2017-08-23, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillert
Hallo igen, sorry för sent svar. Ja min "nya plan" är att skicka ut nya försäljningsvillkor i samband med orderförfrågan. 14 dagars faktura, efter det så går det till inkasso. Blir väl Svea eller nåt, vet ej vilket som är lättast att ha o göra med.
Kunderna i fråga har betalt, förutom en. Han hade mycket riktigt redan dragit på sig en skuld hos Kfm på 150K och nu, bara han skriver under, så blir det ytterligare 50K. Trist att behöva vänta men, jag får ju bättre ränta på de pengarna (8%+avgifter) än vad jag hade fått på banken. Blir att dra in de pengarna på ett låst bankkonto.
Var i kontakt med lite andra typer av inkasso med men, det är helt klart bättre att gå lagligt och rätt till. Skriver han inte under och börjar betala däremot så får jag se vad som händer.

//C

Du kan kräva dom i konkurs om dom inte betalar. När brevet från Tingsrätten kommer så är dom oftast mer betalningsvilliga.
Citera
2017-08-23, 18:04
Medlem
Citat:
Hallo igen, sorry för sent svar. Ja min "nya plan" är att skicka ut nya försäljningsvillkor i samband med orderförfrågan. 14 dagars faktura, efter det så går det till inkasso. Blir väl Svea eller nåt, vet ej vilket som är lättast att ha o göra med.
Kunderna i fråga har betalt, förutom en. Han hade mycket riktigt redan dragit på sig en skuld hos Kfm på 150K och nu, bara han skriver under, så blir det ytterligare 50K. Trist att behöva vänta men, jag får ju bättre ränta på de pengarna (8%+avgifter) än vad jag hade fått på banken. Blir att dra in de pengarna på ett låst bankkonto.
Var i kontakt med lite andra typer av inkasso med men, det är helt klart bättre att gå lagligt och rätt till. Skriver han inte under och börjar betala däremot så får jag se vad som händer.

//C

14 dagars kredit kan uppfattas som väl kort, men helt godkänd tid. Det är fullt tillåtet att skicka kravbrev direkt en faktura har förfallit, men det är inte kutym att så göra. Normalt börjar man med en påminnelse, räcker ofta för de som enbart missat att betala av en eller annan orsak. Inkassokrav kan sedan också vara något som du skickar själv, man har alltid rätt att driva in egna fordringar. Vid inkasso kan kravavgift på 180 kronor påföras. Lämna det till en inkassobyrå kan dock vara effektivare, men testa några ärenden med egen inkasso först!
Påminnelseavgift får endast påföras om det avtalats, kan med fördel ske genom att det framgår i försäljningsvillkoren, maximalt 60 kronor. Ränta, här gäller räntelagen primärt, men annat avtal kan innehålla andra nivåer.
Citera
2017-08-23, 19:28
Medlem
Zaedrewss avatar
Håller med 14 dagars och sedan direkt inkasso det är lite mycket. Du kan lägga till en påminnelse som du skickar ut säg 6 dagar efter om inte pengarna kommit där du lägger till påminnelseavgift på säg 60 kr. Efter det så blir det inkasso.

Som egen företagare är det primära att man är tydlig och seriös. Seriöst är då minst 14 dagar att betala på, sedan påminnelse efter det inkasso.

Du kan förenkla genom att du sköter den första fakturan men att sedan Svea, Collector eller något annat företag sköter både påminnelse och inkasso. Så de lägger till avgifter och dröjsmålsränta.
Citera
2017-08-23, 22:15
Medlem
crillerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
14 dagars kredit kan uppfattas som väl kort, men helt godkänd tid. Det är fullt tillåtet att skicka kravbrev direkt en faktura har förfallit, men det är inte kutym att så göra. Normalt börjar man med en påminnelse, räcker ofta för de som enbart missat att betala av en eller annan orsak. Inkassokrav kan sedan också vara något som du skickar själv, man har alltid rätt att driva in egna fordringar. Vid inkasso kan kravavgift på 180 kronor påföras. Lämna det till en inkassobyrå kan dock vara effektivare, men testa några ärenden med egen inkasso först!
Påminnelseavgift får endast påföras om det avtalats, kan med fördel ske genom att det framgår i försäljningsvillkoren, maximalt 60 kronor. Ränta, här gäller räntelagen primärt, men annat avtal kan innehålla andra nivåer.

Jo iofs men på nåt sätt verkar 14dagars funka bättre för kunderna i allmänhet, eftersom att de "känner press" Och på 30 dagar så hinner de kanske samla på sig 2-3 fakturor från mig, vilket jag inte kan ligga ute med.
Grejen är att om jag ringa och påminner så kommer nåt halvflåsigt svar som "kan jag lösa det på måndag" och vips så har det gått 8 dagar över tiden redan för att man redan tillåtit dem att vara sena för att vara bussig och vill behålla kunden. Det finns, av förklarliga skäl inte jättemånga potentiella kunder i närområdet och varan i sig tåls inte att fraktas eller lagras speciellt länge så de i närheten måste jag hålla mig på god ton med, vilket försvårar. Men jag provar nog med att skicka ut nya villkor att betalning ska ske inom 14 dagar (eller enligt ö.k) annars går det direkt till inkasso. Så blir jag kanske prioriterad.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Håller med 14 dagars och sedan direkt inkasso det är lite mycket. Du kan lägga till en påminnelse som du skickar ut säg 6 dagar efter om inte pengarna kommit där du lägger till påminnelseavgift på säg 60 kr. Efter det så blir det inkasso.

Som egen företagare är det primära att man är tydlig och seriös. Seriöst är då minst 14 dagar att betala på, sedan påminnelse efter det inkasso.

Du kan förenkla genom att du sköter den första fakturan men att sedan Svea, Collector eller något annat företag sköter både påminnelse och inkasso. Så de lägger till avgifter och dröjsmålsränta.

Ja men då ska det väl tydligt framgå av villkoren att påminnelseavgiften är 60:- ? Eller har jag rätt att ta ut den ändå? Räntan är enligt R.L 8% om inget annat anges. Jag blir ju rätt sugen på att sätta den på 15% eller 20% bara för att få effekt.
Vilka är bäst av inkassobolagen då?
Citera
2017-08-23, 22:23
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ja men då ska det väl tydligt framgå av villkoren att påminnelseavgiften är 60:- ? Eller har jag rätt att ta ut den ändå? Räntan är enligt R.L 8% om inget annat anges. Jag blir ju rätt sugen på att sätta den på 15% eller 20% bara för att få effekt.
Vilka är bäst av inkassobolagen då?

Citat:
Enligt lag kan företag som skickar ut denna typ av påminnelser ta ut en avgift när detta görs. Det som krävs för att få ta ut en påminnelseavgift är att detta är avtalat sedan innan. I ett företags allmänna villkor eller i det specifika avtal som gjorts mellan kund och företag ska det stå angivet att en påminnelseavgift kommer att tas ut om så krävs.
https://www.snabbfinans.se/lanordboken/paminnelseavgift

Så då ska ha det skrivit när avtalet sluts. 60 kr är liksom det lägsta och det kan likväl vara 100 kr. Det väljer du själv och om kunden då som han/hon ska ha läst villkoren ska ha accepterat detta. Det primära är att du har detta i de villkor när affären sluts. Sedan att du inte heller har en rent oskälig påminnelseavgift på flera hundra. Staten CSN som jämförelse har numera 400 kr för en påminnelse kring studieskuld.

För räntan gäller. Så 8% för att vara seriös annars bara ocker om du sätter den till annan. Alltså då att du ses mindre seriös.
Citat:
Dröjsmålsräntan är Riksbankens referensränta (just nu 1,5 procent) + åtta procentenheter.http://www.privataaffarer.se/nyaaffa...n-del-2-359695

För vilka som är bäst är det nog hugget som stucket. Jag skulle välja en av de större som Svea då. Det primära då är att du ger till någon som kan driva in skulder som gör det. Istället för att du ska behöva bry dig om det.
Senast redigerad av Zaedrews 2017-08-23 kl. 22:31.
Citera
2017-08-23, 22:33
Medlem
Citat:
Så då ska ha det skrivit när avtalet sluts. 60 kr är liksom det lägsta och det kan likväl vara 100 kr. Det väljer du själv och om kunden då som han/hon ska ha läst villkoren ska ha accepterat detta. Det primära är att du har detta i de villkor när affären sluts. Sedan att du inte heller har en rent oskälig påminnelseavgift på flera hundra. Staten CSN som jämförelse har numera 400 kr för en påminnelse kring studieskuld.

För räntan gäller. Så 8% för att vara seriös annars bara ocker om du sätter den till annan. Alltså då att du ses mindre seriös.

För vilka som är bäst är det nog hugget som stucket. Jag skulle välja en av de större som Svea då.
60 kronor för påminnelse är högsta tillåtna avgift, skriver du något högre i ett avtal så är det ogiltigt.
Dröjsmålsräntan är nu 7,5% (referensräntan + 8 procentenheter).
Citera
2017-08-23, 22:37
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
60 kronor för påminnelse är högsta tillåtna avgift, skriver du något högre i ett avtal så är det ogiltigt.
Dröjsmålsräntan är nu 7,5% (referensräntan + 8 procentenheter).

Jaså. Hur kan då statliga CSN ha 400 spänn i påminnelseavgift? Har har då 60 kr som mitt riktmärke men ser ju att detta liksom inte vad företag i regel använder.
Citera
2017-08-23, 22:48
Medlem
Citat:
Jaså. Hur kan då statliga CSN ha 400 spänn i påminnelseavgift? Har har då 60 kr som mitt riktmärke men ser ju att detta liksom inte vad företag i regel använder.

Allehanda statliga inrättningar omfattas inte av begränsningen på 60 kronor, men alla vanliga företag måste hålla sig till det.

Avgiften vid sen betalning av trängselskatt har jag för mig är 500, men även där är det staten som sätter egna regler.
Citera
2017-08-23, 22:52
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Allehanda statliga inrättningar omfattas inte av begränsningen på 60 kronor, men alla vanliga företag måste hålla sig till det.

Avgiften vid sen betalning av trängselskatt har jag för mig är 500, men även där är det staten som sätter egna regler.

Inte bara statliga företag. SMS-lån och det kan vara 100 i påminnelse + 120 i dröjelseavgift så tror inte riktigt på att det ska vara någon lag om detta. 60 spänn är bara den gängse avgiften som seriösa företag har sedan utöver det är det vilda västern.
Citera
2017-08-23, 22:54
Medlem
Citat:
Inte bara statliga företag. SMS-lån och det kan vara 100 i påminnelse + 120 i dröjelseavgift så tror inte riktigt på att det ska vara någon lag om detta. 60 spänn är bara den gängse avgiften som seriösa företag har sedan utöver det är det vilda västern.

Banktjänster är också mycket riktigt undantagna.
Citera
2017-08-23, 22:59
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Banktjänster är också mycket riktigt undantagna.

Det är mycket ruttet i Sverige med andra ord. Kalla SMS-lån för banktjänster för det första. Men likväl att vara seriös är alltså mycket mer regler och gräns på vad man kan ta ut i avgift. Sjukt är bara förnamnet när de mest oseriösa som allt då fritt fram kan ta ut vilka avgifter de kan.
Citera
2017-08-23, 23:04
Medlem
Citat:

Från Kronofogdemyndighetens sida:
"Om du inte betalar din räkning i tid kommer du sannolikt att få ett brev med en påminnelse, efter cirka tio dagar. Vid en påminnelse har fordringsägaren, den du är skyldig pengar, oftast rätt att lägga till en påminnelseavgift om högst 60 kronor."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in