Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-06-28, 17:47
  #25
Medlem
bjornebarns avatar
Jag bad dig beskriva kork och gängor i detalj. Jag kan inte se dem själv, eftersom jag inte bor i Sverige.
Citera
2017-06-28, 18:15
  #26
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Haha ... ta mig tusan om inte min Aqua D'or också exploderade nu ... =)

Just nu faktiskt.
Jag blev lika överraskad som med den gamla Evian-flaskan.
och det konstiga är ju att denna Aqua D'or ju aldrig har exploderat innan.
Den har betett sig stilla och lydigt, normalt får man väl säga.

Iaf ända tills just nu.
Jag tog upp flaskan, utan minsta föraning om vad som hända skulle, och PANG sa det när jag lättade på korken.

Haha.

Jag fattar inte
Hur kan du inte förstå detta? Jag har ju förklarat problemet med flaskor som inte är gjorda för tryck. Om du inte tänker bidra med att svara på det som frågas dig utan bara upprepa din förvåning så kan tråden kastas åt helvete för då vill du tydligen inte veta vad som händer.
Citera
2017-06-30, 02:35
  #27
Avstängd
Det är ganska lätt förklarat.

Lufttrycket i din lilla läskflaska är lägre än den omgivande miljön. Då börjar den implodera och "smälla" lite grand.

Mythbusters gjorde ett liknande experiment men med ett 60-tons järnvägståg! :-)

https://www.youtube.com/watch?v=T9bpUfWy8Wg
__________________
Senast redigerad av Nassegorang 2017-06-30 kl. 02:57.
Citera
2017-06-30, 06:54
  #28
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nassegorang
Det är ganska lätt förklarat.

Lufttrycket i din lilla läskflaska är lägre än den omgivande miljön. Då börjar den implodera och "smälla" lite grand.

Mythbusters gjorde ett liknande experiment men med ett 60-tons järnvägståg! :-)

https://www.youtube.com/watch?v=T9bpUfWy8Wg
Lägre i flaskan än utanför den? Du kan ju aldrig ens ha sett, än mindre hållit i eller öppnat en läskflaska.
Citera
2017-06-30, 11:09
  #29
Avstängd
Jag är inte helt glad i att du endast försöker göra narr av mig. En vän inom den akademiska miljön!

Hade du förklarat implotion så skulle du fått lite respekt. Men inte ens det var du bemäktigad att göra.

Jag som hade så många förhoppningar om dig!

Nu nedgjorde du dig till en blott random-flashback bonde. :-P


Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Lägre i flaskan än utanför den? Du kan ju aldrig ens ha sett, än mindre hållit i eller öppnat en läskflaska.
__________________
Senast redigerad av Nassegorang 2017-06-30 kl. 11:25.
Citera
2017-06-30, 21:19
  #30
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nassegorang
Jag är inte helt glad i att du endast försöker göra narr av mig. En vän inom den akademiska miljön!

Hade du förklarat implotion så skulle du fått lite respekt. Men inte ens det var du bemäktigad att göra.

Jag som hade så många förhoppningar om dig!

Nu nedgjorde du dig till en blott random-flashback bonde. :-P
Om någon tror att det råder undertryck i en oöppnad läskflaska så är det så jäkla illa att narr är på sin plats.

Det finns ingen anledning för mig att förklara implosion eftersom ordet implosion inte har någonting i denna tråd att göra. Är det fler ickerelaterade begrepp som du tycker jag ska berätta om för att återvinna din respekt? Om du slutar säga dumma saker och sedan dra på dig någon offerkofta så blir det mycket bättre.

Jag tycker du istället för att lipa över hur elak jag är ska ta och öppna en flaska läsk och observera om det pyser ut gas ur eller sugs in luft i flaskan vid öppningsögonblicket. Det är en observation som många gjort innan de började lågstadiet och ger en väldigt god ledtråd om tryckförhållandena.
__________________
Senast redigerad av skunkjobb 2017-06-30 kl. 21:24.
Citera
2017-07-06, 00:15
  #31
Medlem
Bonnatorps avatar
Teorin om att gängan saknar vertikala spår låter rimlig, men då TS hävdar att det inte skummar (vilket antyder att ingen/lite kolsyra fortfarande är bunden i vätskan) så kan man väl fråga sig hur plasten i sig reagerar med kolsyrad vätska?

Kan det vara så att plasten, i och med att flaskan ej är avsedd för kolsyrade drycker, katalyserar koldioxidens övergång till fri gas och därmed ökar trycket i flaskan ytterligare?
Är evians flaskor blåsta eller pressade?
Vilken plast är de gjorda av?
Citera
2017-07-06, 00:41
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Teorin om att gängan saknar vertikala spår låter rimlig, men då TS hävdar att det inte skummar (vilket antyder att ingen/lite kolsyra fortfarande är bunden i vätskan) så kan man väl fråga sig hur plasten i sig reagerar med kolsyrad vätska?

Kan det vara så att plasten, i och med att flaskan ej är avsedd för kolsyrade drycker, katalyserar koldioxidens övergång till fri gas och därmed ökar trycket i flaskan ytterligare?
Är evians flaskor blåsta eller pressade?
Vilken plast är de gjorda av?

Även om flaskmaterialet ägde katalytiska egenskaper skulle det inte kunna rubba jämviktsförhållandet som sådant, endast den hastighet varmed jämvikten inställde sig, så det slutliga trycket i flaskan skulle förbli oförändrat.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback