• 1
  • 2
2017-06-15, 08:43
Medlem
Finns andra regler för de yngre.
Citera
2017-06-15, 09:29
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Europa funkar visst. Men ska flytta till Thailand och och undrar om nått försvinner av pensionen om jag skriver mig dit. Kollade nu och jag kommer inte få nån garantopension pga högre pension än så. Men drar de av nått ändå om man skriver ut sig tro?
Det är bara garantipensionen som drabbas av flytt utanför EU.

https://www.pensionsmyndigheten.se/f...tanfor-sverige
Citera
2017-06-15, 14:24
Medlem
japanskbruds avatar
trist att man är tvungen att bo kvar i det här dyra skräplandet och inte kan få pensionen utbetald annars .. I sverige får man äta sopor och kattmat som pensionär, om man varit låginkomsttagare hela livet.
Citera
2017-06-15, 14:33
Medlem
Frixys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
trist att man är tvungen att bo kvar i det här dyra skräplandet och inte kan få pensionen utbetald annars .. I sverige får man äta sopor och kattmat som pensionär, om man varit låginkomsttagare hela livet.

Jamen, faktiskt. Den pension man har jobbat ihop som svensk medborgare borde man kunna få trots att man bor utomlands. Pengarna räcker längre om man bor i ett billigt land, det blir fler lediga bostäder och trycket på vården minskar. Win-win kan man tycka.

Men det finns väl massor av svenska pensionärer i Spanien, när jag tänker efter? Eller är det så att de har boende kvar här och bara är på semester 11,5 mån om året?
Citera
2017-06-15, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frixy
Jamen, faktiskt. Den pension man har jobbat ihop som svensk medborgare borde man kunna få trots att man bor utomlands. Pengarna räcker längre om man bor i ett billigt land, det blir fler lediga bostäder och trycket på vården minskar. Win-win kan man tycka.

Men det finns väl massor av svenska pensionärer i Spanien, när jag tänker efter? Eller är det så att de har boende kvar här och bara är på semester 11,5 mån om året?
Har man jobbat ihop till pensionen om man bara har garantipension?
Citera
2017-06-15, 15:31
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swekredit
Hur mycket får man i pension om man inte jobbar alls, utan får en statlig pension eller liknande.
Fast i resonemanget så har personen jobbat i nästan 30 år, med relativt bra lön. Det finns redan "pengar i systemet" som är väsentligt mer än vid garantipension.
Citera
2017-06-15, 15:33
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Jag har frågat pensionsmyndigheten om att sluta vid 50 år.Ta ut från 63 år 10300 , ta ut från 65 12000 kr prognos.

Intressant. Inkl detta tjänstepension? Har du "mycket" intjänat i de olika pensionsdelarna?
Citera
2017-06-15, 22:18
Medlem
Tjänstepensionen är den del som påverkas mest. Särskilt om du har lite högre lön. Mer än halva min pension kommer komma från tjänstepensionen.
Citera
2017-06-16, 02:22
Medlem
nins avatar
Ja, jag antar att den tjänstepensionen man tjänat ihop innan man "slutar jobba" bara fortsätter och ger ränta på ränta med årlig avkastning, tills man tar du den.
Citera
2017-06-16, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Ööh är du DUM på riktigt ? Tror du på fullaste allvar att du kan få 10 % avkastning på premiepensionen/år ???????? Drömmar !

Kollar man historiskt är det absolut inte omöjligt att man snittar 10%/år över tid genom att bara köpa tex en indexfond..
Jag brukar dock räkna med 6-7% när jag gör mina kalkyler så man är lite mer defensiv.
Citera
2017-06-16, 20:40
Medlem
nins avatar
10% tog jag bara för det är enklare att räkna. Värdeutvecklingen på min premiepension har varit god. Pensionsmyndigheten skriver själv att "sedan start har avkastningen varit i genomsnitt 9,3 procent.".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in