Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-14, 11:51
  #1
Medlem
Pga. axelproblem vid passiv protraktion/elevation av skulderblad/axlar, började jag för 3-4 veckor sedan med rotatorkuffövningar. Jag slutade samtidigt låta axlarna protraheras/eleveras (rodd, pull-ups/latsdrag), och höll axlarna strikt, och så hårt jag kunde, retraherade. Axelproblemet försvann ganska fort, men istället fick jag problem med bröstryggen, precis där trapezius nedre fiber är belägna. Det känns även lite runt de övre fibrerna.

Jag har nu styrketränat som innan jag började axelrehaben i två veckor, men bröstryggen är fortfarande helt katastrof. När jag tränar och är uppvärmd är det relativt lugnt, men smärtan/stelheten begränsar min rörlighet mycket ändå. När jag inte tränar är det värst; djupa andetag, rotation och böjning av torso i frontalplanet gör väldigt ont (i synnerhet tillsammans åt samma håll, och allra värst när jag även extenderar ryggen och retraherar skulderbladet på samma sida som jag roterar åt/böjer torso), räta upp ryggen efter att ha legat på rygg i en soffa etc. Att springa lite längre förvärrar också.

Smärtan när jag t.ex. reser mig fort från liggande skulle jag beskriva som huggande och brännande. Lite krampartad också; jag kan absolut inte resa mig med vilja genom smärtan, utan får resa mig försiktigt under 20-30s. Jag kan inte sitta på ett golv med benen i kors utan ryggstöd.

Jag har stretchat (deadhang i stång, "skjuta rygg" och liknande) precis det område som gör ont/är stelt, och speciellt att skjuta rygg tar exakt på rätt ställe, men upplever jag ingen förbättring. Hård massage hjälper under massagen och några sekunder efter, sedan känns det som "vanligt" igen.

Jag har styrketränat i fyra år. I början hade jag samma problem som nu. Jag har för mig att det även då var korrelerat till strikt retraherade skuldror, vilket jag sedan slutade med. Åren där emellan har jag inte känt av detta problem alls.

Vad kan rimligen ha hänt i ryggen/med trapezius?

Vad kan jag göra mer än att fortsätta stretcha och träna som jag gjort innan? Jag vill inte pausa från all träning om det inte är nödvändigt.
Citera
2017-06-14, 12:41
  #2
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Yalouque

Du bör definitivt gå till en sjukgymnast med OMT/OMI behörighet, som kan klämma och känna på dig. Omöjligt att spekulera om orsaken över nätet.
Citera
2017-06-15, 08:42
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Yalouque

Du bör definitivt gå till en sjukgymnast med OMT/OMI behörighet, som kan klämma och känna på dig. Omöjligt att spekulera om orsaken över nätet.
Blir det inte bättre gör jag det! Men spekulera kan man ju, och vissa förklaringar och orsaker till symptomen är ju mer sannolika än andra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback