2017-06-14, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badio
Det här med att nödutgångar var fyllda med skräp. Borde väl i så fall vara boende i huset som använt nödutgångar som soprum? Bra jobbat om så är fallet.

Detta att varje oanvänt utrymme fylls med bråte verkar vara symptomatiskt för områden med dominans av vissa typer av hyresgäster. Sannolikt kommer det väl att skyllas på hyresvärden, som inte har mockat ordentligt efter guldkalvarna...
Citera
2017-06-14, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loliizh
Hade ju knappast funkat i detta läge då hela fasaden brann.

Fasaden brann inte på bägge sidorna första 1-ca30 min.
EDIT:
1. tog ca 31min för branden att omsvepa hela byggnaden enligt ögonvittnen på plats.
2. personen som bodde på våning 17 sade att det tog ca 21 min för branden att komma upp till hans fönster efter starten utav branden.

Var en person på våning 17 som inte visste om att branden hade startat under honom ca 15-20 min tidigare, med tanke på att han levde så kan branden omöjligt har brunnit "runt om" byggnaden & genomgående på alla plan & i trapphuset under dessa första 15 min.
Senast redigerad av Azimut68 2017-06-14 kl. 22:15.
Citera
2017-06-14, 22:07
Medlem
Loliizhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azimut68
Fasaden brann inte på bägge sidorna första 1-ca30 min.

Var en person på våning 17 som inte visste om att branden hade startat under honom ca 15-20 min tidigare, med tanke på att han levde så kan branden omöjligt har brunnit "runt om" byggnaden & genomgående på alla plan & i trapphuset under dessa första 15 min.
Okej förlåt, låt mig omformulera.
Det lär ju knappast hjälpa om fasaden brinner...
Citera
2017-06-14, 22:21
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azimut68
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/londonbranden-brandskydd-stod-tillbaka-isolering-25275

Panelerna som klädde in Grenfell Towers 24 våningar var av samma typ, sandwichpaneler, som svenska tillverkare erbjuder för att ge bättre isolering i form av vägg- och takpaneler till industribyggnader, hallbyggnader, lager, båthallar, ridhus och kyl- och fryshus. Ingenstans i de produktkataloger som gäller för den svenska marknaden beskrivs de isolerande fasad- och taksystemen som lämpligt för bostadsändamål men, framhåller en leverantör, ” Att bygga med sandwichpaneler ger en rad fördelar; kort byggtid, lätt överbyggnad vilket ger en minskad kostnad på grundläggningen, färdig in och utsida i ett moment, mycket goda isolervärden, minimala köldbryggor m.m. …”

Så går det när man använder billigt material & billig arbetskraft.

Fortsätt ni i 7-klövern att importera bägge sakerna så kommer nog allt bli bra.

sandwichpaneler = se bilder
https://www.google.se/search?q=sandwichpaneler&source=lnms&tbm=isch&sa=X &ved=0ahUKEwj9mNKP6b3UAhVlDZoKHVMyALQQ_AUIBigB&biw =1600&bih=750
Intressant. Tack för länk.

Ja media hittills fokuserar på fasadmaterialet.

Är det möjligt att materialet/panelerna i sig är ok, men att problemet ligger i hur de använts/monterats?
Citera
2017-06-14, 22:28
Bannlyst
Tråkig jävla historia och jag har aldrig sett nåt värre förutom 9/11 han som äger huset får nog fängelse?

Ska vi dra om det kan hända i Sverige knappast vi har aldrig byggt på höjden vi kör max 10vån.

Det var nog allt.
Citera
2017-06-14, 22:36
Medlem
En kvinna filmar inne från huset. Oklart hur det gick för henne!

http://news.sky.com/story/west-london-fire-live-fire-service-chief-confirms-there-have-been-fatalities-10915010
Citera
2017-06-14, 22:37
Medlem
Om man antar att det var i snitt 3st hemma i varje lägenhet, 6st lägenheter per våning och 15 våningar totalförstörda så är 270 personer i den zonen.

Tyvärr kan siffran landa på omkring 180 döda och 1/3 evakuerade, med tanke på att de fick rådet att stanna i lägenheterna.

Normalt ska man kunna stanna i lägenheterna.
Citera
2017-06-14, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har aldrig hört att ett kylskåp fattat eld, men det kan vara någon dammig och smutsig kabel bakom kylskåpet och att gnistor antänt något i ostädade ytor.

Det behöver inte vara multikulturella orsaker till branden.

Däremot fattar jag inte att det kunde sprida sig jag menar när jag själv har försökt sätta fyr på en brasa är det ju fruktansvärt svårt att få elden att ta sig. Fett eller olja bakom kylskåpet??

Därför slår mig ändå tanken att någon missnöjd individ har tuttat på och sedan stuckit. Men jag tror aldrig vi får utrett detta. Hela huset blir aska, vilka brandingenjörer klarar detta....

Damm bakom kylskåpet.... är det bara jag som inte dammsuger bakom kylskåpet? Låter ju som att man kanske borde dra fram kylen och dammsuga där bakom om det nu är risk för brand ifall kablarna är för dammiga vid explosion...men det är jävligt bökigt att dra fram kylskåpet...

Tror mer på att de haft något ovanpå kylskåpet som fattat eld. En del människor lägger ju allt möjligt skrot uppe på allt som har en plan yta, klassikern förr var ju folk som dekorerade uppe på tjock-TV:n, varpå dukar och skräp fattade eld när TV:n exploderade, eller överhettades.
Citera
2017-06-14, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Var branden anlagd?

Var branden vållad av olycka (rökning, spis, laddare eller lampa)?

Var branden orsakad av elfel i fastigheten eller självandtändning i material?

Ett kylskåp som exploderade.
Citera
2017-06-14, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
En kvinna filmar inne från huset. Oklart hur det gick för henne!

http://news.sky.com/story/west-london-fire-live-fire-service-chief-confirms-there-have-been-fatalities-10915010

Våning 23 & när hon öppnade sin lägenhetsdörr ca 46 min efter det att branden startade var det nästan kolsvart i trappuppgången såg man i videon.

Tyvärr tror jag att vi måste säga RIP till denna kvinna & hennes vänner hon pratade med som befann sig på samma våning.

"The disturbing footage, obtained by Sky News after the woman aired it on Facebook Live around 1.40am on Wednesday, reveals the horror those stuck inside the 24-storey tower faced."
http://news.sky.com/story/woman-trapped-in-grenfell-tower-films-panic-as-fire-engulfs-block-10915938
Senast redigerad av Azimut68 2017-06-14 kl. 22:52.
Citera
2017-06-14, 22:52
Medlem
fernebos avatar
Brandkåren har fortfarande bara kunnat ta sig in på de nedre våningsplanen av huset och man använder nu drönare för att flyga in och få en bild av skador och antal offer på de övre planen i byggnaden:

Citat:
London Fire Brigade has confirmed it is using a drone to enter the upper floors of the building to assess the damage and potential further fatalities.

The unmanned device could be seen flying into the gutted apartments on Wednesday evening, with footage being transmitted back beaming pictures of the wreckage back to firefighters on the ground.

As the sun set, the block was still smouldering with a see-through building frame all that was left in parts of the upper floors. Flames could still be seen burning on at least one floor at 6pm.

https://www.theguardian.com/uk-news/live/2017/jun/14/grenfell-tower-major-fire-london-apartment-block-white-city-latimer-road#594196e1e4b0d5ab311e7c79
Citera
2017-06-14, 22:54
Medlem
Jävligt märkligt att inte fler än 12 dött. Kan ju t ex knappast gått bra för barn och spädbarn som kastats ut ifrån fönster som legat högre än fjärde våningen? Plus alla som borde dött av rökskador.

Har de gått ut med om några boende saknas efter branden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in