Citat:
Ursprungligen postat av
humlesnurran
Intressant.. Jag har själv precis tagit 50mg i 6 veckor och inte märkt av någon effekt, bara biverkningar.
Jag ska till läkaren imorgon och min tanke var att byta medicin men jag kanske borde prova att höja dosen först?
Jag tycker dock att det är lite märkligt att jag inte fått någon positiv effekt alls.
50 mg är, -som sagt - enligt de psykiatrer, som jag har pratat med, ingen dos som man ordinerar en vuxen människa, utan sådana doser används inom barn- och ungdomspsykiatrin. Det är möjligt att Sertralin är fel medicin för dig, men det är svårt att utvärdera om du har legat på den sådan låg dos. Man brukar säga att rekommenderad maxdos är 200 mg (i vissa fall, om t. ex. ett blodprov tas och koncentrationen av det verksamma ämnet i blodet visar sig vara lågt trots maxdos, så kan läkare besluta om att höja till en dos, som överstiger 200 mg). 100 mg är en normal dos för en vuxen människa vid behandling av ångest och depression; 50 mg är en insättningsdos, men sedan brukar åtminstone psykiatrer - som kan det här - höja till 75 och slutligen 100 mg. Och inte sällan, i många fall, till ännu högre doser. Jag vill påpeka att jag inte är någon läkare eller arbetar inom vården, men min personliga lekmannaåsikt - baserad på egen erfarenhet och andras erfarenheter, som jag har tagit del av - är att du bör prova en höjning till åtminstone 100 mg och ligga på den dosen under en period innan du lägger ner Sertralinet och testar någonting annat.