2025-02-25, 20:58
Medlem
Doctors avatar
SpaceX har lagt ut programmet för 8:an. Bland annat ska man testa att "deploya" fyra stycken Starlink-atrapper. Annars så är det mesta likt 7:an.

https://www.spacex.com/launches/mission/?missionId=starship-flight-8

I det dokumentet finns också länkat en sammanfattning av vad som gick galet på flygning 7.
Om jag förstår det rätt så var det något som vibrerade sönder och ledde till en bränsleläcka, som i sin tur ledde till en brand.

En intressant sak är att de tappade all kontakt med skeppet innan någon självförstörelse funktion hade aktiverats. Ändå så har de lyckats analysera att självförstörelsefunktionen ska ha fungerat autonomt.

https://www.spacex.com/updates/#flight-7-report
Citera
2025-02-25, 21:20
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Du brukar ha rätt när det gäller tidsuppgifter. Synd att det är så sent för oss i Sverige.
Det är ju fredakväll så det bör gå bra för de flesta. Utom jag då som ska infinna mig arbetsplatsen just 00.30
Citera
2025-02-25, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Givet att crew dragon är automatiserad, anar jag 2.5 minuters "utbildning". Det dom klänningarna vet jag dock inte, om dom ska slottas in för försörjning krävs mutuella avtal och likriktning. Men om en spaceX kommer UPP för att ta dom ner, så kunde man ju kanske tänka sig att nån slängde med en extradress, eller?

Jag hittar inte det nu men någonstans har jag läst att man har med sig fler dräkter i Crew Dragon som skjuts upp 12 eller 13 mars.

Men hur hemtagningen av Sunni och Butch organiseras vet jag inte.
Citera
2025-02-25, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Det är ju fredakväll så det bör gå bra för de flesta. Utom jag då som ska infinna mig arbetsplatsen just 00.30

Aah det var ju tråkigt. Men du kan se det i repris, inte lika spännande dock.
Citera
2025-02-25, 22:11
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Aah det var ju tråkigt. Men du kan se det i repris, inte lika spännande dock.
Kommer nog ha nån kanal igång i telefonen men hade föredragit tv'n
Citera
2025-02-26, 00:49
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Intressant slutsats av FAA angående det som ramlade ner i Polen. Eftersom det inträffade efter den sista händelsen där SpaceX hade kontrollen över raketen så ligger det utanför licensen och utanför det som FAA har översikt om.

https://x.com/BCCarCounters/status/1894153041659531704
Det där är ren bluff från myndigheterna FAA. Musk har tagit kontrollen över amerikanska myndigheter och de ljuger och skriver vad Musk dikterar.

Musks Doge-department bedriver ett terrorvälde. Myndigheterna är rädda att drabbas av Doges nedskärningar som dikteras av Musk. Därför lyder myndigheterna Musk och vågar inte undersöka kraschen.

Självklart skall FAA utreda när en raket inte lyckas landa utan riskerar allmän säkerhet när den kraschar. Raketen skulle ha landat i havet utanför Australien men kraschade på ett industriområde I Polen.
Senast redigerad av wwr 2025-02-26 kl. 01:09.
Citera
2025-02-26, 22:46
Medlem
Någon utrullning av Starship 34 har ännu inte skett utan det står kvar i Megabay 2 för processing.

Rocket Launch Live Schedule säger att uppskjutningen sker den 1 mars, ett dygns fördröjning.

Men på SpaceX:s hemsida står fortfarande den 28 februari.

Förmodligen har vi ett dygns försening.
Citera
2025-02-27, 08:27
Medlem
Doctors avatar
Officiellt uppskjutet till 4/3 00:30 (svensk tid).

https://www.spacex.com/launches/mission/?missionId=starship-flight-8
Citera
2025-02-27, 18:06
Medlem
Gårdagens uppskjutning av Falcon 9 blev lyckad och Intuitive Machines månlandare är på väg. Den beräknas vara framme om 10 dagar men sedan tar man beslut om när landningen skall genomföras. Huvuduppgift blir att undersöka vattenisen i en krater nära månens sydpol.

Man har också med sig en liten drönare, raketdriven, som från höjd kan undersöka terrängen.

Tidigare har SpaceX också skjutit upp Blue Ghost, som befinner sig i omlopp runt månen och man försöker landa den 2 mars.

Jag har själv ganska svårt för att hålla uppe intresset för månen men naturligtvis är forskningen viktig inför Artemis-programmet.
Citera
2025-02-27, 18:47
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Jag har själv ganska svårt för att hålla uppe intresset för månen men naturligtvis är forskningen viktig inför Artemis-programmet.
Jag håller med, men om dom kan landa nåt VID polerna, som kanske dessutom kan gräva lite, för all del. Detta om att "där finns det vatten minsann" förblir ett politiskt uttalande tills teknikerna bevisar det på plats.

Vilket för övrigt må ha minimal betydelse såklart. Det finns vatten på månen! Great, stick dit o ta en kopp då. Kostsamt, eftersom vi har en automat för det här på stationen.
Citera
2025-02-27, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Jag håller med, men om dom kan landa nåt VID polerna, som kanske dessutom kan gräva lite, för all del. Detta om att "där finns det vatten minsann" förblir ett politiskt uttalande tills teknikerna bevisar det på plats.

Vilket för övrigt må ha minimal betydelse såklart. Det finns vatten på månen! Great, stick dit o ta en kopp då. Kostsamt, eftersom vi har en automat för det här på stationen.

Vattnet är ju i frusen form men jag kan tänka mig att Kina upprättar en månstation och lägger den så att det frusna vattnet kan utnyttjas.

Kanske tvingas "västvärlden" att också upprätta sådana stationer men jag är inte helt glad för att man fastnar på månen. Ja du känner ju till min inställning att jag vill vi färdas i rymden istället för att binda oss.
Vi får kunskap på månen men pengarna går till ständigt nya gökungar kostnadsmässigt.
Citera
2025-02-27, 19:58
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ja du känner ju till min inställning att jag vill vi färdas i rymden istället för att binda oss.
Vi får kunskap på månen men pengarna går till ständigt nya gökungar kostnadsmässigt.
Jag utgår i samma anda från att du sett mig skriva att månar, marsar o sånt skit e värdelöst. Djupa gravitationsbrunnar. Bygg lite rymdstationer och använd dom för att antingen greppa asteroider, eller att få asteroider till en bana där senare utforskning kan greppa dom. Under tiden finns massor med grundämnen vi behöver att hitta i asteroidbältet även om det givetvis inte är som media tror .. det är miljontals kilometer mellan skit.

Men det är allt som behövs. Det är grundämnen från 1-10 vi behöver och joxet därute är späckat med det. Tyngre grundämnen vi ändå behöver fixar vi via maten, som odlas med rester och det vi behöver.

Det är egentligen så simpelt, förutom vatten. Givet vatten kan vi även skapa syre och en del av det vi behöver för framdrivning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in