Citat:
Ursprungligen postat av
Varulv
Ja, det görs på renoveringsritningarna. Brandcellere är särskilt markerade och ska ha ett visst antal lager gips för godkänd vägg. Sedan tätas springor och genomföringar med stenull och brandfog samt brandfärgen.
Dessa material expanderar när det blir varmt och håller lågorna från att ta sig igenom springor etc, all brandtätning inspekteras innan det sätts igen.
Liknande brandfärg används på bärande konstruktioner för att hålla lågor borta från grundmaterialet så stt exempelvis stålbalkar håller i minst 1 timme vid full brand.
Tack för ett så informativt svar. Då känns det lite tryggare.
Jag har tidigare arbetat som vaktmästare i en kommun som ersatte entrédörrar och fasadbitar där jag fick arbeta lite med dörrarna. De gamla dörrarna togs bort och allt material runt dem togs bort. Dels för att det hade något med asbest att göra, och dels för att de nya dörrarna var lite större.
Vad jag såg (och jag gick genom dem eller utanför dem flera gånger om dagen) så gjordes inget nytt arbete med brandsäkerheten utan det handlade enbart om att fästa de nya dörrarnas ramar. Efter det fick jag intrycket att allt arbete med asbest sanering enbart handlade om att ta bort det befintliga utan att återställa säkerheten efteråt.
Tack för att du visat mig att det inte är så illa överallt iaf.