Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2022-11-12, 01:33
  #61
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DidierDrogba02
Så när argumenten för varför 51% procent regeln är dålig tog slut så blev nästa punkt att försöka göra en comeback pyroteknik.

Det är bara löjligt PK tjafs bengalerna är här för att stanna kolla på hur fotbollen i England ser ut, där har politiker och snutjävlar förstört all autentisk läktarkultur och gett tummen upp åt förbundet att dopa big 6 med pengar från tv rättigheter bara för skrämma bort arbetarklassen och ge tummen upp till turister/gloryhunters som numera har råd att följa sina lag hemma/borta.

Själv som Chelseafan tycker jag min klubb är tillräckligt rik för att inte vara beroende av dessa extrapengar.

Nej argumenten är solklara. Det är du som skriver rätt ut att du tycker att publiken (där arbetarklass tycks ha intrinsikalt värde av någon anledning) är viktigare än fotbollen.
Citera
2023-08-23, 00:22
  #62
Medlem
Il.Malizias avatar
WWWK har ett intressant poddavsnitt om 51%-regeln.
https://open.spotify.com/episode/2u5...b56a1f3ac14ff1

Något som nämndes i förbifarten var förslaget till 33,4%-regeln; dvs att en ägare kan äga majoriteten av klubben, men fundamentala frågor som klubbmärke, färger, hemmaort osv måste avgöras tillsammans med medlemmarna.

Det tycker jag låter ganska intressant; då får man ju fördelarna med ägande (pumpa in pengar), men undviker riskerna med nackdelarna (flyttar iväg eller blir Red Bull Stockholm/Göteborg etc).
Man verkar inte diskuterat det vidare, vilket jag tycker är synd.
Citera
2023-08-23, 00:36
  #63
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Det du kallar "fair play" tycker jag mest är trams. Det behöver inte finnas någon orättvisa i att alla inte har samma förutsättningar och tråkigt blir det heller inte, för rikedom är inget man kan ta för givet. Pengar förgås lätt om man gör felaktiga satsningar, liksom man kan bli rikare genom att göra bra saker. Tråkigt tycker jag snarare att det skulle vara om alla var jämlika. Hur roligt är det när allt är utjämnat? Vad finns det då att kämpa för?
Du argumenterar ju för 51% regeln.

Gör man rätt saker så blir man rik (mff), gör man dåliga blir man dålig(hif).

Istället för att någon rik gubbe med hus i Viken kommer in och köper föreningen och på så sätt radera 20, 30 eller 40 års bra eller dåligt arbete av en förening.
Citera
2023-08-23, 11:06
  #64
Medlem
DidierDrogba02s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
WWWK har ett intressant poddavsnitt om 51%-regeln.
https://open.spotify.com/episode/2u5...b56a1f3ac14ff1

Något som nämndes i förbifarten var förslaget till 33,4%-regeln; dvs att en ägare kan äga majoriteten av klubben, men fundamentala frågor som klubbmärke, färger, hemmaort osv måste avgöras tillsammans med medlemmarna.

Det tycker jag låter ganska intressant; då får man ju fördelarna med ägande (pumpa in pengar), men undviker riskerna med nackdelarna (flyttar iväg eller blir Red Bull Stockholm/Göteborg etc).
Man verkar inte diskuterat det vidare, vilket jag tycker är synd.

Avsnittet om föreningsdemokrati har en del brister där Niva bland annat inte tog upp hur nuvarande AFC Eskilstuna slagit samman och upplöst klubbar för att köpa sig upp i seriesystemet. Han utelämnade även Dalkurds flytt till Uppsala med deras miljardär Kawa Junad som hade kopplingar till irakiska mediebolag.

I övrigt var det ett intressant avsnitt där Niva satte supportrarnas kamp för bevarandet av föreningsdemokratin i centrum.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback