Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-11, 02:23
  #1
Medlem
dxdps avatar
Man 31 år. Jobbar heltid, motionerar, äter regelbundet bra mat, låg dos koffein dock hög dos nikotin. Recidiverande depressioner sedan tidiga tonåren med ångest och insomningsbesvär. Just nu funkar allt bra utom sömnen. Jag äter:

Cymbalta
Buspiron
Oxybutynin
Sobril (vid behov, sällan ...)

Och det funkar bra. Däremot har jag typ omöjligt att somna. Jag tar varje natt antingen zolpidem eller zopiklon enligt ett schema från läkare. Funkar sådär, svårt att somna ändå. Har provat följande (med oacceptabla biverkningar eller dålig effekt)

mirtazapin (tjockar på mig), mianserin (tjockar på mig), melatonin (smärtsamma erektioner), quetiapin (tjockar på mig och trögtänkt), theralen (för oförutsägbart, ibland ingen effekt ibland utslagen 12h+), atarax (sockerpiller?), nitrazepam (ingen effekt på insomning), lergigan (trött dagen efter ...), propavan (ingen effekt..).

Har provat att skippa koffein och nikotin med utebliven effekt. Alkohol gör det omöjligt för mig att somna. Har kedjetäcke som jag har viss hjälp av. Har gått på sömnskola med KBT som jag inte tyckte gav mig något direkt (typ stressa inte upp dig, ät inte i sängen, ....). Vad finns det kvar? Suvoxerant är godkänt i USA (kan man få licens?) men inte i EU. Flunitrazepam känns inte troligt, inte heller heminevrin...
Citera
2017-06-11, 02:31
  #2
Medlem
pluto-s avatar
Har precis samma problem som dig. Har haft insomningsbesvar sen jag var (runt) 10 ar, och arligt talat: Rok gras. Skit i alla dessa starka piller, speciellt om det inte hjalper. Rok en joppe eller tva innan du ska sova sa gar det battre. Kan somna pa max 30min nu, istallet for 3-4 timmar. Fungerar bra for depression och angest med, vilket jag ocksa haft konstant sen liten.

Irriterande att det ar olagligt, men men.
Citera
2017-06-11, 02:44
  #3
Medlem
dxdps avatar
Har provat och tycker inte att det hjälper, bara om det tas i sån dos att blir trögtänkt dagen efter (inbillat eller ej). Och det är inte så kul för mig ...
Citera
2017-06-11, 03:06
  #4
Moderator
Arne.Ankas avatar
Vilken dos tog du av melatonin?
Citera
2017-06-11, 03:11
  #5
Medlem
Har liknande strul. Starkare medicin är nog inte den bästa utvägen. Vettiga rutiner är A och O men det vet du säkert redan. Voxra är det enda som hjälpt i den mån att jag får ett lägre sömnbehov, märks helt enkelt inte lika mycket att jag sover dåligt. Sorgligt men sant. Sen tar man igen det på helgerna.

Ashwagandha kanske kan vara värt att kolla på?
Citera
2017-06-11, 03:27
  #6
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Vilken dos tog du av melatonin?

2-6 mg provat depot och direktverkande.

Citat:
Ursprungligen postat av Neurotypisk
Har liknande strul. Starkare medicin är nog inte den bästa utvägen. Vettiga rutiner är A och O men det vet du säkert redan. Voxra är det enda som hjälpt i den mån att jag får ett lägre sömnbehov, märks helt enkelt inte lika mycket att jag sover dåligt. Sorgligt men sant. Sen tar man igen det på helgerna.

Ashwagandha kanske kan vara värt att kolla på?

Voxra har jag inte provat. Men det känns inte aktuellt då nuvarande antidepp funkar bra. Ashwagandha kan jag väl prova, osäker på hur stor effekt. Funderar på om LCHF-kost kan vara bra...
Citera
2017-06-11, 04:01
  #7
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dxdp
2-6 mg provat depot och direktverkande.
Du har alltså testat överdoser som kan orsaka insomnia, andra sömnstörningar och negativt påverka det endokrina systemet...prova 0.2-0.5mg istället.
Citera
2017-06-11, 04:13
  #8
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Du har alltså testat överdoser som kan orsaka insomnia, andra sömnstörningar och negativt påverka det endokrina systemet...prova 0.2-0.5mg istället.

Det är väl att ta i att kalla rekommenderade terapeutiska doser för överdoser.
Sen om vissa får bättre effekt av lägre doser så är det ju bara bra och det är sällan man har något att förlora på att testa låga doser.

Folk reagerar olika på preparat och om det finns någon "optimal" dos så är den olika beroende på vad för typ av sömnproblem man har och vad som är bakomliggande orsak.

Själv har jag fått hyfsad effekt på 4-6mg när jag tuggat sönder circadin, men i princip ingen effekt av de andra beredningar som finns på apoteket. Så antar att även formen det tas i har inverkan.
Citera
2017-06-11, 05:13
  #9
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Det är väl att ta i att kalla rekommenderade terapeutiska doser för överdoser.
Sjukvården har väldigt dålig koll på hur melatonin fungerar, en manlig kropp producerar naturligt(uppgifter varierar) 0.15-0.3mg melatonin kvinnor lite mindre.
Citera
2017-06-11, 05:39
  #10
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Sjukvården har väldigt dålig koll på hur melatonin fungerar, en manlig kropp producerar naturligt(uppgifter varierar) 0.15-0.3mg melatonin kvinnor lite mindre.

Det betyder ju inte att 0.3mg vore det bästa för att avhjälpa TS insomnia.
Sen om man nu eftersträvar en koncentration så lik den naturligt förekommande (vilket jag antar att man endast gör om man har avsaknad av egen produktion) så finns det ju fler saker än milligram att tänka på.. biotillgänglighet, halveringstid osv.
Högre doser verkade dock inte ha effekt så det finns ju ingen anledning till att inte testa även så låga doser.

Det är asbra om låga doser funkar bra, men det betyder inte att 4-5mg är en överdos.

Dessutom skrev TS att denne hade testat depot (antar att det handlar om circadin) och då talar vi ju om doser kring 0.3 mg/timme eller nåt sånt.
Citera
2017-06-11, 08:45
  #11
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Du har alltså testat överdoser som kan orsaka insomnia, andra sömnstörningar och negativt påverka det endokrina systemet...prova 0.2-0.5mg istället.

Har testat det som läkare har rekommenderat mig. Jag ser till att prova en lägre dos då, värt ett försök i alla fall
Citera
2017-06-11, 12:12
  #12
Medlem
doedkos avatar
Fungerade inte insomningstabletterna från början, eller har du utvecklat tolerans?

Personligen är jag mycket hjälpt av spikmatta (tillsammans med zopiklon och Propavan). Ligg på den, i sängen, ett tag innan du ska sova. Avslappningen gör det enklare att somna.

.. och sov inte för länge på dagen. Men det säger sig självt. Lägga sig samma tid och gå upp samma tid, även på helger och allt sånt. Skär ned på nikotinet.

Jag är som du, alkohol gör det omöjligt att sova. Vi funkar inte riktigt som andra..
__________________
Senast redigerad av doedko 2017-06-11 kl. 13:03.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback