• 1
  • 2
2017-06-14, 16:56
Medlem
Lolinona12s avatar
Jag har haft citalopram, paroxetin, sertralin och sist fluoxetin. Jag slutade med Fluoxetin för 5 veckor sedan pga att ssri slår ut mina mediciner för värken och jag har för ont för att vara utan, men jag är taggad på ett liv utan ssri. (Tar tramadol 50 mg 2 ggr dagligen, eller citodon 2 ggr dagligen)

Jag har haft GAD i 11 år och hamnade i en depression i höstas (2016), jag mår helt ok nu bortsett från panikattacker när jag är på nya platser eller måste åka buss/tåg osv, jag kan för det mesta hantera dom.

Jag har läst massvis om Kosttillskott som är bra för ångest/depression och vill gärna ha tips om upplägg och doseringar. Målet är att inte behöva använda ssri eller v.b medicin som oxascand, lergigan, stesolid osv.

Niacin (fluschversionen): Starta på 50 mg och öka?
Vitamin C med Niacinen : Följa samma dosering som ovan?
Magnesium har jag tagit 6 månader. 1000 mg fördelat morgon lunch kväll
Omega 3: Läst allt från 1 g till 3 g
D vitamin: Osäker på dosering

Ashwagandha: Vet ej dosering
https://se.iherb.com/pr/Life-Extensi...gie-Caps/16416

Gaba: Vet ej dosering eller om man väljer mellan Gaba eller Ashwagandha
https://se.iherb.com/pr/Now-Foods-GA...0-Capsules/605

Utöver detta så tar jag multivitamin kvinna, levaxin 150 mg för hypotyreos
Senast redigerad av Lolinona12 2017-06-14 kl. 17:19.
Citera
2017-06-14, 16:58
Medlem
Lolinona12s avatar
Gärna förslag på annat utöver det jag hittat!
Citera
2017-06-14, 17:04
Medlem
Du ska inte sluta tvärt med någon medicin, rekommenderar att du trappar ner successivt.
Citera
2017-06-14, 17:18
Medlem
Lolinona12s avatar
Jag har redan slutat med Fluoxetinet, det är snart 5 veckor veckor sedan. Såg att jag var otydlig, så jag lade till "för 5 veckor sedan"
Citera
2017-06-15, 16:24
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbrownsugar
Du ska inte sluta tvärt med någon medicin, rekommenderar att du trappar ner successivt.

Lolinona12, du behöver kontinuerlig medicinsk uppföljning av en läkare för dina mediciner. Du har ju multiproblem!
Det kan vara farligt för dig att själv sätta in eller ut mediciner och olika tillskott utifrån det som du för stunden (=impulsivt) tycker verkar vettigt.

Ashwaganda kan i vissa fall ge sköldkörtelstörning, som du absolut inte vill lägga till alla dina fysiska och psykiska besvär som du redan har.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9811169
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4296437/
Citera
2017-06-15, 20:06
Medlem
Jag kan ingenting om SSRI, men min egen erfarenhet är att jag blir väldigt lugn efter att ha ätit en handfull råa kakaobönor. De tar liksom udden av oron och lyfter humöret.
Citera
2017-06-16, 07:02
Medlem
Lolinona12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Lolinona12, du behöver kontinuerlig medicinsk uppföljning av en läkare för dina mediciner. Du har ju multiproblem!
Det kan vara farligt för dig att själv sätta in eller ut mediciner och olika tillskott utifrån det som du för stunden (=impulsivt) tycker verkar vettigt.

Ashwaganda kan i vissa fall ge sköldkörtelstörning, som du absolut inte vill lägga till alla dina fysiska och psykiska besvär som du redan har.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9811169
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4296437/

Tack för råden! Jag får helt enkelt gå till läkaren på psyk.öppenvården och se om det finns någon läkemedel för mitt psykiska mående som inte slår ut läkemedel för värken.

Depressionen kom pga smärtan, då hade jag haft daglig svår smärta i 7 månader och psyket som redan var skört klarade inte mer. Så min tankegång nu var att det inte finns nog med ssri som kan stoppa depressionen som kommer komma om jag inte får smärtlindring, och v.c vägrar öka dosen på citodon eller tramadol. Och nu känner jag mig smärtstillad på min ursprungliga dos smärtlindring (när ssri börjar försvinna ur systemet)

Tack igen för ditt råd
Citera
2017-06-16, 07:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lolinona12
Tack för råden! Jag får helt enkelt gå till läkaren på psyk.öppenvården och se om det finns någon läkemedel för mitt psykiska mående som inte slår ut läkemedel för värken.

Depressionen kom pga smärtan, då hade jag haft daglig svår smärta i 7 månader och psyket som redan var skört klarade inte mer. Så min tankegång nu var att det inte finns nog med ssri som kan stoppa depressionen som kommer komma om jag inte får smärtlindring, och v.c vägrar öka dosen på citodon eller tramadol. Och nu känner jag mig smärtstillad på min ursprungliga dos smärtlindring (när ssri börjar försvinna ur systemet)

Tack igen för ditt råd
Lyd råden och sluta mixtra! Du har redan en SSRI (egentligen SNRI) i Tramadolen. Hur är det med magen? Så stora magnesiumdoser kan knappast vara nyttigt. Håll dig till din multivitamin Gå sedan till psyk.mottagningen och prata med dem. Om de inte känner till det så nämn vad du tar för smärtmedicin.
Citera
2017-06-16, 18:04
Medlem
Lolinona12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Lyd råden och sluta mixtra! Du har redan en SSRI (egentligen SNRI) i Tramadolen. Hur är det med magen? Så stora magnesiumdoser kan knappast vara nyttigt. Håll dig till din multivitamin Gå sedan till psyk.mottagningen och prata med dem. Om de inte känner till det så nämn vad du tar för smärtmedicin.

Magnesium har jag trappat upp under många månader, den tar jag för spända muskler och bättre sömn utan kramp i benen. Magen är bara bra
Citera
2017-06-16, 18:09
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Magnesium har jag trappat upp under många månader, den tar jag för spända muskler och bättre sömn utan kramp i benen. Magen är bara bra
Ah, du har lyssnat på magnesiumpredikanterna här på FB. Du får i dig tillräckligt med magnesium i kosten + att du också tar en multivitamin som antagligen också innehåller magnesium. Det räcker så!
Citera
2017-06-17, 09:55
Medlem
Lolinona12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ah, du har lyssnat på magnesiumpredikanterna här på FB. Du får i dig tillräckligt med magnesium i kosten + att du också tar en multivitamin som antagligen också innehåller magnesium. Det räcker så!

Man får det ofta rekommenderat av Barnmorskor om man har svårt med kramper i benen under graviditeten, sen när jag hade det som biverkning av sertralin så var det faktiskt läkaren från psyk Öppenvården som tyckte att jag skulle testa igen eftersom det hjälpte förr.

Många av vårdtagarna i äldreomsorgen som jag arbetar i tar magnesium som egenvård till natten. Jag försöker inte predika magnesium, ville bara att du skulle veta att det rekommenderas utanför flashback.
Citera
2017-06-17, 11:03
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Man får det ofta rekommenderat av Barnmorskor om man har svårt med kramper i benen under graviditeten, sen när jag hade det som biverkning av sertralin så var det faktiskt läkaren från psyk Öppenvården som tyckte att jag skulle testa igen eftersom det hjälpte förr.

Många av vårdtagarna i äldreomsorgen som jag arbetar i tar magnesium som egenvård till natten. Jag försöker inte predika magnesium, ville bara att du skulle veta att det rekommenderas utanför flashback.
Dagsbehovet är för vuxna kvinnor 280 milligram och:

Citat:
Magnesiumbrist är ytterst ovanligt men kan uppstå vid kostrestriktion eller vid vissa sjukdomar. Brist på magnesium kan ge hämmad tillväxt, beteendestörningar och störningar i hjärtfunktionen. Allvarlig magnesiumbrist kan ge kramp.

https://www.livsmedelsverket.se/livs...ler1/magnesium
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in