Jag kan tyvärr inte hjälpa till om någon eller några har otur när de tänker eller om läsförståelsen är nedsatt alternativt att genpoolen varit lite si och så. Det verkar dessutom som några inlägg nu plockats bort.
Jag har absolut INTE prestenterat några alternativ så som bekräftad sanning. Jag spekulerade och la fram 5 tänkbara scenario.
>Ett var Nr 5.
"En av makarna har själv kört bilen och plockat ut pengar genom hot att gärningsmannen mördar den andre maken/makan. Vågar någon verkligen chansa på att Polisen inte blir kontaktad."
Dvs gärningsmannen stannar kvar i huset med t ex makan och hotar mörda denne om inte maken åker och plockar ut pengar från bankomat. Osannolikt vågat men likväl ett alternativ.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----------
Övriga tänkbara alternativ.
Som jag ser det kan det bara handla om att bilen är tillbaka pga något av följande.
1. Åka tillbaka och slutföra dådet. (om båda ligger fasttejpade)
Vill man verkligen chansa på att de inte tar sig loss ? Granne eller anhörig skulle ju dessutom kunna dyka upp.
2. Åka tillbaka och mörda en eller båda. (om en redan är mördad-pressad på bankomatkod)
Är någon så iskall att man våga lämna en död och en fasttejpad ensamma ? Granne eller anhörig skulle ju kunna dyka upp.
3. Åka tillbaka med en av makarna som då under hot ev varit med GM till bankomaten.
4. Åka tillbaka och hämta kumpan/er och slutföra det hela genom mord.
Och sedan ta sig därifrån på ena eller andra sättet, förmodligen med bil som stått på annan plats-eller bli upphämtad.
5. En av makarna har själv kört bilen och plockat ut pengar genom hot att gärningsmannen mördar den andre maken/makan. Vågar någon verkligen chansa på att Polisen inte blir kontaktad ?
Det är mycket märkligt varför bilen är tillbaka och jag tycker det lutar mer och mer åt EG inte var ensam. Annars hade det varit lätt att dumpa bilen på annan plats eller ännu bättre bränna upp den för att utplåna spår/DNA.
Jag är mer och mer inne på nr 4
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------
Det låter ju hoppfullt när man läser detta.
"Åklagaren säger att det finns fler omständigheter än de redan kända som gör 24-åringen misstänkt.
"Vi har naturligtvis mycket mer än det vi har gått ut med. Men jag kan inte kommentera närmare vad vi har. Den misstänkte ska höras om de spår vi har säkrat."
Enligt vad redaktionen erfar har polisen kommit fram till att 24-åringen inte bara – genom dna-spår – har kopplingar till det mördade parets hus utanför Mantorp. Det har även säkrats spår som visar att han befunnit sig i Borensberg. Det är sedan tidigare känt att gärningsmannen eller gärningsmännen stal offrens bil och att det gjordes uttag i bankomaten i Borensberg strax efter klockan 16.00 på morddagen. Övervakningskameran vid bankomaten var inte i gång.
Eva Nemec Nordh vill inte bekräfta uppgiften om att 24-åringen befunnit sig i Borensberg, men säger:
– Det är en del av kartläggningsarbetet vi ska göra. Men det är inte omöjligt att han har kopplingar även dit."
http://www.corren.se/nyheter/linkoping/24-aringen-kan-kopplas-till-bankomatuttag-om4820529.aspx
---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------
Vad som hänt i huset kan vi inte resonera fram men bilfärd och tid för första bankomatuttag har vi. Man kan väl anta att med "flera" uttag menas 3-4 uttag och första skedde kl 16 09.
Det är egentligen det enda bekräftade fakta tillsammans med att DNA påträffats. Allt annat är mest spekulationer. Därför känns resonerande kring det högst intressant.