• 1
  • 2
2017-06-06, 17:33
Medlem
Taurus-s avatar
Jag tänkte starta en tråd där vi tar upp vanliga fel vid körning. Misstänker att jag gör sådana själv.

1. Neutral växel i nedförsbacke för att "spara bränsle", smart eller lönlöst?

2. Trycka ner kopplingen i onödan, ska en modern bil tåla sådant eller sliter det mycket?

3. Höga varvtal för att komma iväg snabbare på ettans växel kontra att bara släppa på kopplingen?
Citera
2017-06-06, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taurus-
Jag tänkte starta en tråd där vi tar upp vanliga fel vid körning. Misstänker att jag gör sådana själv.

1. Neutral växel i nedförsbacke för att "spara bränsle", smart eller lönlöst?

2. Trycka ner kopplingen i onödan, ska en modern bil tåla sådant eller sliter det mycket?

3. Höga varvtal för att komma iväg snabbare på ettans växel kontra att bara släppa på kopplingen?
Såhär tror jag:

1. Onödigt. Lägger du i neutral växel drar bilen bränsle (om än otroligt lite). Behåller du en växel i men släpper gasen och "motorbromsar" så drar bilen inget bränsle.

2. Som jag förstått det är det väl bra att undvika det. Samtidigt tror jag att andra saker i bilen slutar fungera före det har någon påverkan.

3. Vad jag vet spelar det nog ingen roll? Lite lagom gas är väl bäst kan jag tänka mig.
Citera
2017-06-06, 17:38
Medlem
MartinStLouiss avatar
Folk som ligger i fel fil när de kör i rondeller. Jag brukar vara ganska noga med att alltid ligga rätt, men det händer ofta att man ser folk som ligger i fel fil.
Citera
2017-06-06, 18:02
Medlem
Plastsallads avatar
Dessa människor som envisas med att köra med dimljusen på alt de människor som har drl ljus på sina extraljus
Citera
2017-06-06, 18:15
Medlem
Folk som inte använder blinkers, fy fan vad trött man blir på sånt folk. Speciellt i rondeller, blinka vänster om du ej ska ta första avfarten eller köra rakt på, och blinka höger när du ska ut från rondellen. Ska det vara så svårt?
Citera
2017-06-06, 18:22
Medlem
alienfins avatar
Retarda jävlar som kör om på motorvägen och svänger in i min fil då de knappt kommit om fast det finns flera hundra meter fri väg. Avstånd gäller även där idioter,speciellt taxi chaufförer håller på med skiten.
Citera
2017-06-06, 18:22
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgranne
Folk som inte använder blinkers, fy fan vad trött man blir på sånt folk. Speciellt i rondeller, blinka vänster om du ej ska ta första avfarten eller köra rakt på, och blinka höger när du ska ut från rondellen. Ska det vara så svårt?

Blinka vänster i rondell är ett ofog. Blinka ut ur rondellen, inte mer.
Citera
2017-06-06, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep

Ofog är väl fel ordval? Underlättar betydligt och ger ett bättre flöde i trafiken. Förstår mig inte på varför man inte skulle förespråka att blinka vänster i en rondell om man ska ta tredje avfarten eller köra runt rondellen.

EDIT: Felstavning
Senast redigerad av sgranne 2017-06-06 kl. 18:31.
Citera
2017-06-06, 18:30
Medlem
Hajenthebosss avatar
Citat:

Säg 1 anledning till varför man inte ska blinka in i rondellen också?
Senast redigerad av Hajentheboss 2017-06-06 kl. 18:31. Anledning: Stavfel
Citera
2017-06-06, 18:41
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgranne
Ofog är väl fel ordval? Underlättar betydligt och ger ett bättre flöde i trafiken. Förstår mig inte på varför man inte skulle förespråka att blinka vänster i en rondell om man ska ta tredje avfarten eller köra runt rondellen.

EDIT: Felstavning

Citat:
Ursprungligen postat av Hajentheboss
Säg 1 anledning till varför man inte ska blinka in i rondellen också?

Körriktningsvisare används för att påvisa byte av körfält eller sväng. Under körning i cirkulationsplats byter man aldrig körfält åt vänster (förutsatt enkelfilig cirkulation).

Vidare är det rent praktiskt inte till någon nytta, då bilen som kommer från andra hållet oftast inte vet vilken påfart du kört in i rondellen från. Ergo har hen inte förutsättningar inte tolka signalen korrekt.
Citera
2017-06-06, 18:42
Medlem
Att inte följa högerregeln. En av de mest grundläggande trafikreglerna vi har. Man borde inte få körkort utan att klara av att följa högerregeln.
Citera
2017-06-06, 18:56
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Körriktningsvisare används för att påvisa byte av körfält eller sväng. Under körning i cirkulationsplats byter man aldrig körfält åt vänster (förutsatt enkelfilig cirkulation).

Vidare är det rent praktiskt inte till någon nytta, då bilen som kommer från andra hållet oftast inte vet vilken påfart du kört in i rondellen från. Ergo har hen inte förutsättningar inte tolka signalen korrekt.
För det första så finns det en gigantisk tråd där detta diskuteras, för det andra så har det ingen betydelse att veta vilken påfart som användes vid infart, så länge vänsterblink är påslagen ämnar man fortsätta i cirkulationen, om det så är tre varv. Vid utfart byter man från vänster till högerblink.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in