2017-06-14, 09:06
Medlem
Satan i gatan vad det brinner i det där huset...

Stackars jävlar som bor i de övre våningarna, om de inte dött av röken än så kommer de att brinna inne... Jag skulle säga att frågan nu inte inte är om det kollapsar utan snarare när det kollapsar...

Film från branden

https://www.pscp.tv/mvrtinxz/1MnGnaNLyawKO?autoplay&t=384
Citera
2017-06-14, 09:09
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
I mitt hus har vi inget centralt brandlarm utan alla ska installera i sina lägenheter. Så är det väl i de flesta hyreshus och bostadsrättsföreningar i Sverige. OK, detta var ett högt hus och de kunde gott haft ett centralt larm kan man tycka, men poängen är väl att det knappast är "förtryck" att kräva lite eget ansvar från de boende.
Både i BRF och hyreshus jag bott i hade värden krav att man ska ha en brandlarm installerad. vi fick de gratis från hyresvärden och de gick och kontrollerade de var 3-4 år, samt skickade instruktioner om att man ska testa de med jämna mellanrum.
Citera
2017-06-14, 09:11
Medlem
FarbrorAgges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Både i BRF och hyreshus jag bott i hade värden krav att man ska ha en brandlarm installerad. vi fick de gratis från hyresvärden och de gick och kontrollerade de var 3-4 år, samt skickade instruktioner om att man ska testa de med jämna mellanrum.

Du menar brandvarnare? Knappast brandlarm.
Citera
2017-06-14, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Får onda aningar av detta med tanke på förloppet, byggnaden, boenden m.m. Måste ha varit en extremt explosiv brandkälla. Man kan se hur kraftigt de brinner längs fasaden från nedre våningarna. Byggnaden var känd brandfara och det har nog varit lätt att få en lägenhet i huset även om man inte precis tillhör det vanliga folket.

I så fall ett djävulskt påfund.

Vi får se om tråden är flyttad till en annan del av Flashback när jag kommer hem.

Tydligen har de haft problem med feldragen el i huset redan 2013, så tyvärr tror jag att det är "sparande" på eldragning som är orsaken snarare än att någon fjuttat på... men man vet ju aldrig.

För övrigt kan man ju säga att tiden det tar för att gå från normal rumstemperatur till övertänt i ett rum på 6-10 minuter, så det kan gå FORT om förhållandena är de rätta... och att släcka bränder i en skyskrapa är så vitt jag hört mer eller mindre en mardröm för brandkåren. Dels är vattentillgången starkt begränsad och dels så blir det nästan lite av en skorstenseffekt på det hela... tänk er ett tändrör för grillkol/briketter...

Just nu ser det ut som mer eller mindre hela byggnaden är övertänd... fy satan
Citera
2017-06-14, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Får onda aningar av detta med tanke på förloppet, byggnaden, boenden m.m. Måste ha varit en extremt explosiv brandkälla. Man kan se hur kraftigt de brinner längs fasaden från nedre våningarna. Byggnaden var känd brandfara och det har nog varit lätt att få en lägenhet i huset även om man inte precis tillhör det vanliga folket.

Kåken var hyfsat nyligen renoverad (denna sida av millennieskiftet). Det räcker med om de inte följt vettiga föreskrifter vid byggnationen och sedan inte heller åtgärdat det vid renoveringen för att huset skall brinna som en fackla. Hyreshus i mindre belevade kvarter tenderar att spara in på allt som går. Det kommer bli ett rättsligt efterspel som heter duga.
Citera
2017-06-14, 09:14
Medlem
fernebos avatar
En person som var på plats när första brandbilarna anlände och som följde med in sa att det redan var så rökfyllt så långt ner som på andra våningen att han fick fly ut. Hans uppfattning var att det redan i detta tidiga skede var omöjligt att ta sig ut utan hjälp. Han bevittnade också en person som hoppade och folk som skrek från fönstren.

Naturligtvis är det helt befängt att bara 200 skulle bo i detta hus i det trångbodda London. Multiplicera med tre eller fyra, så börjar man kanske närma sig sanningen. Det kan mycket väl handla om ett tresiffrigt dödstal, men som alltid är det svårt att veta hur många som hann ut. Att förloppet var så snabbt och att det skedde på natten lär dock bidra till en hög dödssiffra.
Senast redigerad av fernebo 2017-06-14 kl. 09:22.
Citera
2017-06-14, 09:21
Medlem
ace_secs avatar
"Under hela min tid som anställd vid räddningstjänsten har jag aldrig upplevt något liknande" sa Londons räddningstjänsts (LRF) talesperson Dany Cotton.
Citera
2017-06-14, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Kåken var hyfsat nyligen renoverad (denna sida av millennieskiftet). Det räcker med om de inte följt vettiga föreskrifter vid byggnationen och sedan inte heller åtgärdat det vid renoveringen för att huset skall brinna som en fackla. Hyreshus i mindre belevade kvarter tenderar att spara in på allt som går. Det kommer bli ett rättsligt efterspel som heter duga.

Ja, säkert blir det så. Förmodligen har diverse myndigheter sett mellan fingrarna med ditt och datt. Eventuellt rör det sig om allvarlig korruption.
Citera
2017-06-14, 09:23
Medlem
ace_secs avatar
Ett "betydande antal" boende saknas fortfarande, enligt uppgifter till BBC.
Citera
2017-06-14, 09:23
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Alla boende som intervjuas i Sky/SVT är muslimer. Var det ett kommunalt hus? Soc-fall?
Kensington är ett "fint" område, men finns ju kommunala hyresrätter även där.

London är lite annorlunda i det avseendet att man har allmännyttiga/sociala bostäder inblandat lite överallt bland de övriga svindyra bostäderna. Oftast är det på tomter som blev bombade under andra världskriget som man efter kriget byggde massiva komplex och "towers" med allmännyttiga bostäder, insprängt bland den gamla bebyggelsen.
Citera
2017-06-14, 09:25
Medlem
ace_secs avatar
Fler än 50 personer har nu förts till sjukhus, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.
Citera
2017-06-14, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
Satan i gatan vad det brinner i det där huset...

Stackars jävlar som bor i de övre våningarna, om de inte dött av röken än så kommer de att brinna inne... Jag skulle säga att frågan nu inte inte är om det kollapsar utan snarare när det kollapsar...

Film från branden

https://www.pscp.tv/mvrtinxz/1MnGnaNLyawKO?autoplay&t=384

En person som kommenterade i videon skrev att det är ca 85% muslimer som bor i byggnaden.

Ramadan pågår väl fortfarande?
Branden började på natten, skulle inte förvåna mig om brandorsaken kan kopplas till att någon person har med eller utan avsikt startat branden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in