Citat:
Ursprungligen postat av
Ambelain
Inte gjord för tryck?
Isf borde väl korken inte tillåtit ngt övertryck (oom det nu är det) utan låtit luften pysa ut som den själv ville.
Men ivf så köper jag inte det eftersom alla flaskor ju är läckagesäkrade, och lufttäta.
Nej, jag tror att det bildas metangas pga nån jäsningsprocess, och så antänds gasen när jag öppnar korken - därav knallen, smällen.
Nä precis, eftersom Evian inte är kolsyrat så behöver inte flaskan göras trycktålig, det påverkar både tjockleken på plasten (och därmed priset) och flaskans form. Exempelvis skulle det inte går så bra att göra en trycktålig flaska fyrkantig eller med plan botten.
Evianflaskorna har lite relief som föreställer alptopparna som vattnet kommer från, kanske det är den som knycklas fram och tillbaka och ger ljudet, eller skulle jag gissa på att det är botten som gör det.
Flaskan tål det ju i så mån att den inte spruckit än men den är inte gjord för det och blir överbelastad om man har kolsyrad dryck i flaskan, alla flaskor är inte likadana. Prova med läsk i ett mjölkpaket, mjölkpaketet är också vätsketätt och gastätt men gillar inte något vidare tryck.
Ljudet kommer helt säkert av buckling av flaskan, plasten som rör sig alltså. Har du inte kolsyrat bajs i flaskan så lär där inte bli någon metan och metan självantänder inte vid kontakt med luft.
Är du genuint intresserad så föreslår jag att du filmar flaskan från sidan när du gör den här knäppmanövern och lägger upp filmen så vi andra kan se.