2017-06-18, 14:29
Medlem
Ambelains avatar
Jag har en liten pet-flaska (evian 50 cl) som jag använder som medhavd drickflaska.

Dvs jag fyller på med tex antingen vatten, eller tex läsk.

Detta har jag gjort länge, fast med många olika sorters pet-flaskor.

Men, denna flaskan ... den "Smäller." ...

Ja, den smäller riktigt, riktigt Högt.
Den smäller så högt att jag börjat bli nervös för varje gång jag ska skruva av korken.
Jag riskerar ju att sluta som nåt nervvrak ...

Någon gång smällde det så kraftigt att läsken plaskade med ut med tryckvågen (inte Pös ut alltså, inte skummande som champange eller så, utan Poff!!! och en slask läsk flög upp.

Så ... nu Undrar jag alltså Varför denna flaska "smäller" ???

Varför just denna flaskan, och aldrig några andra flaskor?
Jag har faktiskt Aldrig, i hela mitt liv, varit med om att en flaska smäller när jag skruvar upp korken.
Aldrig.

"Smällen" är en riktigt smäll.
Ungefär som i grundskolans kemilektioner när man fick leka med knallgas. Det är samma sorts "smäll", eller "Knall" kanske är bättre uttryckt.
Citera
2017-06-18, 14:45
Medlem
kraftfoders avatar
Det är väl så enkelt att det är övertryck i flaskan. Kanske pga. kolsyra.
Citera
2017-06-18, 14:57
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det är väl så enkelt att det är övertryck i flaskan. Kanske pga. kolsyra.
Har du aldrig skakat en Coca-Colaflaska, eller ölflaska, eller så nån gång?

Dvs skapat övertryck.

Har det då "Smällt" ???
Eller har det bara Sprutat ut i en kaskad ??

Som sagt - denna flaska "Smäller!"

Just denna flaskan, ingen annan - nånsin i min levnadshistoria.
och jag skakar ju den inte.Jag bara fyller på med dryck, läsk, skruvar på korken.

Sen när jag ska öppna den ... så skiter jag nästan ner mig pga den jävla Smällen.
Citera
2017-06-18, 15:05
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Har du aldrig skakat en Coca-Colaflaska, eller ölflaska, eller så nån gång?

Dvs skapat övertryck.

Har det då "Smällt" ???
Eller har det bara Sprutat ut i en kaskad ??

Som sagt - denna flaska "Smäller!"

Just denna flaskan, ingen annan - nånsin i min levnadshistoria.
och jag skakar ju den inte.Jag bara fyller på med dryck, läsk, skruvar på korken.

Sen när jag ska öppna den ... så skiter jag nästan ner mig pga den jävla Smällen.

Framförallt större petflaskor brukar "smälla till" av sig själva vid tryckförändringar. Speciellt om man tömt en del av innehållet och skruvat på korken. Men det du upplever verkar vara något helt annat. Du får väl byta flaskan om det är ett så stort problem för dig.
Citera
2017-06-18, 15:12
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Framförallt större petflaskor brukar "smälla till" av sig själva vid tryckförändringar. Speciellt om man tömt en del av innehållet och skruvat på korken. Men det du upplever verkar vara något helt annat. Du får väl byta flaskan om det är ett så stort problem för dig.
Det är ju en liten flaska skrev jag.
En "evian" för bara 5 dl dryck.

Jag fyller på med läsk ända upp till skruven ungefär, sen sätter jag på korken.
Dvs det finns aldrig något "tömt tomt utrymme" i flaskan när den smäller, utan den är fylld ända, ända upp.

Jag tycker som sagt att det är konstigt, för jag har aldrig varit med om det förr.
Någonsin.
och jag har ju brukat läskeflaskor under hela mitt liv, precis som alla andra.

Men smällar så att man nästan blir lomhörd ... det är minsann en nyhet, det ska jag tala om för dig.
Citera
2017-06-18, 15:18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Det är ju en liten flaska skrev jag.
En "evian" för bara 5 dl dryck.

Jag fyller på med läsk ända upp till skruven ungefär, sen sätter jag på korken.
Dvs det finns aldrig något "tömt tomt utrymme" i flaskan när den smäller, utan den är fylld ända, ända upp.

Jag tycker som sagt att det är konstigt, för jag har aldrig varit med om det förr.
Någonsin.
och jag har ju brukat läskeflaskor under hela mitt liv, precis som alla andra.

Men smällar så att man nästan blir lomhörd ... det är minsann en nyhet, det ska jag tala om för dig.

Ja, just att det är är en liten flaska gör det märkligt. Småflaskor brukar ha tjockare plast än de större. Evian förresten, är inte den utan kolsyra? Då är flaskan inte gjord för tryck. Det kan vara svaret på din gåta.
Citera
2017-06-18, 15:22
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ja, just att det är är en liten flaska gör det märkligt. Småflaskor brukar ha tjockare plast än de större. Evian förresten, är inte den utan kolsyra? Då är flaskan inte gjord för tryck. Det kan vara svaret på din gåta.
Inte gjord för tryck?
Isf borde väl korken inte tillåtit ngt övertryck (oom det nu är det) utan låtit luften pysa ut som den själv ville.

Men ivf så köper jag inte det eftersom alla flaskor ju är läckagesäkrade, och lufttäta.

Nej, jag tror att det bildas metangas pga nån jäsningsprocess, och så antänds gasen när jag öppnar korken - därav knallen, smällen.
Citera
2017-06-18, 15:28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Inte gjord för tryck?
Isf borde väl korken inte tillåtit ngt övertryck (oom det nu är det) utan låtit luften pysa ut som den själv ville.

Men ivf så köper jag inte det eftersom alla flaskor ju är läckagesäkrade, och lufttäta.

Nej, jag tror att det bildas metangas pga nån jäsningsprocess, och så antänds gasen när jag öppnar korken - därav knallen, smällen.

Flaskor gjorda för stilla dryck är klenare än flaskor för kolsyrat. Jovisst, det kan ju ha jäst i flaskan, fanns det tid för innehållet att jäsa?
Citera
2017-06-18, 15:35
Medlem
Jag har vart med om detta på flygresor. Då trycket av förklarliga skäl blivit mycket högre i flaskan.
Citera
2017-06-18, 15:44
Medlem
Citat:
...
Varför nämner du inte fusionsenergi rakt ut i tråden?

Det kan bara betyda att du är en Nord-koreansk usa-spion som försker sprida desinformation!
Citera
2017-06-18, 15:49
Medlem
Strychnos avatar
Tryck i flaskan och dåliga gängor i antingen kork eller flaskan, eller båda, kan göra att trycket i flaskan trycker ut korken, dvs 'skippar' dom dåliga gängorna, och då kommer allt tryck ut på en gång med ett *Pang!*, precis som när man smäller en ballong.

Kan även vara att botten på flaskan är konkav och ganska hård/styv, men blir uttryckt at tryck i flaskan, vilket gör att plastkaviteten i botten trycks ut lite och fastnar, sen när trycket minskar när korken öppnas och trycket försvinner så återgår botten till sitt ursprungliga läge med en smäll.
Citera
2017-06-18, 15:52
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Inte gjord för tryck?

Nä precis, eftersom Evian inte är kolsyrat så behöver inte flaskan göras trycktålig, det påverkar både tjockleken på plasten (och därmed priset) och flaskans form. Exempelvis skulle det inte går så bra att göra en trycktålig flaska fyrkantig eller med plan botten.

Evianflaskorna har lite relief som föreställer alptopparna som vattnet kommer från, kanske det är den som knycklas fram och tillbaka och ger ljudet, eller skulle jag gissa på att det är botten som gör det.

Flaskan tål det ju i så mån att den inte spruckit än men den är inte gjord för det och blir överbelastad om man har kolsyrad dryck i flaskan, alla flaskor är inte likadana. Prova med läsk i ett mjölkpaket, mjölkpaketet är också vätsketätt och gastätt men gillar inte något vidare tryck.

Ljudet kommer helt säkert av buckling av flaskan, plasten som rör sig alltså. Har du inte kolsyrat bajs i flaskan så lär där inte bli någon metan och metan självantänder inte vid kontakt med luft.

Är du genuint intresserad så föreslår jag att du filmar flaskan från sidan när du gör den här knäppmanövern och lägger upp filmen så vi andra kan se.
Senast redigerad av skunkjobb 2017-06-18 kl. 15:55.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in