• 1
  • 2
2017-06-16, 23:20
Medlem
crillerts avatar
Hej. Jag har enskild firma som säljer varor till butiker/grossister. Jag har både AB och enskilda som kunder. Nu verkar det vara nån slags trend att inte betala fakturorna alt så har jag träffat riktigt fel i val av kunder. Vad har jag för valmöjligheter att få ut mina pengar? Det rör sig om ungefär totalt 200K till 4 olika kunder. Har pratat med fogden men det är ingen garanti att jag får några pengar, speciellt inte om de har skatteskulder.
Tacksam för svar//fattig företagare
Citera
2017-06-16, 23:29
Bannlyst
mycket vanligt problem detta tyvärr nu för tiden att vara mer hård och rak när kontakter knyts med nya kunder har blivit nödvändigare , att kräva pengar i efterskott är alltid jobbigt , osäkert och omständigt tyvärr , sätt en limit på max belopp som ska vara betalt innan du skickar mer varor , lycka till ...
Citera
2017-06-16, 23:31
Medlem
frogpaks avatar
har du provat prata med inköpare utan framgång skickat brev = kronofogden
Sry me annars e det tyvärr hota med tingsrätt , har funkat för mig
Citera
2017-06-16, 23:38
Medlem
crillerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedlimit2017
mycket vanligt problem detta tyvärr nu för tiden att vara mer hård och rak när kontakter knyts med nya kunder har blivit nödvändigare , att kräva pengar i efterskott är alltid jobbigt , osäkert och omständigt tyvärr , sätt en limit på max belopp som ska vara betalt innan du skickar mer varor , lycka till ...

Ja tydligen, har inte vart problem innan då det mest har handlat om småsummor. Vilket inte skadat mig så mycket men när nån är skyldig en 50K och jag själv måste köpa vissa "lyxprylar" på kredit med ränta mm så är det ju nåt som är fel.

Citat:
Ursprungligen postat av frogpak
har du provat prata med inköpare utan framgång skickat brev = kronofogden
Sry me annars e det tyvärr hota med tingsrätt , har funkat för mig

Ja två har jag kontakt med, "det kommer snart" etc, en som hade en mindre skuld åkte jag ut till och fick hälften i handen. En svarar inte. Jag vill ju kunna fortsätta min verksamhet, och kunna leva på den. Jag vill dessutom ha de pengarna jag själv lagt ut för varorna (och i vissa fall även moms) Så jag vill inte sälja fakturan till nån som tar 50% i arvode. Men tingsrätten skall provas, helt klart.
Har du hamnat där och i så fall, hur gick det?

tack för svaren
Citera
2017-06-16, 23:38
Medlem
Jag brukar ringa och fråga.
Var trevlig och har dom ekonomiska problem så frågar jag om dom kan betala något nu och diskutera en avbetalning. Oftast har man ju ingen vinning genom att vara hård. Men man kan ju inte fortsätta leverera utan betalning. Nu är väl Cash på väg bort men betalning innan/vid leverans är väl inte orimligt om någon börjat släpa för mycket?

Samtidigt är det ju inte helt ovanligt att man blir använd som bank men i längden är det kanske inte hållbart.
Men som jag sa tidigare, prata med kunden och gör en egen bedömning.
Sälja fakturer går ju också men inte i efterhand.
Senast redigerad av UltraMind 2017-06-16 kl. 23:42.
Citera
2017-06-16, 23:39
Medlem
bbcs avatar
Sälj dina fakturor till ett factoringbolag.

Det är idag etablerat inom näringslivet och ses därför som en naturlig del i en effektiv och sund affärsverksamhet.

Det finns nämligen flera fördelar med att sälja företagets fakturor. Den kanske enskilt viktigaste är att du förbättrar företagets likviditet med omedelbar verkan.
Citera
2017-06-16, 23:47
Medlem
crillerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Jag brukar ringa och fråga.
Var trevlig och har dom ekonomiska problem så frågar jag om dom kan betala något nu och diskutera en avbetalning. Oftast har man ju ingen vinning genom att vara hård. Men man kan ju inte fortsätta leverera utan betalning. Nu är väl Cash på väg bort men betalning innan/vid leverans är väl inte orimligt om någon börjat släpa för mycket?

Ja absolut! Jag är inte omöjlig alls, men när man märker att det blir vecka för vecka, som blir till månader - sen ska jag själv betala in momsen som jag ännu inte fått in. Det blir ohållbart, jag har fått låna av släktingar för att hålla det igång. Jag har flera kunder som sköter sig med. Nej hårdhandskar blir inge bra, för jag vill ju som sagt fortsätta. Ev får det bli en lösning, cash at delivery - men då kommer nästa problem, när jag ska till SEB insättningsautomat och sätta in 60K var 3e vecka, vilket inte går (40K/30dagar)

Samtidigt är det ju inte helt ovanligt att man blir använd som bank men i längden är det kanske inte hållbart.
Men som jag sa tidigare, prata med kunden och gör en egen bedömning.
Sälja fakturer går ju också men inte i efterhand.

Citat:
Ursprungligen postat av bbc
Sälj dina fakturor till ett factoringbolag.

Det är idag etablerat inom näringslivet och ses därför som en naturlig del i en effektiv och sund affärsverksamhet.

Det finns nämligen flera fördelar med att sälja företagets fakturor. Den kanske enskilt viktigaste är att du förbättrar företagets likviditet med omedelbar verkan.

Ja men som sagt, går inte i efterskott. Jag hade gärna betalt några $$ för att slippa denna stressen och ilskan. Sen kan jag ju tänka mig hur många kunder jag kommer ha om jag skickar folk till fogden. Det finns en möjlighet att kunna tjäna vettiga pengar på det jag gör.
Citera
2017-06-17, 01:02
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillert
Ja men som sagt, går inte i efterskott. Jag hade gärna betalt några $$ för att slippa denna stressen och ilskan. Sen kan jag ju tänka mig hur många kunder jag kommer ha om jag skickar folk till fogden. Det finns en möjlighet att kunna tjäna vettiga pengar på det jag gör.

Kan du inte fakturera dem via typ Klarna?
De äger fodran och du slipper hantera indrivningen.

Paynova har en liknade affär, men de låter dig behålla fodran och sköter bara fakturering och inkasso.

Är ju mest för privatkunder dock, dessa tjänster.

Vad jag förstår kostar det inget, utan deras revenue ligger i alla påminnelseavgifter och räntor de tar ut på folk som inte betalar i tid.
Senast redigerad av Xer0 2017-06-17 kl. 01:07.
Citera
2017-06-17, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Kan du inte fakturera dem via typ Klarna?
De äger fodran och du slipper hantera indrivningen.

Paynova har en liknade affär, men de låter dig behålla fodran och sköter bara fakturering och inkasso.

Är ju mest för privatkunder dock, dessa tjänster.

Vad jag förstår kostar det inget, utan deras revenue ligger i alla påminnelseavgifter och räntor de tar ut på folk som inte betalar i tid.

Nu har ju ts redan fakturerat sina kunder, vad som skall göras för att undvika problem framgent är en annan sak. Är också på det klara med att Klarna normalt säljer faktureringstjänster då dessa riktar sig till privatpersoner.
Citera
2017-06-17, 01:52
Medlem
Frågan är först, har de traditionella kanalerna eller metoderna redan använts? Alltså påminnelse följt av inkassokrav och sedan eventuellt ansökan om bf.
Är dessa kunder solventa? Har det gjorts kreditkontroll innan försäljning och sedan även när betalning uteblivit?
Citera
2017-06-17, 14:37
Medlem
crillerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Frågan är först, har de traditionella kanalerna eller metoderna redan använts? Alltså påminnelse följt av inkassokrav och sedan eventuellt ansökan om bf.
Är dessa kunder solventa? Har det gjorts kreditkontroll innan försäljning och sedan även när betalning uteblivit?

Exakt, allt är skickat. I framtiden kommer jag nog köra med nån slags factoring eller dyl så jag slipper sitta torr när de strular.
Jag har ringt och de *har de tufft* nu osv, och lovar att lösa pengar nästa vecka och nästa vecka.
Nackdelen är att jag vet att dessa säljer en hel del och får in mycket deg på mina varor.
Nej inte ännu, det är en ganska liten marknad jag jobbar inom och aktörerna/kunderna är få så jag vill helst undvika fogde/inkasso/tingsrätt eftersom att jag då kommer såga av grenen jag sitter på.
Sen å andra sidan, så är ju kunder som inte betalar - värdelösa kunder.
Nej ingen kontroll innan, allt sker muntligt och via mail.
Citera
2017-06-17, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillert
Exakt, allt är skickat. I framtiden kommer jag nog köra med nån slags factoring eller dyl så jag slipper sitta torr när de strular.
Jag har ringt och de *har de tufft* nu osv, och lovar att lösa pengar nästa vecka och nästa vecka.
Nackdelen är att jag vet att dessa säljer en hel del och får in mycket deg på mina varor.
Nej inte ännu, det är en ganska liten marknad jag jobbar inom och aktörerna/kunderna är få så jag vill helst undvika fogde/inkasso/tingsrätt eftersom att jag då kommer såga av grenen jag sitter på.
Sen å andra sidan, så är ju kunder som inte betalar - värdelösa kunder.
Nej ingen kontroll innan, allt sker muntligt och via mail.

För framtida kundrelationer bör det nog övervägas att göra kreditkontroll innan varor lämnas ut.
Om jag förstår er rätt har alltså endast påminnelse skickats, är det så? Vad har det angetts för sista betalningsdag i påminnelsen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in