Citat:
Ursprungligen postat av
Nordiad
14 dagars kredit kan uppfattas som väl kort, men helt godkänd tid. Det är fullt tillåtet att skicka kravbrev direkt en faktura har förfallit, men det är inte kutym att så göra. Normalt börjar man med en påminnelse, räcker ofta för de som enbart missat att betala av en eller annan orsak. Inkassokrav kan sedan också vara något som du skickar själv, man har alltid rätt att driva in egna fordringar. Vid inkasso kan kravavgift på 180 kronor påföras. Lämna det till en inkassobyrå kan dock vara effektivare, men testa några ärenden med egen inkasso först!
Påminnelseavgift får endast påföras om det avtalats, kan med fördel ske genom att det framgår i försäljningsvillkoren, maximalt 60 kronor. Ränta, här gäller räntelagen primärt, men annat avtal kan innehålla andra nivåer.
Jo iofs men på nåt sätt verkar 14dagars funka bättre för kunderna i allmänhet, eftersom att de "känner press" Och på 30 dagar så hinner de kanske samla på sig 2-3 fakturor från mig, vilket jag inte kan ligga ute med.
Grejen är att om jag ringa och påminner så kommer nåt halvflåsigt svar som "kan jag lösa det på måndag" och vips så har det gått 8 dagar över tiden redan för att man redan tillåtit dem att vara sena för att vara bussig och vill behålla kunden. Det finns, av förklarliga skäl inte jättemånga potentiella kunder i närområdet och varan i sig tåls inte att fraktas eller lagras speciellt länge så de i närheten måste jag hålla mig på god ton med, vilket försvårar. Men jag provar nog med att skicka ut nya villkor att betalning ska ske inom 14 dagar (eller enligt ö.k) annars går det direkt till inkasso. Så blir jag kanske prioriterad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Håller med 14 dagars och sedan direkt inkasso det är lite mycket. Du kan lägga till en påminnelse som du skickar ut säg 6 dagar efter om inte pengarna kommit där du lägger till påminnelseavgift på säg 60 kr. Efter det så blir det inkasso.
Som egen företagare är det primära att man är tydlig och seriös. Seriöst är då minst 14 dagar att betala på, sedan påminnelse efter det inkasso.
Du kan förenkla genom att du sköter den första fakturan men att sedan Svea, Collector eller något annat företag sköter både påminnelse och inkasso. Så de lägger till avgifter och dröjsmålsränta.
Ja men då ska det väl tydligt framgå av villkoren att påminnelseavgiften är 60:- ? Eller har jag rätt att ta ut den ändå? Räntan är enligt R.L 8% om inget annat anges. Jag blir ju rätt sugen på att sätta den på 15% eller 20% bara för att få effekt.
Vilka är bäst av inkassobolagen då?