• 1
  • 2
2017-06-11, 20:07
Medlem
Draedons avatar
Har köpt en Skoda octavia scout med original avtagbar dragkrok. Har hört skräckhistorier av vänner och bekanta som fått demontera dragkroken med gasolbrännare och slägga, så min fråga är hur man bäst sköter sin dragkrok för att slippa problem? Vad ska man fetta, smörja etc? Ska man alltid ha den monterad eller inte?
Citera
2017-06-11, 20:12
Medlem
TeEsErs avatar
Fetta in lite då och då. Ha den inte konstant monterad, det är då den rostar fast. Det är lätt att tänka: "Jag har den konstant monterad och tar av den ett par gånger om året." Tyvärr glömmer man det.

Sen fastnar den ju inte på en dag eller två, speciellt inte om den är infettad. Det är ingen hjärnkirurgi precis.

/T
Citera
2017-06-11, 20:13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Har köpt en Skoda octavia scout med original avtagbar dragkrok. Har hört skräckhistorier av vänner och bekanta som fått demontera dragkroken med gasolbrännare och slägga, så min fråga är hur man bäst sköter sin dragkrok för att slippa problem? Vad ska man fetta, smörja etc? Ska man alltid ha den monterad eller inte?

Exakt den modellen känner jag inte till, men kan svara generellt: Rörliga delar är alltid bra att ha smorda. Kullagerfett duger bra. Elanslutningarna sprayar du med 5-56. Gör detta en gång per säsong, så slipper du problem. (Har erfarenheter av Volvos motsvarande dragkrokar).
Citera
2017-06-11, 20:26
Medlem
idiamindadas avatar
Ta av den. Jag har själv två gånger fått demontera med slägga och gasolbrännare. Åså fett. Eller. Svetsa fast den permanent.
Citera
2017-06-11, 20:38
Medlem
tigerrakets avatar
Fast att svetsa fast den är ju idiotiskt. För på bilprovningen vill de ofta se så att funktionen på dragkroken är i funktion. Alltså att den går att ta bort och sätta dig, det är krav.
Citera
2017-06-11, 21:00
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Demontera den direkt när den inte används. Det är det viktigaste.
Citera
2017-06-11, 21:11
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Ta av den. Jag har själv två gånger fått demontera med slägga och gasolbrännare. Åså fett. Eller. Svetsa fast den permanent.

Jag tror inte att man får svetsa fast den. Då är den ändrad från det utförande som den är godkänd i och går nog därmed inte igenom besiktningen. De brukar ibland vilja testa att den går att ta lös. Därför bör man ta loss och smörja in den minst ett par gånger om året. Detta enligt bilprovarna. På vissa bilar måste man ha en löstagbar dragkrok för den får inte skymma nummerskylten vilket den gör när den är monterad på vissa bilmodeller. Då får man bara ha den där när den används.
Citera
2017-06-11, 21:13
Medlem
Draedons avatar
Inte fan tänker jag svetsa fast den, det förtar ju lite själva syftet med en avtagbar dragkrok... :P

Tack för alla svar. Får fetta in och se till att ta av den med jämna mellanrum.
Citera
2017-06-11, 21:34
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Inte fan tänker jag svetsa fast den, det förtar ju lite själva syftet med en avtagbar dragkrok... :P

Ja och glöm inte bort det. På min ena bil har den fastnat en gång. Väldigt svårt att få loss då. En snäll besiktningsman bankade loss den med slägga. Välskött så fungerar den utmärkt.
Citera
2017-06-11, 21:52
Medlem
Förutom att den riskerar att rosta fast om man har i den permanent så finns även risken att den vibrerar och börjar glappa, då går den inte heller genom besiktningen.

Så att smorsla den med fett lite då och då kan vara en bra idé! Räcker nog om man gör det en gång / år, men det skadar ju inte att göra det oftare.... förutom att fett samlar en massa dynga förstås.
Citera
2017-06-11, 22:15
Medlem
Tänk även på att låsningen ska gå i av egen kraft när man sätter på den. Man ska alltså inte behöva peta på låsningen med fingret för att den ska hamna i rätt läge.
Citera
2017-06-12, 06:32
Moderator
Citat:

Jag sätter på min med jämna mellanrum (vid behov), och har den avmonterad största delen av tiden, det tycker jag är syftet med den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in