Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Det är inte en slum. Kensington och Chelsea är en av Londons rikaste distrikt, och har 71% vita (långt över snittet).
Däremot har man (av mystiska skäl) bestämt sig att byggt antal monstruösa 25-30 våningshus mitt i denna fina område för alla muslimer som vill leva billigt i rika delen av London.
Tror du inte att samma sak skulle ske ifall man byggde fula 27-våningshus i Vasastan?
Vem fan skulle vilja bo där?
Grenfell Tower byggdes på 70-talet, du får det att låta som om huset uppfördes igår, det har stått där hela min livstid, London blev ganska så ordentligt bombat under andra världskriget, Tyskarna fullkomligen vräkte skit över staden. Det har tagit rätt lång tid att lappa igen "hålen".
När jag som typ blöjbarn besökte staden för första gången 1994 fanns det fortfarande områden som inte hade fixats, det var fortfarande rivningstomter från andra världskriget, för övrigt är ett av mina mest tydliga minnen från den resan just från Kensington, ett område jag spenderat en hel del tid i, jag och min morsa hade varit och hälsat på en väninna till hon, som fortfarande bor i (södra)Kensington, vi kommer runt ett hörn och möter där en man som på alla sätt och vis skulle uppfylla de flesta människors mentala bild av en hemlös, stort vitt skägg, oborstad kalufs, plastpåsar och sovsäck under armarna, kontrasten är oförglömlig.
Men nog med anekdoterna, det finns faktiskt en rätt stor andel med social housing i norra Kensington, de områdena som är förmögna ligger i södra Kensington.