• 1
  • 2
2017-06-15, 02:35
Medlem
nins avatar
Jag försöker förstå hur pensionen påverkas om man väljer att sluta jobba långt innan pensionen.

Grundförutsättningen: vi leker med tanken att man slutar jobba vid 50 års ålder och lever på avkastningarna på egna privata fonder/aktier mm. Man väljer att vänta och ta ut pensionen först vid 65 år ålder.
Då är min fråga, stämmer mitt resonemang här:

Inkomstpensionen: Summan man fått ihop tills 50 år är samma summa som man sen har vid 65 års ålder. Denna "delas" av ett delningstal (förväntad livslängd).
T ex, har man fått ihop 2,5 miljoner i inkomstpension vid 50 år, och när man tar ut det vid 65 år så har man en förväntad livslängd på 20 år till. Det vill säga, 2,5 / 20 år = 125 000kr per år.
Stämmer detta eller påverkas inkomstpensionen av t ex någon ränta när de "ligger" på kontot i 15 år?

Premiepensionen: Den summan man fått ihop vid 50 år, kommer att öka varje år på grund av avkastningen (och räntan) även om det inte kommer in mer pengar på kontot från jobb?
T ex, har man 1 miljon vid 50 år, och man får en genomsnittlig avkastning på 10% närmaste 15 åren, så har man nästan 4,2 miljoner vid 65 års ålder?

Tjänstepensionen: Samma här som premiepensionen. Den summan man fått ihop vid 50 år, kommer öka varje år tills man tar ut pensionen vid 65 år pga av avkastningen, även om det inte kommer in mer pengar från arbete?

Stämmer mitt resonemang? Det är svårt att finna förklaring på vanliga sidor hur detta fungerar.
Citera
2017-06-15, 03:03
Medlem
Ööh är du DUM på riktigt ? Tror du på fullaste allvar att du kan få 10 % avkastning på premiepensionen/år ???????? Drömmar !
Citera
2017-06-15, 03:41
Bannlyst
Hur mycket får man i pension om man inte jobbar alls, utan får en statlig pension eller liknande.
Citera
2017-06-15, 03:54
Medlem
Tagelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swekredit
Hur mycket får man i pension om man inte jobbar alls, utan får en statlig pension eller liknande.

Garantipenionen ligger väl strax under 8000 före skatt.
Citera
2017-06-15, 05:57
Medlem
Intressant. Läste någonstans en jämförelse mellan en person som jobbat som lärare med slutlön på 35kkr/mån kontra en som aldrig arbetat och lyfter full garantipension och bostadstillägg. Skillnaden var drygt 3kkr per månad. Kan det stämma?
Citera
2017-06-15, 07:49
Medlem
Jag har frågat pensionsmyndigheten om att sluta vid 50 år.Ta ut från 63 år 10300 , ta ut från 65 12000 kr prognos.
Senast redigerad av triglycerider 2017-06-15 kl. 07:56.
Citera
2017-06-15, 08:21
Medlem
alienfins avatar
En fråga,om man har jobbat hel livet och sen flyttar utomlands vid pension. Står garantipension för en del av pensionen eller får man ut hela pensionen ändå om man skriver ut sig?
Citera
2017-06-15, 08:31
Medlem
Garantipension räknas som försörjningstöd därför måste man vara skriven i sverige tror jag, el inom eu.
Senast redigerad av triglycerider 2017-06-15 kl. 08:36.
Citera
2017-06-15, 08:34
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Garantipension räknas som försörjningstöd därför måste man vara skriven i sverige tror jag

Europa funkar visst. Men ska flytta till Thailand och och undrar om nått försvinner av pensionen om jag skriver mig dit. Kollade nu och jag kommer inte få nån garantopension pga högre pension än så. Men drar de av nått ändå om man skriver ut sig tro?
Citera
2017-06-15, 08:37
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
En fråga,om man har jobbat hel livet och sen flyttar utomlands vid pension. Står garantipension för en del av pensionen eller får man ut hela pensionen ändå om man skriver ut sig?

Man får ut allt om man flyttar inom EU men inte om man flyttar utanför. Jag vet inte exakt hur reglerna är men jag minns den där gamla kärringen som var i alla tidningar som skulle flytta till Thailand. Hon fick flytta hem för hon bara fick ut en del av sin pension om hon bodde utanför EU.

Fast det var nog just garanti-delen hon inte fick ut så ligger man högre och inte får ut garantipension bör man väl få ut allt tycker man. inkomstpension kan de väl inte sno för en för den har man ju själv tjänat ihop.
Senast redigerad av RiverStyx 2017-06-15 kl. 08:39.
Citera
2017-06-15, 08:41
Medlem
Mellan 16-64 år ska man bo inom sverige å eu 40 år annars avdrag en 40 del per år.
Citera
2017-06-15, 08:42
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Man får ut allt om man flyttar inom EU men inte om man flyttar utanför. Jag vet inte exakt hur reglerna är men jag minns den där gamla kärringen som var i alla tidningar som skulle flytta till Thailand. Hon fick flytta hem för hon bara fick ut en del av sin pension om hon bodde utanför EU.

Fast det var nog just garanti-delen hon inte fick ut så ligger man högre och inte får ut garantipension bör man väl få ut allt tycker man. inkomstpension kan de väl inte sno för en för den har man ju själv tjänat ihop.

Eller hur? Man bör ju få behålla allt tycker man men bäst o kolla så det inte kommer överraskningar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in