Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-17, 19:46
  #13
Medlem
Fortsätter här: Har försäljningen skett efter att det lämnats offert med vidhängande försäljningsvillkor eller på liknande sätt klargjorts när betalning skall ske och nivå på dröjsmålsränta mm eller är det med tillämpning av traditionella regler som försäljningen skett? Har varorna sålts med äganderättsförbehåll (om nu varorna var av sådan art att detta varit möjligt)?

Om mitt antagande i föregående inlägg stämmer så är det dags för inkasso, därmed inte sagt att fordran behöver lämnas till ett inkassobolag för indrivning, egna fordringar kan städse drivas in i egen regi. Då det är företag som är kunder kan förseningsavgift på 450 kronor påföras gäldenären, men då får inte avgifter för påminnelse eller för kravbrev debiteras, däremot kan fortfarande dröjsmålsränta enligt räntelagen om ni inte avtalat om annat.
Citera
2017-06-18, 09:50
  #14
Medlem
Du måste först och främst ta en kreditupplysning på ett företag innan du godkänner att skicka fakturor i efterskott på det annars är det mer eller mindre lotto ifall du inte gör det. Därefter skriver du att ibland kan du skita när det är små summor någon är skyldig och det signalerar att även andra aktörer skiter att betala om du inte driver in skulderna på något sätt. Efter ca 10 dagars förfallodatum är mitt tips att skicka fakturorna till ett inkassobolag, kan de inte driva in pengarna så skickar du det till kronofogden och funkar inte det heller så är det tyvärr tingsrätten som gäller. Hela proceduren är rätt smidig och kostar totalt ca 1000kr för dig som du även får tillbaka ifall de betalar.
Citera
2017-06-18, 11:43
  #15
Medlem
crillerts avatar
Nordiad.

Jag något får jag göra för framtida affärer, skriva när jag skickar beställningsmaterialet att jag tar ut 20% i dröjmålsränta eller liknande. Ska skriva ett avtal direkt som jag mailar med beställningslistorna.
Nej inget sånt, det går inte i detta fallet tyvärr. Och jag kan heller inte behålla ev varor eller så och vänta på betalning - Det måste till kund direkt.
Ja ok, jag får kolla med dom i veckan, hela grejen känns trist eftersom att pengarna kommer in "så småningom" men om jag kör på med inkasso osv så kommer kunden garanterat (?) att leta efter en ny partner.

Linkfree.

Ja det verkar helt klart vara vägen jag får gå, men sen ger ju inte en sån upplysning faktiskt en ärlig bild av personens/företagets ekonomi. Jag har vanligtvis en del pengar runt mig, men om man kollar t.ex taxering osv så ser det inge vidare ut. Men klart, skatteskulder mm kan ju vara bra att känna till.
Om jag drar det till Tingsrätt så kommer det kosta mig minst 8400 då de tar ut 2800:-/ärende över 22K. Pengar som jag, åter igen, måste ligga ute med.
Citera
2017-06-18, 23:26
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linkfree
Du måste först och främst ta en kreditupplysning på ett företag innan du godkänner att skicka fakturor i efterskott på det annars är det mer eller mindre lotto ifall du inte gör det. Därefter skriver du att ibland kan du skita när det är små summor någon är skyldig och det signalerar att även andra aktörer skiter att betala om du inte driver in skulderna på något sätt. Efter ca 10 dagars förfallodatum är mitt tips att skicka fakturorna till ett inkassobolag, kan de inte driva in pengarna så skickar du det till kronofogden och funkar inte det heller så är det tyvärr tingsrätten som gäller. Hela proceduren är rätt smidig och kostar totalt ca 1000kr för dig som du även får tillbaka ifall de betalar.
Jag tror att du bör läsa på både hur proceduren går till och dessutom kostnadsläget. I detta fall finns inget som tyder på att någon av ts' fordringar är tvistiga, därför saknas incitament till att lämna in stämningsansökan. Kronofogden sysslar som bekant enbart med summarisk process, så i ett senare stadium kan det givetvis uppstå anledning till stämningsansökan. Vad som också missas i din beskrivning är att en första åtgärd innan ytterligare försök att inhösta betalning bör vara en kreditkontroll, är det så att någon av dessa gäldenärer är på obestånd kan det vara helt meningslöst med såväl kravbrev som bf, då gäller att bedöma om ett ackordsförfarande kan förväntas ge bättre utdelning.
Citera
2017-06-18, 23:31
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillert
Nordiad.

Jag något får jag göra för framtida affärer, skriva när jag skickar beställningsmaterialet att jag tar ut 20% i dröjmålsränta eller liknande. Ska skriva ett avtal direkt som jag mailar med beställningslistorna.
Nej inget sånt, det går inte i detta fallet tyvärr. Och jag kan heller inte behålla ev varor eller så och vänta på betalning - Det måste till kund direkt.
Ja ok, jag får kolla med dom i veckan, hela grejen känns trist eftersom att pengarna kommer in "så småningom" men om jag kör på med inkasso osv så kommer kunden garanterat (?) att leta efter en ny partner.


Jag kanske ställer för många frågor på en gång, men det är vad jag förstår inte klarlagt vad exakt du vidtagit för åtgärder. I ett stycke skriver du "allt är skickat", men verkar inte stämma om jag läser vidare på annat håll. Förutom besöket hos en kund, vad är alltså gjort?
Citera
2017-06-18, 23:31
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillert
Hej. Jag har enskild firma som säljer varor till butiker/grossister. Jag har både AB och enskilda som kunder. Nu verkar det vara nån slags trend att inte betala fakturorna alt så har jag träffat riktigt fel i val av kunder. Vad har jag för valmöjligheter att få ut mina pengar? Det rör sig om ungefär totalt 200K till 4 olika kunder. Har pratat med fogden men det är ingen garanti att jag får några pengar, speciellt inte om de har skatteskulder.
Tacksam för svar//fattig företagare

Skicka ett brev till dem, rekommenderat eller anlita en advokat. Saker brukar röra på sig när en advokat blandas in och sedan om det inte hjälper så stämmer man dem.
Citera
2017-06-18, 23:34
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziaie
Skicka ett brev till dem, rekommenderat eller anlita en advokat. Saker brukar röra på sig när en advokat blandas in och sedan om det inte hjälper så stämmer man dem.

Har inte fått helt klarlagt vad ts hunnit göra, men det som du beskriver är ett effektivt sätt att öka de egna kostnaderna i onödan. Läs mina tidigare inlägg så ser du förklaringen till detta.
Citera
2017-06-18, 23:49
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Har inte fått helt klarlagt vad ts hunnit göra, men det som du beskriver är ett effektivt sätt att öka de egna kostnaderna i onödan. Läs mina tidigare inlägg så ser du förklaringen till detta.

Jag vet inte om du begripit det men oavsett vad han eller hon gör så kommer det att kosta. Tid brukar för de som har riktiga jobb innebära tid=pengar, en kostnad så det är smartast att kontakta en advokat, ta den kostnaden i pengar, spara ens egen tid och få det löst än att leka smart och låta tiden gå för detta är något de satt i spel. de vet hur långt de kan gå. Eller om man är kuklös så säljer man fakturorna till ett företag som kommer att driva in pengarna.
Citera
2017-06-18, 23:51
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziaie
Jag vet inte om du begripit det men oavsett vad han eller hon gör så kommer det att kosta. Tid brukar för de som har riktiga jobb innebära tid=pengar, en kostnad så det är smartast att kontakta en advokat, ta den kostnaden i pengar, spara ens egen tid och få det löst än att leka smart och låta tiden gå för detta är något de satt i spel. de vet hur långt de kan gå. Eller om man är kuklös så säljer man fakturorna till ett företag som kommer att driva in pengarna.

Då tar vi det stegvis: Varför anser du att ts inte skall gå den normala vägen med sina förfallna fordringar? Vad anser du är att vinna på ditt förslag?
Citera
2017-06-19, 07:52
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziaie
Jag vet inte om du begripit det men oavsett vad han eller hon gör så kommer det att kosta. Tid brukar för de som har riktiga jobb innebära tid=pengar, en kostnad så det är smartast att kontakta en advokat, ta den kostnaden i pengar, spara ens egen tid och få det löst än att leka smart och låta tiden gå för detta är något de satt i spel. de vet hur långt de kan gå. Eller om man är kuklös så säljer man fakturorna till ett företag som kommer att driva in pengarna.

Jo fast advokat är bara onödigt hög kostnad och hjälper knappast förutom om man ska stämma personen i tingsrätten.
Citera
2017-06-19, 08:03
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linkfree
Jo fast advokat är bara onödigt hög kostnad och hjälper knappast förutom om man ska stämma personen i tingsrätten.

Korrekt, och i detta fall inte primärt ett nästa steg. Inga tvistiga fordringar, då är det istället kfm som skall anlitas. En stämning är dessutom enbart för att fastställa skulden, vid utebliven betalning måste sedan ändå kfm anlitas för utmätning.

Innan man går vidare till kronofogden bör det dock kontrolleras att inte gäldenären är på obestånd.
Citera
2017-08-23, 13:50
  #24
Medlem
crillerts avatar
Hallo igen, sorry för sent svar. Ja min "nya plan" är att skicka ut nya försäljningsvillkor i samband med orderförfrågan. 14 dagars faktura, efter det så går det till inkasso. Blir väl Svea eller nåt, vet ej vilket som är lättast att ha o göra med.
Kunderna i fråga har betalt, förutom en. Han hade mycket riktigt redan dragit på sig en skuld hos Kfm på 150K och nu, bara han skriver under, så blir det ytterligare 50K. Trist att behöva vänta men, jag får ju bättre ränta på de pengarna (8%+avgifter) än vad jag hade fått på banken. Blir att dra in de pengarna på ett låst bankkonto.
Var i kontakt med lite andra typer av inkasso med men, det är helt klart bättre att gå lagligt och rätt till. Skriver han inte under och börjar betala däremot så får jag se vad som händer.

//C
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback