Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-13, 23:23
  #1
Medlem
Jag har ett gammalt shingeltak på huset som behöver fixas. Det läcker när det ligger is/snö på det som smälter. Taket är ca 200m2 och har en lutning på 14 grader.

Jag har en offert från en takläggare på papptak, nya rännor, täckplåtar osv. Han sa att det gick att lägga takpappen ovanpå shinglet och att han skulle lägga en underlagspapp först så det inte blev så buckligt. Detta skulle kosta 90k (efter rot).

Jag har även pratat med en plåtfirma som sa att det inte skulle gå att göra plåttak för under 250k.

Inväntar även offert från en firma som skulle kunna lägga nytt shingel, gissar att dom kommer hamna nånstans mittemellan.

Min första tanke var att lägga plåttak men börjar bli lite sugen på papptak. Vad jag förstår så är det något längre livslängd på plåt, men pappen verkar stå sig rätt bra den med.

Är priserna jag har fått rimliga? Är papptak bra grejer?
Citera
2017-06-13, 23:29
  #2
Medlem
Finns massor av olika sorters "papp". Du måste kolla vilken produkt det är han kommer lägga. Arbetet är största kostnaden annars.
Citera
2017-06-13, 23:31
  #3
Medlem
Sperssons avatar
.
Ett riktigt papptak lär hålla i minst 15 år. Förmodligen längre.
Under tiden kan du fundera på plåt.
Citera
2017-06-13, 23:45
  #4
Medlem
Tack för svar. Pappen är Temaflex SBS 5500 som han "svetsar" fast med gasol.
Citera
2017-06-14, 00:36
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lukeperry
Tack för svar. Pappen är Temaflex SBS 5500 som han "svetsar" fast med gasol.
Är det ett funkis hus typ,, annars skulle jag lägga plåt som ser ut som pannor eller kanske lertegel
Citera
2017-06-14, 07:40
  #6
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lukeperry
Jag har ett gammalt shingeltak på huset som behöver fixas. Det läcker när det ligger is/snö på det som smälter. Taket är ca 200m2 och har en lutning på 14 grader.

Jag har en offert från en takläggare på papptak, nya rännor, täckplåtar osv. Han sa att det gick att lägga takpappen ovanpå shinglet och att han skulle lägga en underlagspapp först så det inte blev så buckligt. Detta skulle kosta 90k (efter rot).

Jag har även pratat med en plåtfirma som sa att det inte skulle gå att göra plåttak för under 250k.

Inväntar även offert från en firma som skulle kunna lägga nytt shingel, gissar att dom kommer hamna nånstans mittemellan.

Min första tanke var att lägga plåttak men börjar bli lite sugen på papptak. Vad jag förstår så är det något längre livslängd på plåt, men pappen verkar stå sig rätt bra den med.

Är priserna jag har fått rimliga? Är papptak bra grejer?

Papptak är bra tak när det görs ordentligt. Just många ser det som ett budget-alternativ och snålar därför in både på kvalite och utförande. Kan hända detta föranlett ett oförtjänt dåligt rykte. Korrekt utfört, med underlagspapp, är det absolut ett bra alternativ och kan se snyggt ut också.
Citera
2017-06-14, 09:22
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lukeperry
Tack för svar. Pappen är Temaflex SBS 5500 som han "svetsar" fast med gasol.
Känns inte som någon bra kvalitet. Speciellt inte om det ska läggas ovanpå.
Nej, shingel ska först bort. Sedan på med en bra underlagspapp. Sedan ska du lägga Trebolit Elastolit 001. Detta får du anlita en läggare till. Jag fick mitt ombyggda tak på garaget. Material och arbete för 14 tusen. Det var 60 kvadrat.
Den stora kostnaden blir att ta bort på taket, och få dit underlagspapp. Om du ska anlita för det dvs. Men hela arbetet ska inte behöva kosta mer än 100. Det kan jag säga.
Citera
2017-06-14, 11:23
  #8
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lukeperry
Tack för svar. Pappen är Temaflex SBS 5500 som han "svetsar" fast med gasol.

Tillverkad i Ryssland. Den har alla garantier och försäkringar som behövs och den används i medelstora projekt i hela Norden så det är säkert ingen dålig papp men det är inte heller något man ska satsa på. Undras hur man svetsar med gas när den är självklistrande?

Trebolit och Mataki är de enda jag litar på.
Citera
2017-06-15, 08:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Tillverkad i Ryssland. Den har alla garantier och försäkringar som behövs och den används i medelstora projekt i hela Norden så det är säkert ingen dålig papp men det är inte heller något man ska satsa på. Undras hur man svetsar med gas när den är självklistrande?

Trebolit och Mataki är de enda jag litar på.

Kanske finns olika varianter av den? Här skriver dom att den både går att kallklistra och svetsa: http://eurotema.se/produkter/temaflex-sbs5500/
Citera
2017-06-15, 08:29
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Känns inte som någon bra kvalitet. Speciellt inte om det ska läggas ovanpå.
Nej, shingel ska först bort. Sedan på med en bra underlagspapp. Sedan ska du lägga Trebolit Elastolit 001. Detta får du anlita en läggare till. Jag fick mitt ombyggda tak på garaget. Material och arbete för 14 tusen. Det var 60 kvadrat.
Den stora kostnaden blir att ta bort på taket, och få dit underlagspapp. Om du ska anlita för det dvs. Men hela arbetet ska inte behöva kosta mer än 100. Det kan jag säga.

Jag hade också fått den uppfattningen, att ta bort shinglet skulle vara dyrt. Var en snubbe på If som föreslog att jag skulle låta det gamla vara kvar och bara lägga nytt ovanpå om det gick. På både plåttakskillen å pappkillen verkade det som en okej lösning.

Finns det nån avgörande nackdel med att inte ta bort det gamla taket?
Citera
2017-06-15, 08:31
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av professorpuss
Är det ett funkis hus typ,, annars skulle jag lägga plåt som ser ut som pannor eller kanske lertegel

Nä, är mer ett standard souteränghus från början på 80. Men det är som sagt ganska låg lutning på taket. Så man ser egentligen aldrig taket från ena sidan av huset och från andra sidan syns det väldigt lite.
Citera
2017-06-15, 09:23
  #12
Medlem
Shinglet är spikat. Därmed riskerar dessa spikar att tränga upp och punktera det nya.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback