2017-06-12, 10:49
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag tror inte att man får svetsa fast den. Då är den ändrad från det utförande som den är godkänd i och går nog därmed inte igenom besiktningen. De brukar ibland vilja testa att den går att ta lös. Därför bör man ta loss och smörja in den minst ett par gånger om året. Detta enligt bilprovarna. På vissa bilar måste man ha en löstagbar dragkrok för den får inte skymma nummerskylten vilket den gör när den är monterad på vissa bilmodeller. Då får man bara ha den där när den används.

Jag fick informationen att det är ok om man drar en svetsfog runt hela.. krok/fästet. Kan ha fel. Såklart är det bäst om den öht inte fastnar. Men ibland är man en slarver.
Citera
2017-06-12, 18:00
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Tänk även på att låsningen ska gå i av egen kraft när man sätter på den. Man ska alltså inte behöva peta på låsningen med fingret för att den ska hamna i rätt läge.

Detta är också något som en korrekt besiktningsman kollar.

Har man inte ens kroken med, så blir man inte godkänd om det är rätt.
Citera
2017-06-12, 19:49
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Man kan kort och gott säga att demonterbar dragkrok suger åsneballe.
Förmodligen ett av de sämsta tillbehören man kan utrusta sin bil med.
Jag vet, för jag hade en Volvo 850 med dylik krok för många år sedan, när den satt på, ja då rostade mekanismen åt helvete trots ett evigt smörjande, och tog man av den så låg den bara i bagaget och skramlade runt, och la man den i garaget, ja då kunde man ge sig fan på att man åkte iväg utan den när man skulle ha den.
Citera
2017-06-12, 20:22
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Jag vet, för jag hade en Volvo 850 med dylik krok för många år sedan, när den satt på, ja då rostade mekanismen åt helvete trots ett evigt smörjande, och tog man av den så låg den bara i bagaget och skramlade runt, och la man den i garaget, ja då kunde man ge sig fan på att man åkte iväg utan den när man skulle ha den.

Håller inte med för fem öre. Har haft demonterbar krok i många år och skulle aldrig vilja ha något annat. Kroken förvaras i tygpåsen den levererades i i skuffen, monteras när den ska brukas (typ ett par timmar) och demonteras direkt efteråt och läggs tillbaka i påsen. Har aldrig smörjt något någon gång. Funkar klockrent och man slipper en oerhört ful krok bak på bilen.

Volvo här med, fast S60.
Citera
2017-06-12, 21:25
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Jag säger som tempeZZt och vill komplettera med att det är fast dragkrok (eller i onödan utfälld/monterad sådan som egentligen är fällbar/demonterbar) som suger bäverpenis, lite äckligare än åsneballe.

Jag har haft löstagbar dragkrok de senaste 15 åren, använder den kanske någon gång i månaden eller varannan månad och har den däremellan i sin påse (pung) i bagageutrymmet. Det har säkert gått minst ett par år mellan smörjtillfällena, en liten dust med litiumfettspray så är det klart. Aldrig haft några problem med krokarna.

Utöver att jag inte skadar grannens bil så farligt när jag backar på den på lördagsnätterna så tror jag även att risken att drabbas av pisksnärtskada om man själv blir påkörd bakifrån minskar om man inte har någon dragkrok som sticker ut. Jag var inne på det i tråden (FB) Hur påverkas dragkroken av påkörning bakifrån? men det blev inte riktigt klarlagt hur det är med löstagbara krokar kontra ingen krok alls.
Senast redigerad av skunkjobb 2017-06-12 kl. 21:27.
Citera
2017-06-12, 21:59
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Inte fan tänker jag svetsa fast den, det förtar ju lite själva syftet med en avtagbar dragkrok... :P

Tack för alla svar. Får fetta in och se till att ta av den med jämna mellanrum.
Du ska inte ta av den med jämna mellanrum, den ska vara avtagen all den tid den inte används, och förvaras i därför avsedd tygpåse. Undvik också att låsa fast kroken, låset är det som orsakar mest bekymmer.
Citera
2017-06-12, 23:04
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Du ska inte ta av den med jämna mellanrum, den ska vara avtagen all den tid den inte används, och förvaras i därför avsedd tygpåse. Undvik också att låsa fast kroken, låset är det som orsakar mest bekymmer.

Har haft avtagbar krok på min bil i 19 år, och den ligger i bagaget utan någon påse när jag inte använder den... fettar in kroken och där den ska sitta nån gång per år, hade lite problem med låsningen av kroken för ett par år sen då jag slarvat med smörjingen, då jag har kärra så har jag använt den då och då året runt.
Citera
2017-06-12, 23:26
Medlem
killawifes avatar
Man ska inte ha den monterad hela tiden, det är döden för dom. Sen ska man se till att ha plastskyddet i och ordentligt med fett i. Jag brukar alltid rengöra min och provmontera kroken innan besiktning. Det så surt att få nerslag på en krok som inte går på.
Citera
2017-06-13, 22:32
Medlem
Köp en tub drivknutsfett och smörj in dragkroken och dess fäste med, jag lovar att de kommer inte kärva mer. Varför, jo för det bästa kletigaste fettet finns i drivknutar.
Citera
2017-06-14, 06:40
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av TeslaDC
Köp en tub drivknutsfett och smörj in dragkroken och dess fäste med, jag lovar att de kommer inte kärva mer. Varför, jo för det bästa kletigaste fettet finns i drivknutar.
Jag är ju en petimeter så jag måste ifrågasätta ditt påstående lite, de drivknutar jag fettat in har alla använt ett relativt lättflytande molybdenfett. Har heller aldrig haft problem att torka av gammalt fett från knutar.
Det funkar säkert utmärkt att smörja in dragkroken med drivknutsfett, men att köpa det specifikt för att smörja den. Då finns det bättre universalfetter till det.

Om man vill ha något som sitter kvar är ju "konsistensfett", vanligt smörjfett alltså, bättre. Det torkar man inte av i ett nafs. Luktar skit och är segt, men sitter kvar. Ett tunt lager sånt som man torkar av nästan allt är bättre än drivknutsfett.

Och som jag och andra redan påpekat, ett avtagbart drag ska inte sitta på bilen annat än när man drar släp. När det inte används ska det vara borttaget. Vitsen med det går liksom förlorad annars.
Citera
2017-06-14, 10:49
Medlem
Enydrions avatar
Jag har använt hjullagerfett i tub från biltema de senaste åren då jag ändå hade sånt... innan dess körde jag med motorolja, det var mindre bra.
Citera
2023-04-20, 03:23
Medlem
Gretathugbergs avatar
Gammal tråd men provar ändå. Jag har problem med att få på draget, tog av det i höstas och det har legat i garaget sedan dess. Det är en skoda superb, kroken har ett litet handtag som ska dras ner men får inte till det. Någon annan som haft samma problem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in