2025-02-24, 22:59
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Som vanligt är det svårt att få ihop tiden men "Starbase Live" säger att starten av Starship flight 8 kan ske på fredag kl 05:30 PM.....och jag får detta till svensk tid kl 23:30.

En youtuber jag kollade satte tiden till 00:30 men det måste vara desinformation.

Jag håller vinet och nötmix-påsen i beredskap och fortgår nedräkningen kl 22:00 utan att man ställt in nedräkningen börjar festen. Hela flaskan skall tömmas. Detta ger livet mening!

Att ännu en raket exploderar och hotar flygtrafiken?

Nej, vi har sett det där. Nu vill vi se en raket som landar på månen och sedan flyger tillbaka.
Citera
2025-02-24, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Att ännu en raket exploderar och hotar flygtrafiken?

Nej, vi har sett det där. Nu vill vi se en raket som landar på månen och sedan flyger tillbaka.

Det är learning by doing som SpaceX sysslar med. Sovjetunionen gjorde samma sak med N1-raketen på 1960-talet men man lärde sig aldrig.

NASA kräver en demonstrationsflygning av Lunar Starship innan Artimes III genomföres. Nu är det viktigt att inte man senarelägger flight 8 men några dagars försening är kanske normalt.
Citera
2025-02-25, 00:37
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Som vanligt är det svårt att få ihop tiden men "Starbase Live" säger att starten av Starship flight 8 kan ske på fredag kl 05:30 PM.....och jag får detta till svensk tid kl 23:30.

En youtuber jag kollade satte tiden till 00:30 men det måste vara desinformation.

Jag håller vinet och nötmix-påsen i beredskap och fortgår nedräkningen kl 22:00 utan att man ställt in nedräkningen börjar festen. Hela flaskan skall tömmas. Detta ger livet mening!

Tidsangivelsen är i Central Standard Time, så du får plussa på 7 timmar för svensk tid, så 00:30 är rätt.
Citera
2025-02-25, 00:43
Medlem
trickydicks avatar
När skall Butch och Suni hämtas hem?
Citera
2025-02-25, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Just nu så beror det nog på vem du frågar... ;)
Citera
2025-02-25, 10:59
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick

Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Just nu så beror det nog på vem du frågar...

Ja, det är en klurig fråga.

Crew 10 med två amerikanskor, en ryss och en japan skall upp i Dragon 12 mars. Inom någon vecka är det sedan tänkt att Butch och Suni skall göra returresan.

Det uppdraget har ju redan blivit fördröjt för att SpaceX skulle "städa ur den nya kapseln". (Eller egentligen försöka få tillbaka bärraketen Falcon 9 i sin gamla fina form?)

Tre stora fel med raketen de senaste 6 månaderna. Den Dragon som väl finns på ISS är väl en livbåt för de som är där nu och kan inte användas?

Tre fel på bärraketen inom 6 månader. Vågar de skjuta upp 4 astronauter?

Skjuta upp en tom kapsel och ta hem Butch och Suni i den?

Att gissa är svårt men det vore oansvarigt att låta Crew 10 åka, bl.a. med tanke på raketen som kraschade i Polen förra veckan. Men alla fruktar Musks terrorvälde. Vem som helst kan bli bortrationaliserad. Musk har skickat ut e-post där alla tjänstemän måste svara på vad de gjort förra veckan. Uteblivet svar betraktas som avskedsansökan.

SpaceX fick inte flygförbud efter kraschen vilket är brukligt. Ingen vågade ge det. Men jag tippar på att Crew 10 inte åker utan det kommer en bortförklaring.
Senast redigerad av wwr 2025-02-25 kl. 11:54.
Citera
2025-02-25, 12:42
Medlem
wwrs avatar
Här håller Musks Doge på att lägga ut på nätet alla NASA-anställda, deras löner, vad de sysslar med ...

Jag tror ingen tjänsteman vågar säga ett enda kritiskt ord om SpaceX längre. Ungefär som våra politiker lyder EU.

https://doge.gov/workforce?orgId=de3fa752-5c76-40ef-a8b9-5b3caf4b7e93

Den nya världsordningen NWO/The Great Reset blev inte riktigt som Klaus Schwab och World Economic Forum förutsade.
Senast redigerad av wwr 2025-02-25 kl. 12:54.
Citera
2025-02-25, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Tidsangivelsen är i Central Standard Time, så du får plussa på 7 timmar för svensk tid, så 00:30 är rätt.

Du brukar ha rätt när det gäller tidsuppgifter. Synd att det är så sent för oss i Sverige.
Citera
2025-02-25, 14:49
Medlem
Jag såg på youtube, NASAspaceflight Live, att booster nr 15 rullats ut inför flight 8.

Vi får titta mer på detta ikväll.
Citera
2025-02-25, 18:26
Medlem
Doctors avatar
Intressant slutsats av FAA angående det som ramlade ner i Polen. Eftersom det inträffade efter den sista händelsen där SpaceX hade kontrollen över raketen så ligger det utanför licensen och utanför det som FAA har översikt om.

https://x.com/BCCarCounters/status/1894153041659531704
Citera
2025-02-25, 20:37
Medlem
Var just inne på youtube-kanalen "Starbase Live" och kl 20:30 hade vi exakt 76 timmar till start. Det stämmer ju utmärkt, kalibrera klockorna nu gott folk.

Det innebär att om 4 timmar har vi 72 timmar till start. Uppgiften om tidigaste start 00:30 stämmer sålunda.

Beträffande hemtagning av Sunni och Butch måste vi betänka att dessa inte är utbildade på Crew Dragon, jag antar att dom dessutom inte kan använda Boeings blå rymddräkter och plugga in i cockpit utan förmodligen måste man förse dom med SpaceX vita dräkter som är anpassade efter Crew Dragon. Detta är vad jag tror.
Citera
2025-02-25, 20:56
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Beträffande hemtagning av Sunni och Butch måste vi betänka att dessa inte är utbildade på Crew Dragon, jag antar att dom dessutom inte kan använda Boeings blå rymddräkter och plugga in i cockpit utan förmodligen måste man förse dom med SpaceX vita dräkter som är anpassade efter Crew Dragon. Detta är vad jag tror.
Givet att crew dragon är automatiserad, anar jag 2.5 minuters "utbildning". Det dom klänningarna vet jag dock inte, om dom ska slottas in för försörjning krävs mutuella avtal och likriktning. Men om en spaceX kommer UPP för att ta dom ner, så kunde man ju kanske tänka sig att nån slängde med en extradress, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in