2017-09-21, 18:00
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Kort sammanfattning:
  • Paret dödas 11 Juni, samma dag använder någon/några deras bil för att åka till Borensberg och ta ut pengar i en bankomat. Bilen parkeras sedan vid huset igen.
  • Enligt åklagare är detta ett "oerhört brutalt dåd".
  • Vittnen har sett en mintgrön Amerikanare parkerad vid huset under helgen. Bilen är inte 100% identifierad men många bra teorier finns i denna tråd.
  • Polisen uppger att två sorters tejp har använts varav en är en ovanlig sorts silvertejp, vill ha hjälp att identifiera sort på tejpen.
  • Åklagaren beslutar att ta in DNA-prov på 1500 personer som befann sig i området på den aktuella dagen (baserat på mobilmaster).
  • I början av september går polisen ut med att det borde röra sig om minst två gärningsmän.
  • Till slut identifieras tejp-sorten och kort efter detta förhörs och DNA-testas misstänkt gärningsman EG. Han visar sig vara en träff mot det DNA som hittats på gården och han grips och häktas.

Jag har då hoppat över den tidiga delen när två män greps, släpptes och friades från misstankar.

Bilen och tekniska bevis därifrån har antagits vara centrala i utredningen och bilen har stått kvar en längre tid för att bevisen ska bevaras. En möjlighet är att det är i bilen som DNA hittats.

Det är oklart om EG var en av de 1500 personerna man ursprungligen planerade att topsa, och det är oklart om topsningen fortsätter för att identifiera fler gärningsmän (om man ens hade DNA på mer än en person).

I tråden har det berättats en hel del om hur snacket på orten går men det är ytterst oklart hur tillförlitliga dessa uppgifter är. De enda som varit på brottsplatsen är dottern+sambo och de har säkerligen fått strikta instruktioner att inte prata om dådet överhuvudtaget.

Ryktet om den blodiga kvinnan i närheten kan vi med stor säkerhet avfärda. Antingen har det inte hänt alls (troligast) eller så har polisen tidigt utredd detta som orelaterat. Om kvinnan hade existerat och varit relevant för utredningen hade det säkerligen framgått i media inom 3 månader och en jakt efter DNA-matching hade skett även för henne.

Motiv och koppling mellan gärningsman och offer är fortfarande oklart, spekulativa saker som tagits upp i tråden är en bilförsäljning eller ett gemensamt travintresse.

Bra sammanfattning.
Jag hoppas att moderator postar den i trådstarten
och tar bort den "sammanfattning" som nu finns.
Den är skriven av en person som utnyttjar detta fruktansvärda brott
för att sprida sin rasis*tiska propaganda.
Citera
2017-09-21, 18:00
Medlem
Kexet65s avatar
Åkte förbi Lekanders hus idag.
Det har nämnts tidigare i tråden att parets bil (silverfärgade Volvon) skulle vara omhändertagen för undersökning/spårsäkring.
Möjligen har bilen redan i ett tidigt skede blivit undersökt/spårsäkrad, men nu står den i alla fall parkerad utanför huset....
Känns riktigt kusligt att se huset med avspärrningarna 😐.

https://minfil.org/f9Pf34c5bf/IMG_2081.JPG
Citera
2017-09-21, 18:05
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xrevengex
Hej ny i tråden. Känner inte gm på en kompis nivå men vet mkt väl vem han är och bor på samma gata som honom. Skulle säga att båda han o sambon sett väldigt risiga ut sen dom flyttade hit. Varje gång man sett dom så har de varit samma mjukiskläder , dom kädjeröker ju båda två så det står härligt till, många som reagerat på gatan att dom röker med barnen i famn, även sett gm flera gånger med minsta sonen i framsätet rökande i bilen.och sabon har ofta suttit sj på lekplatser med barnen och rökt med den lille i famnen...
Hej och välkommen i tråden!

Som inbiten kedjerökare så har han väl svårligen kunnat låta bli att blossa på en cigg eller
två under sin våldsamma framfart hos paret Lekander och då slängt nån fimp ifrån sig på
vilken man sedan hittar hans DNA.

Ett tidigare fall där en kvarlämnad cigarettfimp blev förödande för en av bovarna:
DNA på fimp avslöjade kidnappare
http://www.gp.se/nyheter/sverige/dna-p%C3%A5-fimp-avsl%C3%B6jade-kidnappare-1.436000

Vederbörande har nog lämnat flera spår efter sig. På tejp, vidare i parets bil om han nu
verkligen använde den vid resan till bankomaten i Borensberg
(som händelsevis vid tillfället var utan en fungerande övervakningskamera) och eventuellt
då cigarettfimp/ar plus möjligen på fler ställen.

Vet inte om dödsannonsen varit länkad tidigare men här är den hur som helst:
https://www.familjesidan.se/cases/anki-och-tor/funeral-notices

Har MGM verkligen gjort sig skyldig till det här fruktansvärda dubbelmordet och mycket
tyder ju i dagsläget på det - och man kan fastställa hans skuld bortom rimligt tvivel -
fast man gör nog bäst i att än så länge inte utesluta någon annans inblandning också,
så lär han ha gjort sitt i det här samhället; då blir det inlåsning för gott eller man
åtminstone får hoppas på det för är man kapabel till att ha utfört nåt sånt här ohyggligt
ska man helt enkelt inte få vistas något mera ute i friheten. Punkt.

Har nu skapat mig en bild av hur de här blodiga dåden kan ta sig ut men det är dock
ingenting jag har lust att återge i tråden.

Från i morse:
Citat:
Just nu är flera förhörspatruller ute och förhör folk i mannens närhet. Polisen ska också kartlägga honom grundligt. Eva Nemec Nord vill inte svara på om man har hittat någon koppling mellan det mördade paret och den misstänkte mannen.

— Det är alldeles för tidigt att lämna ut sådana detaljer. Det är många personer som vi vill ska förhöras först. De ska få berätta innan de har läst det i tidningen.
Han är inte tidigare dömd för brott, men har han utretts för brott?

— Det är något vi kartlägger naturligtvis. Om det är så att han har utretts för brott så råder det sekretess på det och släpps först när åtal väcks. Jag kan säga att han sedan tidigare är okänd för oss.
https://www.jp.se/article/mullsjobon-pressas-om-dubbelmordet/
Senast redigerad av Grandioso 2017-09-21 kl. 18:41.
Citera
2017-09-21, 18:14
Medlem
alfamisos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Åkte förbi Lekanders hus idag.
Det har nämnts tidigare i tråden att parets bil (silverfärgade Volvon) skulle vara omhändertagen för undersökning/spårsäkring.
Möjligen har bilen redan i ett tidigt skede blivit undersökt/spårsäkrad, men nu står den i alla fall parkerad utanför huset....
Känns riktigt kusligt att se huset med avspärrningarna 😐.

https://minfil.org/f9Pf34c5bf/IMG_2081.JPG

Kan det ha varit så att polisen låtit bilen stå kvar hela tiden och gjort all provtagning och undersökning på plats? För att t ex inte riskera sabba något vid transport?
Citera
2017-09-21, 18:24
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfamiso
Är någon insatt i om polis/åklagare är tillåtna att medvetet gå ut med falska uppgifter för att vilseleda en eftersökt gärningsperson som försöker följa med i media?

Det får dom inte. Det är brottsligt för dom att fara med osanning.
Citera
2017-09-21, 18:25
Medlem
alfamisos avatar
Jag, som inte lusläst, har tyckt att det varit få och förvirrande uppgifter om det DNA som hittats kan ha varit passivt DNA, som vilken besökare som helst kan ha lämnat (t ex i samband med en bilaffär, en travvinst eller om någon kommit in och frågat om vägen).
Dock skrev Expressen 18/9 att åklagaren sagt detta : ” "DNA-spåren är på brottsplatsen och de sitter på ett sådant sätt att man på goda grunder kan misstänka att det är gärningsmannen", berättade vice chefsåklagare Eva Nemec Nordh (till höger) på måndagen.”
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/mordmisstankt-sa-upp-sig-nar-offren-hittades/
Citera
2017-09-21, 18:27
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Kan det ha varit så att polisen låtit bilen stå kvar hela tiden och gjort all provtagning och undersökning på plats? För att t ex inte riskera sabba något vid transport?

