Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-08, 18:31
  #1
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Om ni gör en egen hamburgare av köttfärs och steker den hur gör ni för att se att den inte är röd i mitten?
Jag steker på ganska låg temp en längre tid för att burgaren inte ska bli allt för bränd men jag får ändå lite rött i mitten.
Jag vill inte heller dela den för att kontrollera för då blir det ju liksom ingen burgare.
__________________
Senast redigerad av FreeBirdSeed 2017-06-08 kl. 18:35.
Citera
2017-06-08, 18:37
  #2
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Om ni gör en egen hamburgare av köttfärs och steker den hur gör ni för att se att den inte är röd i mitten?
Jag steker på ganska låg temp en längre tid för att burgaren inte ska bli allt för bränd men jag får ändå lite rött i mitten.
Jag vill inte heller dela den för att kontrollera för då blir det ju liksom ingen burgare.

Kött-termometer.
Citera
2017-06-08, 18:38
  #3
Medlem
Rospigg1s avatar
Köttermometer
Citera
2017-06-08, 18:53
  #4
Medlem
Turbomachines avatar
Jag kör alltid samma frusna variant med oxkött och gris, när jag steker den så kollar jag att den har tinat på sidan som är upp innan jag vänder och lägger på ost.
Aldrig haft några problem.
Citera
2017-06-08, 18:58
  #5
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Om ni gör en egen hamburgare av köttfärs och steker den hur gör ni för att se att den inte är röd i mitten?
Jag steker på ganska låg temp en längre tid för att burgaren inte ska bli allt för bränd men jag får ändå lite rött i mitten.
Jag vill inte heller dela den för att kontrollera för då blir det ju liksom ingen burgare.
Nu vill jag ju ha en hamburgare god och inte kremerad, men gillar man inte goda hamburgare så är det väl bara att köra in den i ugnen en stund när man fått önskad stekyta.
Citera
2017-06-08, 19:03
  #6
Medlem
LastCaLLForALcohoLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Kött-termometer.

En kött-termometer är ju bara för amatörer.
Citera
2017-06-08, 19:07
  #7
Medlem
4yoonlys avatar
Man kan skära ett snitt i den och vinkla kniven och kolla...

De flesta säger termometer men allvarligt... bara att snitta hamburgaren lite och bända för att se...

Visst har dom rätt... men va fasen... det blir lite som att säga när är potatisen klar... inte fan sticker du en potatis termometer i den?

---edit

Och jag vet att jag kommer få sååååå mycket skit för denna "liknelse"... men bring it :-)
Citera
2017-06-08, 19:13
  #8
Medlem
Herkulesbigs avatar
bero på tjockleken! när den börja nästan likna bränd/mörkbrun så är den färdig, har aldrig fått en tendens av rött i dem. Men minst ett par minuter varje sida, när du börjar, så stek till den börja bli grå på ovansidan, då är det dags att vända.
Citera
2017-06-08, 19:22
  #9
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
bero på tjockleken! när den börja nästan likna bränd/mörkbrun så är den färdig, har aldrig fått en tendens av rött i dem. Men minst ett par minuter varje sida, när du börjar, så stek till den börja bli grå på ovansidan, då är det dags att vända.

Jag brukar faktiskt försöka vända den när jag ser det mörkbruna men får ändå lite rött i mitten
Citera
2017-06-08, 19:26
  #10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Nu vill jag ju ha en hamburgare god och inte kremerad, men gillar man inte goda hamburgare så är det väl bara att köra in den i ugnen en stund när man fått önskad stekyta.

Se på fan! Zepofan har helt rätt igen!
Exakt så gör jag också, när jag vill servera genomstekta burgare till exempelvis gravida, folk som har dålig hälsa etc. (Tänk familjemiddag där två är gravida, fyra-fem är över 70, och några bara är oroliga för EHEC etc.).

Annars så steker man lagom tjocka (hamburgerjärn är bra!) burgare tre minuter per sida på hög medelvärme, så är saken biff! (Hög medelvärme på Elektrolux-spis = cirka 7 på en niogradig skala)
Givetvis gjutjärnspanna!
Citera
2017-06-08, 19:35
  #11
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LastCaLLForALcohoL
En kött-termometer är ju bara för amatörer.

Så som frågan är ställd av TS passar svaret alltså utmärkt.
Citera
2017-06-08, 19:35
  #12
Medlem
Pappersvargens avatar
En hamburgare ska vara tillagad medium. Lite blod är inte farligt.
Jag brukar gissa mig till när burgaren är klar. Är jag osäker skär jag ett litet snitt i den och kollar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback