Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-01-04, 12:19
  #1
Medlem
Cobra Styles avatar
Funderar över en sak . Vart får filmbolagen tag på all Polisutrustning och vapen/fordon när de gör en film ?
Är det standard att man köper in en del , tex västar , vapenreplikor mm från militaryshop. Och vissa plagg kanske sys upp till filmen.

Eller får de ofta låna utrustningen från Polisen ? Vad är i sådana fall kriterierna ?
Vart får de tag på blanks-kulor för eldstriderna ?

Fordon och helikoptrar måste de väl hyra på ngt sätt från Polisen ?

Ngn som vet hur det funkar ?
Citera
2006-01-04, 13:07
  #2
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Style
Funderar över en sak . Vart får filmbolagen tag på all Polisutrustning och vapen/fordon när de gör en film ?
Är det standard att man köper in en del , tex västar , vapenreplikor mm från militaryshop. Och vissa plagg kanske sys upp till filmen.

Eller får de ofta låna utrustningen från Polisen ? Vad är i sådana fall kriterierna ?
Vart får de tag på blanks-kulor för eldstriderna ?

Fordon och helikoptrar måste de väl hyra på ngt sätt från Polisen ?

Ngn som vet hur det funkar ?

Fordon får dom oftast tag på via stunt föreningar som http://www.stuntgruppen.se/ tex
Citera
2006-01-04, 13:15
  #3
Medlem
Cobra Styles avatar
Fast oftast så förekommer det ju flera polisbilar , helikoptrar , mc mm. Ett gäng insatspoliser med MP5 och annan utrustning . Ofta så kan ju dessa MP5 även skjuta blanks så det kan ju inte vara softair ell replikor.
Citera
2006-01-04, 13:17
  #4
Medlem
razer2005s avatar
Beror nog lite på om du tänker på Sverige eller USA - kan tänka mig att skillnaderna är ganska enorma.

I USA är det t.ex. inte helt ovanligt att polis och försvarsmakten ställer upp med både riktigt manskap som statister och riktig utrustning. Ett bra exempel, även om det inte just rör polisutrustning, är War of the Worlds, där den amerikanska försvarsmakten ställde upp med en hel drös riktiga soldater, fordon och vapen. Finns en hel del intressant material om detta på specialutgåvan av DVDn.

I övrigt har ju mer seriösa filmproduktioner självklart riktiga vapen som de skjuter lösplugg med.
Citera
2006-01-04, 14:21
  #5
Medlem
Cobra Styles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av razer2005
Beror nog lite på om du tänker på Sverige eller USA - kan tänka mig att skillnaderna är ganska enorma.

I USA är det t.ex. inte helt ovanligt att polis och försvarsmakten ställer upp med både riktigt manskap som statister och riktig utrustning. Ett bra exempel, även om det inte just rör polisutrustning, är War of the Worlds, där den amerikanska försvarsmakten ställde upp med en hel drös riktiga soldater, fordon och vapen. Finns en hel del intressant material om detta på specialutgåvan av DVDn.

I övrigt har ju mer seriösa filmproduktioner självklart riktiga vapen som de skjuter lösplugg med.

Jo , miljardindustrin i USA har ju råd att köpa armen ell polisen så där förstår jag att det inte är nga problem . Vet bla att Bruckheimer blev sponsrad rätt bra av armen i "Black Hawk Down"/"Pearl Harbor" i utbyte mot att ge en "positiv" skildring. Samma hjälpsamma bemötande fick Spielberg i "Band of Brothers".

Men det känns lite oSvenskt att ngt så hårt hållet och reglerat som Polisen extraknäcker för Svensk Filmindustri mm. Fågan är kan svensk filmindustri verkligen hyra in polisen med deras grejer o fordon eller fixar de fram egna kopior.
Citera
2006-01-04, 15:28
  #6
Medlem
damienthorns avatar
Ja, det känns ju genast B om produktionsteamet inte fixat riktig rekvisita. Se bara svenska Sökarna
Citera
2006-01-04, 15:39
  #7
Medlem
Cobra Styles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av damienthorn
Ja, det känns ju genast B om produktionsteamet inte fixat riktig rekvisita. Se bara svenska Sökarna