Mycket möjligt, men som synes på fotot står bilen prydligt och snyggt parkerad så den måste ju ha flyttats i alla fall eftersom det framkommit tidigare att dottern med sambo som hittade paret uppgett att dom reagerat på att bilen var "slarvigt parkerad"....
Citera
2017-09-21, 18:27
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:

Det är inte troligt nej. Vad är det du tänker skulle sabbas vid transport?
Citera
2017-09-21, 18:42
Medlem
Emma18s avatar
Citat:

Det bekräftades av polisen att bilen fick stå kvar länge just av den anledningen: http://corren.se/nyheter/det-har-har-hant-dubbelmordet-om4817321.aspx:

Citat:
Parets grå Volvo, som polisen misstänker att mördaren/mördarna har använt, har fått stå kvar där den anträffades på gården för att inte förstöra några spår.

Eftersom utredningen fortfarande pågår är bilen säkerligen fortfarande beslagtagen, så den har antagligen stått kvar hela tiden.

Vad jag vet finns inga tillförlitliga uppgifter på att bilen skulle ha stått "slarvigt". Kan ha missat något men tror bara det spekulerats i tråden.
Citera
2017-09-21, 18:43
Medlem
Lonnrots avatar
[quote=Skoblar|61846867]
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Om du jämför din EG med bilden som ligger överst på brodern Oskars facebookssida, som väl har några år på nacken kanske (anges augusti 2014), skulle du säga att han har gått ner sig betydligt fysiskt och psykiskt?

https://m.facebook.com/oskar.gyllensvaan

Jag skulle säga att han gått ner sig gradvis. Så "bra" som han såg ut 2014 har jag aldrig sett honom men jag har heller inte sett honom som ett fullständigt vrak. Inte ens sista tiden. Psykiskt mående vågar jag faktiskt inte uttala mig om. Har typ morsat på människan och suttit i samma lunchrum.

Okej. I somliga fall ger betydande psykisk belastning effekt i skötsel av yttre och om vederb. ser ut att bry sig, etc. – vad anglosaxarna pregnant kallar för "self-neglect", om jag inte tar fel i hastigheten. Dvs. man börjar se ovårdad ut i olika avseenden, hår, klädsel, renlighet.

Fysisk nedgång är väl en del av samma paket då, med viktökning och brist på kondition.

Men sakerna kan ju ha lite olika distinkta orsaker, och vissa saker slår igenom tydligare hos somliga. Och en mer uttalat fysisk nedgång kan ha att göra med något (isolerat) mekaniskt eller patologiskt eller ärftligt eller annat problem som inte bottnar i en psykisk dimension i förstone.

Men det låter på dig som att han ändå inte varit helt under isen. Samtidigt så kan man tydligen tala lite om ett sluttande plan, typ.
Citera
2017-09-21, 18:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xrevengex
Hej ny i tråden. Känner inte gm på en kompis nivå men vet mkt väl vem han är och bor på samma gata som honom. Skulle säga att båda han o sambon sett väldigt risiga ut sen dom flyttade hit. Varje gång man sett dom så har de varit samma mjukiskläder , dom kädjeröker ju båda två så det står härligt till, många som reagerat på gatan att dom röker med barnen i famn, även sett gm flera gånger med minsta sonen i framsätet rökande i bilen.och sabon har ofta suttit sj på lekplatser med barnen och rökt med den lille i famnen...

Något som bekymrat dem då, ekonomi och jobb och sömn om inte annat.
Citera
2017-09-21, 18:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Bra- saklig sammanfattning.

Det var en hel del folk i rörelse kring motorbanan 9-11/6 om jag inte förstått fel.

Brodern Oskar är enl hans feja automatiskt mastad (förmodar jag) vid Bergs slussar 23/6, vilket väl nästan får anses som ettt sammanträffande. Om det var med husvagn, mc eller bil låter jag vara osagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in