Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-11, 13:00
  #13
Medlem
Asklords avatar
Möjligt att det kan vara Cymbaltan som försvårar insomningen för dig.
Citera
2017-06-11, 13:34
  #14
Medlem
Jag har liknande problem som dig: depression sedan mitten av tonåren (är idag 30 år) med sömnsvårigheter som ett av de största problemen. Har också testat en mängd olika antidepressiva och sömnmediciner mot mina problem, bl.a. de flesta av dem du räknar upp. Nu tar jag endast Valdoxan (50 mg) på kvällen, tycker det är den sömnmedicin som har fungerat bäst hittills (iaf om man ser till att den inte ger så mycket biverkningar). Har du testat den?
Citera
2017-06-12, 01:13
  #15
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doedko
Fungerade inte insomningstabletterna från början, eller har du utvecklat tolerans?

Personligen är jag mycket hjälpt av spikmatta (tillsammans med zopiklon och Propavan). Ligg på den, i sängen, ett tag innan du ska sova. Avslappningen gör det enklare att somna.

.. och sov inte för länge på dagen. Men det säger sig självt. Lägga sig samma tid och gå upp samma tid, även på helger och allt sånt. Skär ned på nikotinet.

Jag är som du, alkohol gör det omöjligt att sova. Vi funkar inte riktigt som andra..


Jag har viss tolerans. Utan går det betydligt sämre.
Citera
2017-06-12, 12:06
  #16
Medlem
doedkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dxdp
Jag har viss tolerans. Utan går det betydligt sämre.

.. och jag antar att dosökning inte är aktuellt, varken för dig eller för din läkare?
Citera
2017-06-12, 23:33
  #17
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doedko
.. och jag antar att dosökning inte är aktuellt, varken för dig eller för din läkare?

Jag får ta upp till 20 mg stilnoct och 15 mg imovane. Men det är inget jag ska ta dagligen.
Citera
2017-06-12, 23:35
  #18
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asklord
Möjligt att det kan vara Cymbaltan som försvårar insomningen för dig.

Det tror jag med. Men det är den som funkar absolut bäst för mig. Har provat säkert tio ändrat med icke adekvat resultat.
Citera
2017-06-12, 23:37
  #19
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Jag har liknande problem som dig: depression sedan mitten av tonåren (är idag 30 år) med sömnsvårigheter som ett av de största problemen. Har också testat en mängd olika antidepressiva och sömnmediciner mot mina problem, bl.a. de flesta av dem du räknar upp. Nu tar jag endast Valdoxan (50 mg) på kvällen, tycker det är den sömnmedicin som har fungerat bäst hittills (iaf om man ser till att den inte ger så mycket biverkningar). Har du testat den?

Jag ska höra med min läkare om valdoxan. Hört flera som det fungerat bra för med den.
Citera
2017-06-13, 15:29
  #20
Medlem
doedkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dxdp
Jag får ta upp till 20 mg stilnoct och 15 mg imovane. Men det är inget jag ska ta dagligen.

Ja, okej. Då ligger du redan på en ganska "hög" dos.

Då får jag återigen rekommendera spikmatta. Finns att köpa i hälsokostbutiker för en inte alltför stor summa. Guidad muskelavslappning är ett annat förslag. Du fokuserar på en muskel i taget, spänner den och slappnar av. Du går igenom hela kroppen och slipper det ständiga malandet av tankar i huvudet och fokuserar istället på något konkret. Dessutom lär du kroppen att känna av skillnaden mellan spända och avslappnade muskler.

.. och tar du någon av dina "stimulerande" mediciner, så gör det på morgonen.
__________________
Senast redigerad av doedko 2017-06-13 kl. 15:36.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback