2017-09-22, 22:40
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vadå för lite pengar?

Kedjeröker man med sina småbarn i famnen, pysslar med machetes och säljer pistoler på Blocket, så är man sannolikt inte medveten om hur bankomater fungerar och vilka beloppsgränser som finns.

MGM fick sig en tråkig överraskning helt enkelt.
Ok, visst kan MGM vara ett mongo, en municipalidiot som det hette förr. En som inte har koll på någonting överhuvudtaget.
Men jag kan tycka att ryktena som florerar kring MGM är värda att ifrågasättas. De som säger sig känna honom är ju helt chockade, som jag fattat.
Idioti är ingen särskild indikation på mordlusta ändå (snarare tvärt om).

Men ok, jag tror själv att det är ett vansinnesdåd. Då spelar det mindre roll hur allt hänger ihop och jag inväntar lugnt FUP och ev. RPU med tillförsikt. Det verkar som att rätt man sitter. Förhoppningsvis får vi svar. Ju längre det dröjer innan någon ytterligare grips eller efterlyses, desto mer lutar det åt en ensam GM, påstår jag.
Citera
2017-09-22, 22:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Enligt någon så ska ryktet ha sagt att dottern inte ville gå in huset pga blod i hallen, varvid sambon till henne gjorde det istället och fann paret döda. Det är dock bara ryktesspridning.

Dock så behöver inte blod i hallen betyda att någon blivit överfallen där med en gång, eller att skador tillfogats där överhuvudtaget. Någon av dom, eller båda, kan ha tagit sig dit i ett senare skede, blödande.

Mördaren tog sig ut ur huset, inte osannolikt att hen var blodig och tog vägen genom hallen, den naturliga utvägen.

Behöver inte vara konstigare än så.
Citera
2017-09-22, 22:47
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Och hur stämmer det med:

Citat
Ursprungligen postat av Ferdinand666
5. En av makarna har själv kört bilen och plockat ut pengar genom hot att gärningsmannen mördar den andre maken/makan. Vågar någon verkligen chansa på att Polisen inte blir kontaktad ?

Nu är du ohederlig i din argumentation. Ferdinand666 ställer upp fem hypoteser, som för honom förefaller sannolika. Du lyfter fram en av dem och presenterar den som om det vore en bekräftad sanning.
Citera
2017-09-22, 22:48
Medlem
PeterNosters avatar
I något media står att det försvunnit en TV från BOs hem.
Vad fan skulle EG med en TV? Rena snurren detta.

Angående bilar så står det i något media att man nu kollar MGMs bil efter spår i bilens GPS.
Mycket bilar är det.
Citera
2017-09-22, 22:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Skulle ju kunna bli problem med själva berättandet om man är lite mördad.
Men jag kan ha fel.

Du skulle tagit del av hela konversationen; det var det jag menade.
Citera
2017-09-22, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Enligt någon så ska ryktet ha sagt att dottern inte ville gå in huset pga blod i hallen, varvid sambon till henne gjorde det istället och fann paret döda. Det är dock bara ryktesspridning.

Dock så behöver inte blod i hallen betyda att någon blivit överfallen där med en gång, eller att skador tillfogats där överhuvudtaget. Någon av dom, eller båda, kan ha tagit sig dit i ett senare skede, blödande.

Inte troligt då de antagligen tejpades ganska omgående.

Om ryktet stämmer, vilket jag tror, så kan det ha gått till ungefär så här.
EG + kumpan åker till BO för de vet att det finns pengar där. EG köper tejp. De åker i Raggarbilen. Kumpan är mer våldsam än EG och slår ner den BO som öppnar. Släpar in denne i huset och tejpar fast denne och den andra BO som nu inte gör motstånd. Hittar lite pengar men vill ha mer. Tvingar BO att berätta var pengarna finns och de svarar på banken. Kumpan skickar EG till bankomaten i BOs bil för att inte väcka uppmärksamhet och han använder sin telefon i området för att meddela vad han får ut. När det inte är så mycket får kumpan flippen och går all-in. EG hämtar sedan kumpan och de drar.
Citera
2017-09-22, 23:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
EXAKT.
Det har jag varit inne på några dagar nu. MEN- vågar man lämna offer tejpade med risk att grannar eller anhörig kommer ? Eller att de tar sig loss ?
Troligen har en kumpan stannat och tvingat fram kod och meddelat den andre vid bankomaten via telefon..

Man kanske varken vill synas med egen bil eller tfn vid bankomaten, som man sprejar kameran på....
Citera
2017-09-22, 23:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Ok, visst kan MGM vara ett mongo, en municipalidiot som det hette förr. En som inte har koll på någonting överhuvudtaget.
Men jag kan tycka att ryktena som florerar kring MGM är värda att ifrågasättas. De som säger sig känna honom är ju helt chockade, som jag fattat.
Idioti är ingen särskild indikation på mordlusta ändå (snarare tvärt om).

Men ok, jag tror själv att det är ett vansinnesdåd. Då spelar det mindre roll hur allt hänger ihop och jag inväntar lugnt FUP och ev. RPU med tillförsikt. Det verkar som att rätt man sitter. Förhoppningsvis får vi svar. Ju längre det dröjer innan någon ytterligare grips eller efterlyses, desto mer lutar det åt en ensam GM, påstår jag.

Är man en mördare så är man sannolikt lite eljest

Det behövs sålunda inga rykten för att bekräfta en municipalidiot.

Ja, jag tror att MGM är ett tvättäkta klappmongo som saknar konsekvenstänkande.
Citera
2017-09-22, 23:08
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Blir man rånad av någon som man vet vem det är så brukar man berätta det för polisen sen.

Du tror inte att det möjligen kan vara lite svårt för offren att berätta efter att dom blivit mördade? 🤔
(Kanske en dum slutledningsförmåga hos mig &#128584....
Tänk först, skriv sen!
Citera
2017-09-22, 23:10
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Det enkla svaret först. De mördades för att inte kunna identifiera förövarna.

Min teori är att EG kände till eller trodde det fanns mycket pengar hos Lekanders- kanske rykte om travvinst eller annat.

(...)
Fast ett rån på några tusen är inte ett så svårt brott att man måste mörda för att undkomma straff. Ok, om det är en fattig öststatare ute på turné, men inte för en svenne banan-svensk med ordnat liv och familj. Ja, om han är galen förstås. Men då är vi tillbaka på ruta ett.

Travet kan vara kopplingen. Men då tror jag inte på enbart rykte om vinst utan snarare, i så fall, att de var bekanta från travbanan, kanske t.o.m. spelat i bolag tillsammans. Men vi vet väl ingenting om MGM:s spelvanor? Det var stora pengar för sju rätt på V75, på Mantorpstravet helgen innan. Men det är ett ytterst hypotetiskt motiv.
Om paret Lekander hade vunnit väldigt stort på travet veckan innan, borde deras barn känna till det. Men de efterlevande står helt handfallna inför detta dåd, om man ska tolka dödsannonsen som en användare så mänskligt länkade igår:
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Vet inte om dödsannonsen varit länkad tidigare men här är den hur som helst:

https://www.familjesidan.se/cases/anki-och-tor/funeral-notices
Deras älskade har ryckts bort på ett "obegripligt" sätt, och deras stora undran är "varför?".
Om det funnes ett rimligt motiv av sådant mått, kanhända undran hade varit mindre.
Citera
2017-09-22, 23:12
Medlem
hesons avatar
Jag ber om ursäkt om jag missat om teorin redan sagts, jag kan ha missat lite i >4k inlägg.

Jänkebilen är central då det det hela kan börjat som standard privatförsäljningsrån (man uppger sig sälja en dyr sak kontant men dyker upp utan saken men lämnar med pengarna).
BO kanske ville ha en jänkebil på ålderns höst, vaxa lite, sitta vid bilen och softa på bilträff.
MGM erbjuder sig sälja den gröna billigt (att den inte är hans är irellevant).
MGM Lånar bilen för att rånmörda men BO vill betala med swish, tvingas länsa konton medels hot därav tortyr.

Alternativ delteori: svartspel i trav är inte ovanligt (man byter pengar med varandra utan att ge pengar till svenska spel, gärna i grupp om många) den beryktade travvinsten kanske gav en häftig summa i svarta pengar som kunde läggas på jänkebil. Tortyrdelen var bara för att få några ynka procent extra pengar. Denna mängd pengar skulle förklara att han sade upp sig, pengarna man får ut ut en bankomat är inte grund för att känna sig ekonomiskt oberoende.
Citera
2017-09-22, 23:13
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trams82
Vilket återknyter till mitt inlägg några sidor bak.
Är det bekräftat att det fanns blod i hallen? Om BO och GM känt varandra eller GM hade annan anledning att komma dit så hade man inte behövt tillfoga offret skador redan i hallen.

Finns ingenting som bekräftar att det fanns blod i hallen!
Finns defakto ingenting bekräftat alls vad gäller morden mer än att det är uttalat att det ska ha varit brutalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in