Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-12, 02:53
  #1
Medlem
När jag å polarna var runt i Mexiko, Guatemala och El Salvador så såg vi något vi inte lagt märke till tidigare:
Kids gick å käka chips mitt på dagen i städerna.
Tänkte att de kanske var närheten till USA och att de kanske är kultur(?)

Nu på senare tid har jag lagt märke till de även här i Sverige (dock ser de mest ut att vara kids från mellanöstern). Senast var de en mamma som mata sin 3-4 åring med Pringles Texas BBQ (la märke till smaken eftersom det är ett skumt beteende).

Men varför har man en sån syn/kultur till chips?
Ser ju inga svenska barn på stan med chips en onsdag kl 14 eller på köpcentrat en söndag kl 11.

Knappast nån hälsosam livstil man uppmuntrar till.
Citera
2017-06-12, 03:02
  #2
Medlem
Watumeennes avatar
Då har du inte ens sett Storbritannien och framförallt England, mängden "crisps" de äter är rentav sjukt. Sedan är det även förekommande att de blandar chips med mat.
Citera
2017-06-12, 03:14
  #3
Medlem
Chips är inte så onyttigt i sig om man käkar små doser varje dag, vad väggar du om?
Citera
2017-06-12, 03:20
  #4
Medlem
PixlJunkies avatar
Kanske för att det är friterad potatis? Inget onyttigt med det.
Citera
2017-06-12, 03:33
  #5
Medlem
Watumeennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PixlJunkie
Kanske för att det är friterad potatis? Inget onyttigt med det.

Klart att chips är onyttigt? Är du seriöst så efterbliven eller trollar du bara?
Citera
2017-06-12, 03:36
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Watumeenne
Klart att chips är onyttigt? Är du seriöst så efterbliven eller trollar du bara?
Du e la sjuk som inte förstår att chips är potatis och ger kalorier som barn behöver för att växa , ditt konto är nytt oxä så stick trollare!!
Citera
2017-06-12, 03:48
  #7
Medlem
Watumeennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laidbackk
Du e la sjuk som inte förstår att chips är potatis och ger kalorier som barn behöver för att växa , ditt konto är nytt oxä så stick trollare!!

Argumentet "Ah det är naturligt därför är det hälsosamt" är så efterblivet att lyssna på. Cyanid är också "naturligt" men det betyder inte att det är bra för en. Oljan den friteras i är inte särskilt "nyttig". Vidare försvinner många näringsämnen i processen och genom att fritera den så allt du har kvar är ett krispigt skal med olja på, jättenyttigt.
Citera
2017-06-12, 04:33
  #8
Medlem
Chips är mellanmål i länder med lågutbildad/missledd befolkning. Ofta är det samma länder vars befolkning till stor del är rökare, av samma anledning.

Potatis är nyttigt men chipstillverkning är inte en förädlingsprocess (annat än gällande smaken). Hur onyttiga chipsen är för kroppen beror på hur de tillverkas, vilka oljor som används och så vidare.
Citera
2017-06-12, 07:08
  #9
Medlem
Folk är obildade tyvärr
Citera
2017-06-12, 07:30
  #10
Medlem
Eoppoyzs avatar
En gång när jag var i Spanien blev jag bjuden på lunch. Det var kyckling och chips. Det var en märklig kombination.
Citera
2017-06-12, 09:10
  #11
Medlem
4yoonlys avatar
Chips? Visst potatisens hemområde Sydamerika men det är inte majschips då? typ Nachos? (har dock ingen aning om vilket som är "bäst" och nyttigast av Nachos eller potatischips...

Men hade jag sett barn käka något som liknar chips i dessa områden så hade jag antagit att det var Nachos...

Och kikade lite om vilket som skulle vara "bäst"..

http://www.prevention.com/eatclean/h...tortilla-chips

Tydligen är Tortilla chips (som jag kallade Nachos kanske felaktigt) pytte lite bättre...
Citera
2017-06-12, 09:22
  #12
Medlem
Gabriel Knights avatar
Är det chips a la Estrella/OLW eller är det tjockare friterade potatisskivor de äter i andra länder?

Jag tänkte på att i Mexiko äter de ju tacos, kan det ha varit någon form av tacosskal som barnen gick och mumsade på och inte rena chips? I affären har de ju en påse med typ små tacosskalbitar som ser ut som chips och som man äter/doppar när man äter tacos. Kan det ha varit något sådant TS sett?

På den här bilden ser ni vad jag menar. Bitarna till vänster på bilden skulle kunna misstas som chips.

http://www.ica.se/imagevaultfiles/id...259/tacos.jpg?
__________________
Senast redigerad av Gabriel Knight 2017-06-12 kl. 09:29.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback