• 1
  • 2
2017-06-07, 18:01
Medlem
nyduschad.tjejs avatar
15:19 onsdag. Fotgängare påkörd av vit bil vid busshållplatsen Broparken.

Avspärrat och massor av poliser och åskådare här när jag gick förbi. Busstrafiken var avstängd. En vit bil har hamnat på fel sida av vägen och troligtvis kommit upp på trottoaren. Mycket blod på trottoaren, format som ett tjockt kraftigt snett streck på ca en halv meter. Ser ut som om blodet "sprejat" från den skadade. Vid blodet låg det krossade föremål, osäkert vad det var. Bilen såg oskadd ut och hade heller inget synligt blod på sig.

Den skadade var fotgängare och hade förts till sjukhus med ambulans innan jag gick förbi. Jag såg heller inte någon bilförare kvar på platsen, men bilen var inne på det avspärrade stället.

Någon som vet mer? Vädret lär ha orsakat olyckan samt att föraren säkert inte anpassat sig efter den. Regn och mycket kraftig blåst.

Vet ej om personen är allvarligt skadad men mängden blod var oroväckande😕
Citera
2017-06-07, 21:05
Medlem
nyduschad.tjejs avatar
Har nu fått höra att personen som blev träffad av bilen har dött. Det ska inte rör sig om ett barn, men troligtvis en ung kvinna. Finns både skola och förskolor i närheten. Någon som vet mer?
Senast redigerad av nyduschad.tjej 2017-06-07 kl. 21:38. Anledning: tillägg
Citera
2017-06-07, 22:06
Medlem
erpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyduschad.tjej
Har nu fått höra att personen som blev träffad av bilen har dött. Det ska inte rör sig om ett barn, men troligtvis en ung kvinna. Finns både skola och förskolor i närheten. Någon som vet mer?
Kvinna i 60-årsåldern skriver Aftonbladet.
Citera
2017-06-07, 23:27
Medlem
RAMMVOGELs avatar
Citat:
15:19 onsdag. Fotgängare påkörd av vit bil vid busshållplatsen Broparken.

Avspärrat och massor av poliser och åskådare här när jag gick förbi. Busstrafiken var avstängd. En vit bil har hamnat på fel sida av vägen och troligtvis kommit upp på trottoaren. Mycket blod på trottoaren, format som ett tjockt kraftigt snett streck på ca en halv meter. Ser ut som om blodet "sprejat" från den skadade. Vid blodet låg det krossade föremål, osäkert vad det var. Bilen såg oskadd ut och hade heller inget synligt blod på sig.

Den skadade var fotgängare och hade förts till sjukhus med ambulans innan jag gick förbi. Jag såg heller inte någon bilförare kvar på platsen, men bilen var inne på det avspärrade stället.

Någon som vet mer? Vädret lär ha orsakat olyckan samt att föraren säkert inte anpassat sig efter den. Regn och mycket kraftig blåst.

Vet ej om personen är allvarligt skadad men mängden blod var oroväckande😕

Väldigt tråkigt för fotgängaren som troligtvis kunnat få många år till i livet om inte en klant till bilist avslutat hennes liv i förtid, säger detta med ett visst förbehåll. NEJ vädret har inte tagit livet av fotgängaren. Ouppmärksamheten skördar liv.
Citera
2017-06-08, 00:08
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:

Dött-svar: ja.Kvinna 62 år.
Skola i närheten, svar: nej. Essingeskolan är 300m bort vid Essingeorget, dagis är nedlagt i backen.

Olycksplatsen: Välkänd dödsfälla, Broparken är en 4-vägskorsning som ansluter till Essingeledens på och avfarter, sen kör folk som svin från Sparbanken och Lärarförbundet uppför backen. Trafikkontoret valde att ha busshållplatserna kvar mot varandra för att dom skulle spärra för bilisterna, med resultatet att det alltid körs slalom mellan bussarna när dom står där, samtidigt som folk springer som yra höns över gatorna som helt saknar trafikljus för att hinna med buss eller spårvagn, en uselt planerad knutpunkt.

I detta fall ska buss 1 mot Essingetorget precis kommit in, och bilarna bakom tvingas då köra om i en skymd uppförsbacke vilket gör att alla gasar på (!), gissningsvis har då tanten sneddat framför bussen för att hinna med utgående buss från andra hållet och blivit klippt av den vita bilen som verkar ha stoppat upp framför garageporten på 3:ans hus.

Eventuellt kan olyckan finnas på cctv video, då de flesta hus runt omkring skaffat sig kameror efter det att snabbspårvägen öppnade, då inbrottsfrekvensen och skadegörelsen ökade flera hundra procent, det fanns ingen graffiti på ön innan snabbspårvägen kom.

Plats: https://goo.gl/maps/XGN3geG6Fgk

Huset till höger i bild har väl haft 5-6 bussar som kört rätt in i sin stenmur, som tidigare var trästaket, på vintern klarar inte blå bussar backen där utan då gäller enbart röda bussar.
Senast redigerad av vittne-x 2017-06-08 kl. 00:12.
Citera
2017-06-08, 10:30
Medlem
nyduschad.tjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erper
Kvinna i 60-årsåldern skriver Aftonbladet.

Usch, jag känner 2 jättesnälla kvinnor i den åldern på stora Essingen som jag brukar småprata med när vi ses. Kanske är någon av dem? Hoppas verkligen inte på det.

Citat:
Ursprungligen postat av RAMMVOGEL
Väldigt tråkigt för fotgängaren som troligtvis kunnat få många år till i livet om inte en klant till bilist avslutat hennes liv i förtid, säger detta med ett visst förbehåll. NEJ vädret har inte tagit livet av fotgängaren. Ouppmärksamheten skördar liv.

Du har rätt att det inte är vädrets fel. Folk kör ofta som dårar där.

Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Dött-svar: ja.Kvinna 62 år.
Skola i närheten, svar: nej. Essingeskolan är 300m bort vid Essingeorget, dagis är nedlagt i backen.

Olycksplatsen: Välkänd dödsfälla, Broparken är en 4-vägskorsning som ansluter till Essingeledens på och avfarter, sen kör folk som svin från Sparbanken och Lärarförbundet uppför backen. Trafikkontoret valde att ha busshållplatserna kvar mot varandra för att dom skulle spärra för bilisterna, med resultatet att det alltid körs slalom mellan bussarna när dom står där, samtidigt som folk springer som yra höns över gatorna som helt saknar trafikljus för att hinna med buss eller spårvagn, en uselt planerad knutpunkt.

I detta fall ska buss 1 mot Essingetorget precis kommit in, och bilarna bakom tvingas då köra om i en skymd uppförsbacke vilket gör att alla gasar på (!), gissningsvis har då tanten sneddat framför bussen för att hinna med utgående buss från andra hållet och blivit klippt av den vita bilen som verkar ha stoppat upp framför garageporten på 3:ans hus.

Eventuellt kan olyckan finnas på cctv video, då de flesta hus runt omkring skaffat sig kameror efter det att snabbspårvägen öppnade, då inbrottsfrekvensen och skadegörelsen ökade flera hundra procent, det fanns ingen graffiti på ön innan snabbspårvägen kom.

Plats: https://goo.gl/maps/XGN3geG6Fgk

Huset till höger i bild har väl haft 5-6 bussar som kört rätt in i sin stenmur, som tidigare var trästaket, på vintern klarar inte blå bussar backen där utan då gäller enbart röda bussar.

Håller med om att platsen är väldigt olycksbådande. Jag har många gånger tänkt att en svår olycka kommer att hända när som helst. Fruktansvärt dåligt planerat att ha en busshållplats där dessutom. Sen går det väldigt mycket skolbarn där i området, de som ska till/från tvärbanan/ersättningsbussen, vilket borde få bilisterna att ta det lugnare... men nej inte bryr de sig om det.

Jag tycker att det ser ut som om bilen på något sätt sladdat och hamnat på fel sida av vägen. Allt blod fanns på trottoaren, så jag tror att kvinnan stod där när hon blev träffad. Men helt hundra kan jag förstås inte vara. Kanske blodet hamnat där för att hon flög bakåt av krocken, eller att hon vårdats där efter olyckan. Eftersom det regnade kan en del av blodet spolats bort när jag kom dit. Det kanske fanns blod på bilvägen i början också.

Första tanken när jag såg blodet var att någon dött där, det såg väldigt obehagligt ut. Jag är förstås ingen expert men blodspåren såg ut som om offrets huvud måste ha slagit i mycket hårt mot marken och som om blodet hade sprutat från skadan. Bilen har garanterat kört för fort.

Någon som vet vem bilisten och/eller offret är/var?
Citera
2017-06-08, 22:29
Medlem
nyduschad.tjejs avatar
Har fått reda på att offret bodde i Vasastan och jobbade på Swedbank som ligger på Stora Essingen. Namn vet jag fortfarande inte. Någon som vet vem bilisten var?
Citera
2017-06-09, 14:11
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Har fått reda på att offret bodde i Vasastan och jobbade på Swedbank som ligger på Stora Essingen. Namn vet jag fortfarande inte. Någon som vet vem bilisten var?

Något är skumt i denna "olycka":
1: Lokalpressen som "Vårt Kungsholmen" och "Mitti" har lagt locket på totalt, inte ett knyst medan alla stora tidningar samt landsortspressen har haft denna nyhet, men båda dessa har haft nyheten om pundarna som körde på Alviksbron samma dag som stora uppslag. Går rykte att bilföraren var inom media, kanske var det en journalist och då gäller som sagt kod 291 (sopa under mattan).

2: Redan 2013 gick det ut flera varningar om denna plats:
https://www.hembygd.se/essingeoarna/...arken-2013-05/

3: Inte en blomma eller spår till minne av den omkommne finns, någon la ut blommor som togs bort på c:a 25 min !.

Någon/några verkar ha intresse att tysta ner denna olycka, någon som tog reg-numret på den vita bilen ?
Senast redigerad av vittne-x 2017-06-09 kl. 14:13.
Citera
2017-06-09, 16:08
Medlem
Citat:
...
Någon/några verkar ha intresse att tysta ner denna olycka
De värnar väl sina kvadratmeterpriser.
Citera
2017-06-09, 20:03
Medlem
nyduschad.tjejs avatar
Citat:
1: Lokalpressen som "Vårt Kungsholmen" och "Mitti" har lagt locket på totalt, inte ett knyst medan alla stora tidningar samt landsortspressen har haft denna nyhet, men båda dessa har haft nyheten om pundarna som körde på Alviksbron samma dag som stora uppslag. Går rykte att bilföraren var inom media, kanske var det en journalist och då gäller som sagt kod 291 (sopa under mattan).

2: Redan 2013 gick det ut flera varningar om denna plats:
https://www.hembygd.se/essingeoarna/...arken-2013-05/

3: Inte en blomma eller spår till minne av den omkommne finns, någon la ut blommor som togs bort på c:a 25 min !.

Någon/några verkar ha intresse att tysta ner denna olycka, någon som tog reg-numret på den vita bilen ?

Jag tycker också det är väldigt tyst om olyckan i media. Läste också om att blommor som lämnats där tagits bort på facebook. Väldigt respektlöst. Vet inte varför jag inte skrev bilens reg-nummer. Stod länge och tittade på det men kommer nu inte ihåg vad det stod. Det var iaf en liten vit personbil. Mindre än genomsnittet och möjligtvis en audi, men jag minst inte säkert.

Kan tillägga att det är 30 km i timmen som gäller på den vägen, så det är helt uppenbart att bilisten kört för fort. (Typ hälften av bilarna kör för fort på ön, så inte förvånad.) Trots att det regnade när olyckan skedde och att polisen också försökt spola bort blodet så finns rester kvar idag. Undrar om kvinnan dog på platsen eller på sjukhuset. Någon som vet?
Citera
2017-06-10, 14:20
Medlem
nyduschad.tjejs avatar
Expressen skriver att polisen meddelades 21:45 om att kvinnan dött. Då låg hon på sjukhuset. nödsamtalet inkom från olycksplatsen 15:19 samma dag (7/6).
Citera
2017-06-10, 19:57
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
....offret bodde i Vasastan och jobbade på Swedbank....

Då kom hon alltså upp från Essingeringen, och borde korsat Badstrandsvägen på eller invid övergångsstället för att komma med bussen in mot stan, alltså påkörning på ett övergångsställe.....
såvida hon inte redan stod på den smala trottoaren och att bilen fick sladd när den skulle köra om en stillastående buss.

Swedbanks personal har inte visat något intresse att hedra den döda kollegan, var hon inhyrd (konsult)?
Hade den vita bilen blåaktiga reg-skyltar ?
Senast redigerad av vittne-x 2017-06-10 kl. 20:01.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in