade det som att boxen var ikryssad.
__________________
Senast redigerad av SvartaBjorn 2017-06-18 kl. 16:38. Anledning: Tillägg...
Citera
2017-06-18, 16:48
  #11
Medlem
Buffedbygods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Är el ikryssat?

Nej ingenting är ikryssat givetvis.
Citera
2017-06-18, 18:27
  #12
Medlem
OldFashioneds avatar
Förstår inte hur du har kunnat få en förseningsavgift, elen måste väl ändå ha gått via dig hela tiden? Inte har väl din hyresgäst betalat dina räkningar?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback