• 1
  • 2
2017-06-09, 10:31
Medlem
Hej
Kör en Saab 9-5 från 2003. Har egentligen inte haft några problem med den tills turbon rasade för någon vecka sen. Fick bärga, och nu står bilen på verkstad. Helst hade jag provat att byta turbo själv, men jag bor i lägenhet utan plats att mecka, så det är väl inte riktigt aktuellt.

Verkstaden kan göra ett byte för dryga 10000, men rekommenderar det inte då det överstiger halva bilens värde. Samtidigt vet jag att liknande bilar säljs som reservdelsbilar och mekobjekt för runt 5000, men det blir ju knepigt att lägga ut på blocket när bilen inte står hemma hos mig.

Efterlyser råd - är det en vettig idé att fixa bilen på verkstad och sen sälja den för att åtminstone få ut ett par tusenlappar, eller kan jag på något sätt sälja den trots att den står på verkstad? Sista alternativet är skrot, men då får jag ju inte ut något alls.
Citera
2017-06-09, 11:24
Medlem
pollenpers avatar
För tio tusen får du en bil som du känner.
Är den i bra skick för övrigt så har du säkert tre år till utan större bekymmer.
3000 per år.

Är den skruttig skrota.
Citera
2017-06-09, 11:51
Medlem
Kan inte tänka mig att någon betalar 5k för en SAAB 9-5 utan fungerande motor?
Vad folk lägger ut saker för på blocket eller facebooks köp och sälj grupper är ju inte riktigt marknadspriset. Utan vad den istället säljs för. Vilket är rätt svårt att se för en som inte är direkt inblandad i affären. Med rostfri kaross, bra däck/fälg osv kanske du kan få det..

Jag hade nog antingen bytt själv eller skrotat. Har du inte behovet av av det lilla du får för bilen eller av andra orsaker kan ha den ståendes ett tag kan du ju sälja. Men när jag sålt bilar med något liknande fel så har det oftast tagit flera månader. Och några 5k har jag aldrig fått för bilar värda runt 10-15k.
Citera
2017-06-09, 12:46
Medlem
Det går att byta turbo på en parkeringsplats om det kniper, bara man kan palla upp den så att man kommer in under.

Innan man lägger en massa pengar på bilen så kan det dock vara vettigt att mäta upp kedjesträckaren. Synd att lägga 10k på en bil och sedan upptäcka att man behöver en ny kedjedrivning för 15k.

Ser kedjan bra ut och man beslutar sig för att lägga ut pengar på en ny turbo så kan det också vara vettigt att ta ned oljetråget, rengöra tråg och oljepickup (alt byta den senare) och montera nya o-ringar.
Citera
2017-06-09, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abdullakastrulla
Kan inte tänka mig att någon betalar 5k för en SAAB 9-5 utan fungerande motor?
Vad folk lägger ut saker för på blocket eller facebooks köp och sälj grupper är ju inte riktigt marknadspriset. Utan vad den istället säljs för. Vilket är rätt svårt att se för en som inte är direkt inblandad i affären. Med rostfri kaross, bra däck/fälg osv kanske du kan få det..

Jag hade nog antingen bytt själv eller skrotat. Har du inte behovet av av det lilla du får för bilen eller av andra orsaker kan ha den ståendes ett tag kan du ju sälja. Men när jag sålt bilar med något liknande fel så har det oftast tagit flera månader. Och några 5k har jag aldrig fått för bilar värda runt 10-15k.

Ok, men fixar jag motorn måste det ju gå att sälja för mer än 10000? Kollade vikoperdinbil.se, och de erbjuder 25000, vilket ju förutsätter fungerande motor, men jag borde väl kunna få ut minst 5k om jag reparerar och säljer jämfört med att skrota?
Citera
2017-06-09, 14:15
Medlem
PeterNosters avatar
http://9-5.se/steg-for-steg/byte-turbo-saab-9-5-4-cyl/
Citera
2017-06-09, 16:04
Medlem
Sälj till högstbjudande skulle gissa på 2-3k max.
Citera
2017-06-09, 16:59
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drivlina
Hej
Kör en Saab 9-5 från 2003. Har egentligen inte haft några problem med den tills turbon rasade för någon vecka sen. Fick bärga, och nu står bilen på verkstad. Helst hade jag provat att byta turbo själv, men jag bor i lägenhet utan plats att mecka, så det är väl inte riktigt aktuellt.

Verkstaden kan göra ett byte för dryga 10000, men rekommenderar det inte då det överstiger halva bilens värde. Samtidigt vet jag att liknande bilar säljs som reservdelsbilar och mekobjekt för runt 5000, men det blir ju knepigt att lägga ut på blocket när bilen inte står hemma hos mig.

Efterlyser råd - är det en vettig idé att fixa bilen på verkstad och sen sälja den för att åtminstone få ut ett par tusenlappar, eller kan jag på något sätt sälja den trots att den står på verkstad? Sista alternativet är skrot, men då får jag ju inte ut något alls.

Detta kit, bara att börja skruva:

https://www.maptunparts.se/turbosyst...od-glykol.html

.
Citera
2017-06-09, 19:10
Medlem
killawifes avatar
Jag bytte turbo tre gånger i vintras på min parkering. Har man bara verktyg så är det lätt. Tog fyra timmar första gången och en timma och tjugo minuter tredje gången.
En ny turbo kan du köpa på Ebay för under 2000:-. En begagnad kan du få för en femhundring men då vet du inget om den.

En begagnad saab 9-5 -03 med rasad turbo är inte värd mer än kanske 2000:- Är det en specialmodell kan du kanske få mer. Så du får göra en beräkning om det är värt besväret för dig att laga den. Ibland är det det, ibland inte.
Citera
2017-06-09, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Detta kit, bara att börja skruva:

.

Länken funkar inte, menar du den här?

Den verkar inte ha verktyg för att lossa bränsleslangen, eller har jag missat det? Något annat jag behöver som inte finns i kittet utom en vanlig verktygslåda?
Citera
2017-06-09, 19:24
Medlem
Citera
2017-06-09, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drivlina
Länken funkar inte, menar du den här?

Den verkar inte ha verktyg för att lossa bränsleslangen, eller har jag missat det? Något annat jag behöver som inte finns i kittet utom en vanlig verktygslåda?

Har du en vanlig verktygssats med sexkantshylsor spärrskaft och liknande så brukar det gå bra, du måste dock ha tillgång till torx bits. Några nya slangklämmor kan också vara bra att ha då det händer att dem gamla kan vara i dåligt skick (tång för att kunna klippa dem är således bra att ha).

WD40 eller liknande för att få bort skruvar och muttrar som håller turbon brukar också behövas.

Sedan väljer en del att montera TD04 turbon från Aero modellen istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in