Där rånade väl Liam banker och stal grejer för filmen ? Var det inte snack om att kameran som de spelade in filmen med var stulen från ngt filmbolag ?
Citera
2006-01-04, 15:47
  #8
Medlem
Cobra Styles avatar
Beckfilmerna är ju ett bra exempel på när de ofta anv stor mängder polisfordon, uniformer, vapen mm mm.
Ringer då bara ngn producent till ngn hög Polis och säger "Du vi behöver 3 piketbussar , 30 insatsuniformer, 2 mc snutar etc etc till på torsdag " ?
Och om de lånar/hyr ut sina grejer har de då ngn polis med vid inspelningarna som kolla så de sköter sig med grejerna ?
De kanske tom e smarta nog att sälja in en Polisrådgivare som kan visa skådisarna hur man skjuter och agerar snut ?!?!

Den kändaste militaryadvisorn i USA är väl gamle marinen Dale Dye http://www.imdb.com/name/nm0245653/ som både agerar rådgivare och skådespelare i sina filmer .
Citera
2006-01-04, 15:53
  #9
Medlem
Tuesdays avatar
Scenen i Kommissionen när hustrun och sönerna strör ut mannens aska från Fredsgatan i Stockholm måste ha krävt varenda polisbil i hela distriktet.
Citera
2006-01-04, 16:05
  #10
Medlem
razer2005s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Style
Där rånade väl Liam banker och stal grejer för filmen ? Var det inte snack om att kameran som de spelade in filmen med var stulen från ngt filmbolag ?

Börjar bli lite OT, men Liam var, vad jag vet, inte inblandad i produktionen av Sökarna mer än som skådespelare - bankrånen var väl en helt fristående "hobby" vid sidan om hans försök till skådespeleri?

Rätta mig om jag har fel dock.



Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Style
Beckfilmerna är ju ett bra exempel på när de ofta anv stor mängder polisfordon, uniformer, vapen mm mm.
Ringer då bara ngn producent till ngn hög Polis och säger "Du vi behöver 3 piketbussar , 30 insatsuniformer, 2 mc snutar etc etc till på torsdag " ?
Och om de lånar/hyr ut sina grejer har de då ngn polis med vid inspelningarna som kolla så de sköter sig med grejerna ?

Så länge det inte påverkar polisens dagliga arbete tror jag inte det är några större problem att t.ex. hyra in en polishelikopter eller en piketbuss för några dagars filmande.

Är det fordon som skall skrotas är det nog från början civila fordon som köpts in och gjorts om för att se ut som polisfordon. Krävs ju inte alltför mycket jobb för att få en bil att utvändigt se ut som en polisbil.



Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Style
De kanske tom e smarta nog att sälja in en Polisrådgivare som kan visa skådisarna hur man skjuter och agerar snut ?!?!

Det kan man nog nästan ta för givet, åtminstone när det gäller de lite större produktionerna. Finns nog dessutom ett antal pensionerade poliser som agerar rådgivare till filmbolag nuförtiden.



Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Style
Den kändaste militaryadvisorn i USA är väl gamle marinen Dale Dye http://www.imdb.com/name/nm0245653/ som både agerar rådgivare och skådespelare i sina filmer .

Där kan man snacka om legend
Citera
2006-01-04, 16:36
  #11
Medlem
ZätaGustavs avatar
Genom tiderna har det väl varit lite så och så med kontrollen men idag krävs att du låter polisen/försvaret läsa manuset innan de ger klartecken.

Om det är tillfyllest (det vill säga polis- eller försvarspositivt) så kan du sedan förhandla vidare.

Annars får du bygga piketbussarna eller stridsvagnarna i papier maché.

På den gamla goda tiden trodde man att all PR var bra PR. Att det var fel står rätt klart efter en titt på repmånad eller nionde kompaniet.
Citera
2006-01-04, 16:53
  #12
Medlem
razer2005s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Scenen i Kommissionen när hustrun och sönerna strör ut mannens aska från Fredsgatan i Stockholm måste ha krävt varenda polisbil i hela distriktet.

Har för mig att jag, någonstans, läste lite om den där scenen. Minns tyvärr inte särskilt mycket av vad det stod, men jag har för mig att de hämtade in bilar från kringliggande områden, t.ex. Uppsala, för att inte belasta Stockholm alltför mycket.

Kan dock minnas helt galet, men hursomhelst var det en ganska mäktig scen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback