2017-06-06, 19:10
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Körriktningsvisare används för att påvisa byte av körfält eller sväng. Under körning i cirkulationsplats byter man aldrig körfält åt vänster (förutsatt enkelfilig cirkulation).

Vidare är det rent praktiskt inte till någon nytta, då bilen som kommer från andra hållet oftast inte vet vilken påfart du kört in i rondellen från. Ergo har hen inte förutsättningar inte tolka signalen korrekt.

Det underlättar för andra trafikanter, tro det eller ej.
Men de flesta har väldigt svårt för att visa hänsyn eller överhuvudtaget bete sig på ett vettigt sätt, i trafiken eller privatlivet.
Citera
2017-06-06, 19:14
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
För det första så finns det en gigantisk tråd där detta diskuteras, för det andra så har det ingen betydelse att veta vilken påfart som användes vid infart, så länge vänsterblink är påslagen ämnar man fortsätta i cirkulationen, om det så är tre varv. Vid utfart byter man från vänster till högerblink.

Vilket gör hela vänsterblinkandet överflödigt.
Citera
2017-06-06, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taurus-
Jag tänkte starta en tråd där vi tar upp vanliga fel vid körning. Misstänker att jag gör sådana själv.

1. Neutral växel i nedförsbacke för att "spara bränsle", smart eller lönlöst?

2. Trycka ner kopplingen i onödan, ska en modern bil tåla sådant eller sliter det mycket?

3. Höga varvtal för att komma iväg snabbare på ettans växel kontra att bara släppa på kopplingen?
På en modern bil så gör du tre fel av tre möjliga. Annars så är det rätt.
1. Släpp gasen med växel i så drar den noll. Friläge kräver bränsle för att hålla motorn igång
2. Förr var det rosten som dödade bilar. I dag är det drivlinan där kopplingen ingår. Den moderna bilen tål det. Det är när bilen börjar bli riktigt gammal som ondödig användning av koppling ger bilen en för tidig död.
3. Nej. Ettans växel är en lågväxel. Den ska bara knuffa igång bilen. Det är tvåan o trean som är gjorda för att accelerera med. Detta gäller de femväxlade bilarna. Sedan de ökade antalet växlar har jag varken åsikt eller erfarenhet då jag gått över till att använda växlingshanden till att fickrunka med.
Citera
2017-06-06, 19:57
Medlem
Citat:
Vilket gör hela vänsterblinkandet överflödigt.

Rätt ansträngande att trycka blinkersskapen neråt med lill-fingret för att underlätta i trafiken nu när du säger det. Skämt åsido, själv uppskattar jag när folk blinkar vänster i rondeller för att slippa missförstånd i trafiken samt velandet mellan om det är lugnt att köra ut i rondellen eller om man ska vänta. Även om det bara handlar om sekunder. Dock har jag sett att många har hakat på trenden att blinka vänster i rondeller om man ska ta tredje avfarten eller köra runt hela rondellen vilket måste ses som framsteg :-D
Citera
2017-06-06, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgranne
Rätt ansträngande att trycka blinkersskapen neråt med lill-fingret för att underlätta i trafiken nu när du säger det. Skämt åsido, själv uppskattar jag när folk blinkar vänster i rondeller för att slippa missförstånd i trafiken samt velandet mellan om det är lugnt att köra ut i rondellen eller om man ska vänta. Även om det bara handlar om sekunder. Dock har jag sett att många har hakat på trenden att blinka vänster i rondeller om man ska ta tredje avfarten eller köra runt hela rondellen vilket måste ses som framsteg :-D

Jag personligen bryr mig inte om någon blinkar vänster, men när de duktiga idioterna glömmer att blinka höger (vilket de ofta gör) blir det riktigt irriterande. Varför blinka överhuvudtaget isåfall?
Citera
2017-06-06, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Jag personligen bryr mig inte om någon blinkar vänster, men när de duktiga idioterna glömmer att blinka höger (vilket de ofta gör) blir det riktigt irriterande. Varför blinka överhuvudtaget isåfall?

Haha ja, det tar priset! Tror tanken med att blinka vänster i en rondell är för att veta vart trafikanten ska ta vägen.

Scenario 1: Jag står vid rondellen och väntar på att köra in, en bil kommer farandes i rondellen och blinkar vänster. Jag väntar tills bilen har passerat innan jag kör ut i rondellen.

Scenario 2: Jag står vid rondellen och väntar på att köra in, en bil kommer farandes i rondellen och blinkar inte vänster. Jag tar för givet att bilen ska ta första avfarten eller köra rakt på och kör ut i rondellen.

På detta sätt underlättar det otroligt mycket, dock är det inget ''system'' man kan lita på till 100% om inte det blir någon förordning som man bötfälls för om man ej gör. För annars blir det ju den som kör ut i rondellen som blir den vållande i olyckan.
Citera
2017-06-06, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgranne
Haha ja, det tar priset! Tror tanken med att blinka vänster i en rondell är för att veta vart trafikanten ska ta vägen.

Scenario 1: Jag står vid rondellen och väntar på att köra in, en bil kommer farandes i rondellen och blinkar vänster. Jag väntar tills bilen har passerat innan jag kör ut i rondellen.

Scenario 2: Jag står vid rondellen och väntar på att köra in, en bil kommer farandes i rondellen och blinkar inte vänster. Jag tar för givet att bilen ska ta första avfarten eller köra rakt på och kör ut i rondellen.

På detta sätt underlättar det otroligt mycket, dock är det inget ''system'' man kan lita på till 100% om inte det blir någon förordning som man bötfälls för om man ej gör. För annars blir det ju den som kör ut i rondellen som blir den vållande i olyckan.

Scenario 3: Jag kommer mot rondellen ser att idioten blinkar vänster, saktar in och till och med stannar för att ge idioten företräde då han plötsligt svänger ut ur rondellen.
Citera
2017-06-06, 20:33
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Mesar som inte vågar gasa på påfarten till motorvägen.

Jag byter snällt till vänsterfil för att släppa in dem och byter sedan tillbaks till högerfil. 20 sek senare ligger de två meter bakom, kör om och går tillbaks till högerfilen två meter framför min bil så jag måste bromsa för att få säkert avstånd.

Otack är världens lön!

Men det troliga är väl att kretinerna inte ens sett min bil när de körde in på motorvägen.
Citera
2017-06-06, 20:44
Medlem
Citat:
Scenario 3: Jag kommer mot rondellen ser att idioten blinkar vänster, saktar in och till och med stannar för att ge idioten företräde då han plötsligt svänger ut ur rondellen.

Hahaha ja, oavsett hur man vänder och vrider det kommer det alltid finnas stjärnor som lyckas med allt! Cornflakespaket och körkort, vad är det liksom?
Citera
2017-06-06, 20:49
Medlem
Citat:
Det beteendet orsakar i alla fall inte någon större fara. Värre är det med de som blinkar åt höger, men fortsätter runt i rondellen.
Citera
2017-06-06, 20:50
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Blinka vänster i rondell är ett ofog. Blinka ut ur rondellen, inte mer.

Det där har jag aldrig förstått, speciellt i rondeller med mer än en fil.

Iom att jag bor i Irland så är det tvärt om, ska jag ta första utfarten, så blinkar jag vänster (och ligger i vänster fil), ska jag rakt igenom, så blinkar jag inte förrän jag passerat första utfarten, då blinkar jag vänster. Ska jag ta 3dje utfarten så blinkar jag höger (och ligger i innersta filen om det finns fler än en fil) och sen blinkar jag vänster när jag passerat andra utfarten.
Citera
2017-06-06, 20:58
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Om idioten inte hade blinkat vänster, och sedan plötsligt svängt ut hade alltså varit bättre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in