2017-09-23, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferdinand666
Sen tror jag inte man sprutar färg på någon kamera kl 16 på dagen hur som helst. (tid för första uttag)
Polisen har dessutom gått ut med att kameran var ur funktion, inte vandaliserad.

Eller om det var planerat och han gjorde en Oceans Eleven move och sprayade den kvällen/natten innan
Citera
2017-09-23, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Det troligaste är säkert som du påstått, det var två GM.
Den ene åkte till bankomaten medan den andre stannade kvar i huset, och väntade in den förste.

Tycker däremot max-beloppet man kan ta ut på en bankomat låter fjuttigt i detta sammanhang.
Mellan 15-20 tusen kronor per vecka, beroende på olika banker!

Troligtvis fanns inte så mycket kontanter och guld hemma hos BO som man tänkt sig från början, och därför ville man utöka rånbytet lite grand!

Vet inte om det var ironi .. Men visst är det lite pengar oavsett.

Jag skrev följande.
"Teoretiskt tror jag det är möjligt att GM kunnat plocka ut allt mellan 2 x 20-25 000:-
Ända upp till 2 x 100 000:- då börjar det bli lite stålar ändå. Då fördelat på två bankomatkort.

De allra flesta har väl dock ett max på 10-25 000:- på en 7 dagars period "
Citera
2017-09-23, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Eller om det var planerat och han gjorde en Oceans Eleven move och sprayade den kvällen/natten innan

Är helt övertygad om att GM själv gjort kameran obrukbar.

För hur skulle man annars kunna veta, just denna bankomat var "säker" plocka ut pengar på?
Citera
2017-09-23, 02:51
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Citat
Ursprungligen postat av Ferdinand666
5. En av makarna har själv kört bilen och plockat ut pengar genom hot att gärningsmannen mördar den andre maken/makan. Vågar någon verkligen chansa på att Polisen inte blir kontaktad ?

Nu är du ohederlig i din argumentation. Ferdinand666 ställer upp fem hypoteser, som för honom förefaller sannolika. Du lyfter fram en av dem och presenterar den som om det vore en bekräftad sanning.

Jag har inte presenterat den som om det vore en bekräftad sanning.

Han säger emot sig själv och jag undrar hur han tänker.
Citera
2017-09-23, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Om dottern inte ville gå in i huset kan det ha uppstått ett rykte om blod i hallen. Om det är sant kan det ge en bild av skeendet. Om inte kan det undras varför inte dottern ville gå in. Misstänkte hon något, har det funnits något hot mot BO.

Ja precis. Varför ville hon inte gå in? För att bilen var felparkerad? En känsla kanske?
Citera
2017-09-23, 09:39
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Är helt övertygad om att GM själv gjort kameran obrukbar.

För hur skulle man annars kunna veta, just denna bankomat var "säker" plocka ut pengar på?

Jag tror inte att GM visste att kameran var obrukbar. Han hade helt enkelt tur bara. Han åkte några mil för att det kändes "säkrare" än att ta ut pengar på närmare håll.
Citera
2017-09-23, 09:45
Medlem
alfamisos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trams82
Inte troligt då de antagligen tejpades ganska omgående.

Om ryktet stämmer, vilket jag tror, så kan det ha gått till ungefär så här.
EG + kumpan åker till BO för de vet att det finns pengar där. EG köper tejp. De åker i Raggarbilen. Kumpan är mer våldsam än EG och slår ner den BO som öppnar. Släpar in denne i huset och tejpar fast denne och den andra BO som nu inte gör motstånd. Hittar lite pengar men vill ha mer. Tvingar BO att berätta var pengarna finns och de svarar på banken. Kumpan skickar EG till bankomaten i BOs bil för att inte väcka uppmärksamhet och han använder sin telefon i området för att meddela vad han får ut. När det inte är så mycket får kumpan flippen och går all-in. EG hämtar sedan kumpan och de drar.

Bra hypotes-formulering tycker jag (men TROR sig av någon anledning veta att det finns pengar är bättre). Inlägget ovan är fr. 22/9 kl 22:53
Citera
2017-09-23, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
JAAA, snart så...!
Känn er HATADE.
Ni borde få dödsstraff!

Undrar om det är några som varit aktiva här i tråden
och spridit desinfromation?
Börjar nog bli svettigt nu
Kan lova att de är svettiga nu!!! ELLER HUR ??
Citera
2017-09-23, 10:44
Medlem
Tryckkokarens avatar
Den turkosa amerikanaren är fortfarande en gåta för polisen, men det strömmar in tips.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/flera-nya-tips-om-dubbelmordet-i-mantorp
Citera
2017-09-23, 11:11
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badasskickers
Kan lova att de är svettiga nu!!! ELLER HUR ??

Du och glolriouslife som verkar vara helt övertygade om en eller två gärningsmän till och t o m skriver direkt till dessa här,

Vad är motivet till morden?

Och om ni vet vilka dessa andra GMs är, varför inte tipsa polisen??

Att bankomatkameran var ur funktion var nog bara tur, men att tanka BOs bil tyder ju på att man tänkt sig att använda den.

Att åka tillbaka till brottsplatsen, antingen vill man ta med sig fler saker eller har glömt något viktigt och att bilen sedan blir kvar kan tyda på att MGM blev störd, någon kanske kom och knackade på och MGM var tvugnen att snabbt fly till fots.....

En spekulation bara....
Citera
2017-09-23, 12:15
Medlem
CARACs avatar
Besöket i Borensberg sker inte av en slump.
Kunskapen om att just Den uttagsautomaten är obevakad har gärningsmannen som nyttjar den!
Citera
2017-09-23, 13:10
Medlem
Jag kan tyvärr inte hjälpa till om någon eller några har otur när de tänker eller om läsförståelsen är nedsatt alternativt att genpoolen varit lite si och så. Det verkar dessutom som några inlägg nu plockats bort.

Jag har absolut INTE prestenterat några alternativ så som bekräftad sanning. Jag spekulerade och la fram 5 tänkbara scenario.

>Ett var Nr 5.
"En av makarna har själv kört bilen och plockat ut pengar genom hot att gärningsmannen mördar den andre maken/makan. Vågar någon verkligen chansa på att Polisen inte blir kontaktad."

Dvs gärningsmannen stannar kvar i huset med t ex makan och hotar mörda denne om inte maken åker och plockar ut pengar från bankomat. Osannolikt vågat men likväl ett alternativ.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----------
Övriga tänkbara alternativ.

Som jag ser det kan det bara handla om att bilen är tillbaka pga något av följande.

1. Åka tillbaka och slutföra dådet. (om båda ligger fasttejpade)
Vill man verkligen chansa på att de inte tar sig loss ? Granne eller anhörig skulle ju dessutom kunna dyka upp.

2. Åka tillbaka och mörda en eller båda. (om en redan är mördad-pressad på bankomatkod)
Är någon så iskall att man våga lämna en död och en fasttejpad ensamma ? Granne eller anhörig skulle ju kunna dyka upp.

3. Åka tillbaka med en av makarna som då under hot ev varit med GM till bankomaten.

4. Åka tillbaka och hämta kumpan/er och slutföra det hela genom mord.
Och sedan ta sig därifrån på ena eller andra sättet, förmodligen med bil som stått på annan plats-eller bli upphämtad.

5. En av makarna har själv kört bilen och plockat ut pengar genom hot att gärningsmannen mördar den andre maken/makan. Vågar någon verkligen chansa på att Polisen inte blir kontaktad ?

Det är mycket märkligt varför bilen är tillbaka och jag tycker det lutar mer och mer åt EG inte var ensam. Annars hade det varit lätt att dumpa bilen på annan plats eller ännu bättre bränna upp den för att utplåna spår/DNA.

Jag är mer och mer inne på nr 4
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------

Det låter ju hoppfullt när man läser detta.

"Åklagaren säger att det finns fler omständigheter än de redan kända som gör 24-åringen misstänkt.

"Vi har naturligtvis mycket mer än det vi har gått ut med. Men jag kan inte kommentera närmare vad vi har. Den misstänkte ska höras om de spår vi har säkrat."
Enligt vad redaktionen erfar har polisen kommit fram till att 24-åringen inte bara – genom dna-spår –  har kopplingar till det mördade parets hus utanför Mantorp. Det har även säkrats spår som visar att han befunnit sig i Borensberg. Det är sedan tidigare känt att gärningsmannen eller gärningsmännen stal offrens bil och att det gjordes uttag i bankomaten i Borensberg strax efter klockan 16.00 på morddagen. Övervakningskameran vid bankomaten var inte i gång.

Eva Nemec Nordh vill inte bekräfta uppgiften om att 24-åringen befunnit sig i Borensberg, men säger:

– Det är en del av kartläggningsarbetet vi ska göra. Men det är inte omöjligt att han har kopplingar även dit."

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/24-aringen-kan-kopplas-till-bankomatuttag-om4820529.aspx
---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------
Vad som hänt i huset kan vi inte resonera fram men bilfärd och tid för första bankomatuttag har vi. Man kan väl anta att med "flera" uttag menas 3-4 uttag och första skedde kl 16 09.

Det är egentligen det enda bekräftade fakta tillsammans med att DNA påträffats. Allt annat är mest spekulationer. Därför känns resonerande kring det högst intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in