Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-07, 00:22
  #1
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag har en Kärcher MV6 P grovdammsugare/våtdammsugare. Jag kör den ofta, framförallt vid våtsugning utan påse men det kommer rätt snabbt skit i filtret som ändå måste sitta i för att skydda fläkten och motorn. Jag antar att luften som sugs in passerar motorn på vägen ut för att kyla denna precis som på vanliga dammsugare och att det därför är en dålig idé (oaktat att man kanske blåser ut en massa skit i lokalen) att köra utan filter.

Det går faktist inte ens att köra utan filter, då blir det inget sug.

Problemet: Dessa jäkla filter kostar ju 300-400 spänn stycket! Det är ju rena rånet!
Billigaste jag hittat i Sverige men då på postorder: https://www.dammsugarpasar.nu/se/sv/...eWGRoCCejw_wcB Här i stan svider det på någon hundring till.

Jag brukar ta ut det och skaka av värsta skiten men till slut går det inte längre och våtsuger man så blir det till slut fuktigt och får för stort motstånd.

Det är ju väldigt likt motorluftfiltret till många bilar, kanske finns något sådant som råkar passa? Eller finns det piratfilter? Finns något lämpligt billigare alternativ så länge man inte suger asbest?
Citera
2017-06-07, 01:17
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Säker på att det filtret ska sitta kvar i maskinen vid våtsugning och inte ersättas av något anat? varför blir det inget sug utan filter?

Jag har en grovdammsugare från biltema och där ska det filtret ersättas med en skumsvamp som tar upp fukt som sen droppar ned i behållaren.
Citera
2017-06-07, 09:13
  #3
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Säker på att det filtret ska sitta kvar i maskinen vid våtsugning och inte ersättas av något anat? varför blir det inget sug utan filter?

Jag har en grovdammsugare från biltema och där ska det filtret ersättas med en skumsvamp som tar upp fukt som sen droppar ned i behållaren.
Jag kom på det igår att man kanske inte ska använda det men det står i manualen:
"OBSERVERA
Arbeta alltid med isatt plattvecksfilter, både vid våt- och
torruppsugning!"

Jag har inte sett att det finns några alternativ bland originaltillbehören heller.

Nazikonstruktörerna har varit så fiffiga att om det inte sitter något filter på plats så blir det en glipa runt filterhållaren (där filtrets skumgummikant skulle varit om det satt i) där det suger så mycket "tjuvluft" att det inte blir något kännbart sug i slangen.

Man skulle kunna skydda filtret från den värsta skiten genom att trä en nylonstrumpa e dyl över det, jag vet inte hur mycket det kan hjälpa. Man kanske även kan rengöra det bättre, blåsa med tryckluft bakvägen och spola men jag tror att det till slut inte går längre.
Citera
2017-06-09, 12:34
  #4
Medlem
Nails avatar
Har du provat det här?

How to: Karcher MV6 P Automatic Filter Cleaning
https://www.youtube.com/watch?v=j_YA5AVhfJQ
Citera
2017-06-09, 17:06
  #5
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Har du provat det här?

How to: Karcher MV6 P Automatic Filter Cleaning
https://www.youtube.com/watch?v=j_YA5AVhfJQ
Ja men det är dessvärre en funktion som är mest för syns skull, det hjälper inte ett skit utan måste till betydligt hårdare tag för att få det rent.

Jag ska prova att blåsa och tvätta rent. När jag försökte banka ur skiten ur ett filter som var lite blött så gick skiten sönder så man får vara lite försiktig, det är ju någon sorts papper.

Annars så köpte jag ett luftfilter till bil igår på Biltema. Originalfiltret mäter 160x100 mm utvändigt, c:a 40 mm högt men höjden är inte så noga. Det fanns inget med de måtten men i alla fall ett som var 100 mm på ena hållet men mycket längre på det andra. Jag tänkte att man kan skära av det och limma en remsa skumgummi som sarg där man kapar det. Återkommer med art.nr. om det funkar, kostade bara 70 spänn i alla fall.
Citera
2017-06-09, 19:24
  #6
Medlem
killawifes avatar
Halva priset här iallafall: http://www.ebay.co.uk/itm/1x-Filter-...kAAOSwtGlZEupC
Citera
2017-06-10, 00:32
  #7
Medlem
Dessa reservdelar som luggar ens budget i onödan är hemska, jag valde emellan Kärcher och det blev en Nilfisk och den har fungerat bra.

Men jag förstår inte om motorns filter som är av papper, går det inte bara att blåsa rent det med tryckluft?
Citera
2017-06-10, 00:49
  #8
Medlem
killawifes avatar
Det går med torra filter men inte med dessa om man kör fukt. Egentligen är filtret ganska standard så det kanske går att hitta ett som går att rengöra, typ ett Kn filter eller liknande.
Citera
2017-06-10, 01:12
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det går med torra filter men inte med dessa om man kör fukt. Egentligen är filtret ganska standard så det kanske går att hitta ett som går att rengöra, typ ett Kn filter eller liknande.

Ok, då har vi en produkt som ska suga vätska men klarar inte fukt, det suger.
Citera
2017-06-10, 09:54
  #10
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Halva priset här iallafall: http://www.ebay.co.uk/itm/1x-Filter-...kAAOSwtGlZEupC
Tackar för tipset, det var ju betydligt lägre pris. Att allt ska vara så dyrt i Sverige...

Men jag ska prova med Biltemas billuftfilter först, jag tror det ska funka, det är väldigt likt fast det är för långt så jag måste modifiera det lite.

Citat:
Ursprungligen postat av TeslaDC
Dessa reservdelar som luggar ens budget i onödan är hemska, jag valde emellan Kärcher och det blev en Nilfisk och den har fungerat bra.

Men jag förstår inte om motorns filter som är av papper, går det inte bara att blåsa rent det med tryckluft?
Hur gör Nilfisk vid våtsugning, behöver man inget filter alls eller är det någon annan typ av filter som tål vatten bättre?

Jag hade ju trott att man skulle kunna köra torrsugning också utan påse men då täpps filtret alldeles för fort, förstås olika beroende på om det är fint damm eller grövre skräp som man suger upp. Jag får det inte riktigt bra med tryckluft men jag ska nog prova att tvätta det i vatten och sedan blåsa baklänges. "It's already fucked, you can't fuck it more", har inget att förlora liksom.

Citat:
Ursprungligen postat av TeslaDC
Ok, då har vi en produkt som ska suga vätska men klarar inte fukt, det suger.
Det suger bäverpung kan man säga och det är inte bra.
Citera
2017-10-14, 13:06
  #11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
[...]

Annars så köpte jag ett luftfilter till bil igår på Biltema. Originalfiltret mäter 160x100 mm utvändigt, c:a 40 mm högt men höjden är inte så noga. Det fanns inget med de måtten men i alla fall ett som var 100 mm på ena hållet men mycket längre på det andra. Jag tänkte att man kan skära av det och limma en remsa skumgummi som sarg där man kapar det. Återkommer med art.nr. om det funkar, kostade bara 70 spänn i alla fall.
Igår tröttnade jag på det skitiga originalfiltret och det blev äntligen av att testa Biltemas billuftfilter. Det är deras artikelnummer 51-160 som bl a passar till
CITROËN: BERLINGO, C2, C3
PEUGEOT: 1007, 207, PARTNER

Nu kan de lägga Kärcher MV6 P till listan, om man delar filtret i två halvor

Det blev perfekt! Biltemafiltret var ungefär 100x330 så det blev till två dammsugarfilter plus en liten remsa som blev över. När man skurit det i två delar så står man ju där med ett filter som har packning längs ena kortsidan, båda långsidorna men en kortsida där det saknas packning. Jag limmade dit lite styvt skumgummi (packningen ska släppa igenom så lite luft som möjligt, annars suger det tjuvluft längs kanten och minskar suget där det ska vara sug) men sen kom jag på att jag kunde skurit av en bit av packningen från originalfiltret istället och limmat där det saknas packning på "piratfiltret" efter kapning.

Det blir 45 kr/st (Biltema har sedan jag köpte det höjt priset från 70 till 90 kr, ett bilfilter delas till två dammsugarfilter) och modifieringen med packningen tog ett par minuter bara så jag utropar succé för den här idén. Dessutom grejer som finns på Biltema så man slipper vänta en vecka på att få leverans från utlandet.
__________________
Senast redigerad av skunkjobb 2017-10-14 kl. 13:12.
Citera
2017-10-14, 16:50
  #12
Medlem
killawifes avatar
Suveränt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback