Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-06, 18:17
  #8953
Medlem
GilGrissom82s avatar
Hade gärna sett att han fått vallas på brottsplatsen, samt rekonstruera färden till parets bostad och därifrån. Då hade det varit intressant om EG lyckats hålla ihop sin historia om de påstådda "medbrottslingarna".
Citera
2018-03-06, 18:20
  #8954
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Hade gärna sett att han fått vallas på brottsplatsen, samt rekonstruera färden till parets bostad och därifrån. Då hade det varit intressant om EG lyckats hålla ihop sin historia om de påstådda "medbrottslingarna".
Det hade jag gärna sett också.

Men brukar man inte bara valla brottslingar, som har erkänt vad de gjort?
Citera
2018-03-06, 18:24
  #8955
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Du har så rätt så! Naturligtvis blir det en RPU.
Gestrin kommer inte motsätta sig detta, enligt dagens intervju. Inte heller kommer försvaret motsätta sig detta, i en intervju tidigare i veckan.

Fast först måste de ju komma fram till att han är skyldig, antar jag, innan de skickar iväg honom på RPU-kollo. Kommer de fram till att han är oskyldig så blir det ju ingen RPU.

Det borde väl gå ganska fort med en RPU med tanke på vad som finns mellan öronen .
Att E**** är skyldig till allt han anklagas för är det ju inga tveksamheter om .
Ska bli kul att se om man kommer fram till samma diagnos som trådens experter på
psykiska sjukdomar likt han som sitter och pissar m.fl har gjort .
Är inte du också på kollo förresten ?
Citera
2018-03-06, 18:27
  #8956
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Det hade jag gärna sett också.

Men brukar man inte bara valla brottslingar, som har erkänt vad de gjort?

Ska man åka runt i E****:s skitiga Volvo med två personer som inte existerar menar du .
Vem ska spela deras roll har du tänkt ? Hjärnspöken är ju osynliga .
Dom vallade ju runt en av dina andra polare , han hade ju också blånekat .
Citera
2018-03-06, 18:31
  #8957
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Mr TQ, du tror inte det kan vara så att han var ute efter att leva ut sina fantasier om att mörda någon, att göra det perfekta mordet som han tänkt på i många år?
Han stannar till vid deras hus som ligger ute på landet, frågar efter vägbeskrivning och ber om att få låna toa för att få lite koll på vilka som befann sig i huset och för att förbereda sig lite. Sen när han går ut från toa gör han slag i saken.
Ungefär så tror jag det gick till.

Ja så tror jag också det gått till. Men jag tror att hans första infall har varit att råna någon i sitt hem (sms till sambo om 10 tkr), och att han därför skulle "lämna" tillbaka pistolen (med argumentet ifrån sambon att vara försiktig, köpa en soft airgun som liknar en riktig pistol).
Hans intention var säkert rån, men när han kommit in till paret tror jag att hans fantasier tog över, något han gått och gömt undan så länge.

Jag tror han har haft samma fantasier men inte så stor omfattning som tidigare.Den mest effektiva evidensbaserade behandling för tvångstankar är KBT under lång tid (gärna tillsammans med SSRI preparat). Med bara medicinering riskerar tvångstankarna återkomma. Och tvångstankar är som amöbor, de flyttar sig gärna från att allting ska ligga rätt till att ändra sig till räknande eller tankar att skada andra människor. Ofta går mycket av tiden åt att göra saker, som kan rädda andra som kan bli sjuka, dödade osv.

Jag är också som Nurse Rached tveksam om hans primära problem endast varit tvångstankar, de brukar oftast åtföljas av kraftig ångest och tar upp mycket tid i vardagen. Iof kan misstänkts ständiga toalettbesök på sina arbetsplatser vara knutet till tvångstankar. Jag tror han är empatistörd. Hans skam att hans anhöriga ska få veta vad han gjort räknar jag inte som empati, snarare en rädsla för hur han själv ska uppfattas.
Citera
2018-03-06, 18:35
  #8958
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Han har nog ganska höga tankar om sin egen slughet och i sina egna ögon trodde han nog - fram tills den dag han greps - att han hade lyckats begå det "perfekta brottet" och överlistat utredarna. (En tendens han velat fortsätta med under förhören och nu senast förra veckan på rättegången). Känns som att han varit övernoggrann med vissa saker (plasthandskar, hälla ut vätskor etc), men däremot underskattat sina andra, minst sagt korkade, misstag.

Jag tror faktiskt inte han varit medveten om att han lämnat DNA förrän polisen förhörde honom på hans arbetsplats där de också tog hans DNA (2017-09-13). Han var säker på att han skulle förklara bort sig innan dess. Efter den dagen har han varit smart och erkänt exakt det han visste då att dem kartlagt.
Citera
2018-03-06, 18:39
  #8959
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Kan vi räkna med att domen kommer inom två veckor, från i morgon?

Då har du i så fall två veckor på dig att krydda skorna .
Blir det arabiska , afrikanska eller romska kryddor tro ?
Det beror väl på om tingsrätten tycker att det finns någon anledning att skicka
iväg E**** och undersöka vacuumburken på din polare .
Personligen är jag tveksam till både att det lönar sig och att E**** fantasier
har övertygat tingsrätten att han var otillräknelig när morden på paret Lekander skedde .
Mer troligt är väl att man sätter en stämpel med skyldig i arslet på honom direkt .
Jisses , den stämpeln måste ju i så fall platsa i Guinness rekordbok .
Citera
2018-03-06, 18:45
  #8960
Medlem
sannes avatar
Jag återkommer till tejpningen som kommer bli avgörande i detta fall (tror jag).
Idag har ju misstänkts inställning till vad han gjort i huset ändrats - där han säger att han inte tejpat på det sättet åklagaren anser. Enligt advokaten har mannen inte tejpat dem så mycket som då de hittades.


Det kommer bli oerhört viktigt att rättsläkaren kommunicerar till Tingsrätten att hans DNA i form av handsken hittades i den långa tejpbiten som tejpats runt mannens huvud, och där det inte fanns någon inre tejpning.
Citera
2018-03-06, 18:47
  #8961
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Du har så rätt så! Naturligtvis blir det en RPU.
Gestrin kommer inte motsätta sig detta, enligt dagens intervju. Inte heller kommer försvaret motsätta sig detta, i en intervju tidigare i veckan.


Vad baserar du det på? Att han självklart får RPU. Beskriv gärna.
Citera
2018-03-06, 18:48
  #8962
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Det hade jag gärna sett också.

Men brukar man inte bara valla brottslingar, som har erkänt vad de gjort?

Misstänkt hur jag erkänt tejpning och uttag av pengar.
Citera
2018-03-06, 18:52
  #8963
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Vad baserar du det på? Att han självklart får RPU. Beskriv gärna.
Om tingsrätten finner honom skyldig så, med tanke på hans tidigare psykiska ohälsa och det grova våldet som använts, så är det självklart att de kommer göra en RPU. Detta har även hans advokat sagt i en intervju förra veckan.

Det vore inte rättssäkert att döma honom till fängelse, om man inte vet om han är koko eller ej.
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Misstänkt hur jag erkänt tejpning och uttag av pengar.
Fast misstänkt har inte erkänt morden. Stor skillnad.
Citera
2018-03-06, 18:54
  #8964
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
.

Fast misstänkt har inte erkänt morden. Stor skillnad.

Ja det beror ju på hur Tingsrätten kommer tolka att hans DNA finns ytterst på flera varv runt huvudet på mannen. Eller tror du, att hans historia kommer vara mer trovärdig än vetenskap också?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback