2017-06-05, 13:37
Medlem
Hej!

Jag har GAD och har nu tagit sertralin i tre och en halv vecka utan någon effekt. Istället mår jag sämre än någonsin. Jag är konstant rastlös, kan inte göra någonting och har mer ångest än tidigare. Jag har dock härdat ut då jag tänkt att detta är insättningssymptom. Men det tar så lång tid och jag blir bara sämre. Borde jag öka dosen för att få effekt? Nu har jag 50 mg.
Citera
2017-06-05, 13:52
Medlem
jag tog 650mg och hade inga social fobier alls. fast tror 400mg skulle vara tilreckligt
Citera
2017-06-05, 14:05
Medlem
VelvetReds avatar
Rådfråga din läkare inte flashback när det gäller sådana frågor.

Jag skulle dock säga att du bör vänta 1-2 veckor till och se om läget ändras.
Citera
2017-06-05, 14:09
Medlem
Jag tog 200mg om dagen. mådde bra, sov bra, gick upp i vikt vilket jag behövde,ända negativa var att jag var så jävla trött hela tiden. För snart ett år sen så slutade jag att ta dem eller glömde ta på över en vecka och när jag börjar igen blir jag helt speedad och kan inte sova på 4 dagar och sömn för mig är viktig

Har tänkt börjat ta dem igen men blir aldrig av haha
Citera
2017-06-05, 14:44
Medlem
Generaliserat ångestsyndrom, GAD, är ett tillstånd där behandling ofta bör pågå i flera år. Effekten vid läkemedelsbehandling kan dröja i 2–4 veckor och i vissa fall kan det dröja en till två månader innan du börjar må bättre. Startdosen ligger på 25-50mg/dag, dosen bör ökas tills dess att man når behandlingsdos som ligger på 50-200mg/dag.
Senast redigerad av Elysia 2017-06-05 kl. 14:51.
Citera
2017-06-08, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimeConsumer
Hej!

Jag har GAD och har nu tagit sertralin i tre och en halv vecka utan någon effekt. Istället mår jag sämre än någonsin. Jag är konstant rastlös, kan inte göra någonting och har mer ångest än tidigare. Jag har dock härdat ut då jag tänkt att detta är insättningssymptom. Men det tar så lång tid och jag blir bara sämre. Borde jag öka dosen för att få effekt? Nu har jag 50 mg.

Många är tyvärr underdoserade på Sertralin. Den ger ofta god effekt på ångest av olika slag men då i högre doser. Jag har alltid minst 100 mg som måldos till vuxna, gärna 150 mg. Håll ut, det är jobbigt i början och kan vara så under någon månad, men det kommer vända! Diskutera mer med din läkare.
Citera
2017-06-09, 18:19
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyraHinkarSalt
Många är tyvärr underdoserade på Sertralin. Den ger ofta god effekt på ångest av olika slag men då i högre doser. Jag har alltid minst 100 mg som måldos till vuxna, gärna 150 mg. Håll ut, det är jobbigt i början och kan vara så under någon månad, men det kommer vända! Diskutera mer med din läkare.

Det är inte första gången, som det dyker upp trådar där användare klagar på effekten av Sertralin och så visar det sig att de står på en så låg dos som 50 mg. Är det för att många får den här medicinen utskriven av vårdcentralen och att allmänläkarna där har bristfälliga kunskaper om psykofarmaka och dosering? De psykiatrer, som jag har träffat, brukar visserligen ha 50 mg som startdos, men höjer alltid till minst 100 mg, som de som regel menar är normal lägstados för en vuxen människa vid behandling av depression/ångest, etc. ''50 mg är en väldigt låg dos'', sa psykiatern som först satte in mig på Sertralin för att motivera en höjning till 100 mg, ''så låga doser använder man inom BUP.''
Citera
2017-06-12, 10:40
Medlem
AnxiouslyWaitings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
jag tog 650mg och hade inga social fobier alls. fast tror 400mg skulle vara tilreckligt

650 mg är nästan en garanti för seretonergt syndrom. Dessa mediciner är inget att leka med så lyssna inte på idioten här och käka istället så mycket som din läkare säger. Får du ingen effekt så tar du upp det med h*n, finns mycket bättre droger för att knarka om det är det du är ute efter. För social ångest över lag rekommenderas benzo starkt.
Citera
2017-06-12, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnxiouslyWaiting
650 mg är nästan en garanti för seretonergt syndrom. Dessa mediciner är inget att leka med så lyssna inte på idioten här och käka istället så mycket som din läkare säger. Får du ingen effekt så tar du upp det med h*n, finns mycket bättre droger för att knarka om det är det du är ute efter. För social ångest över lag rekommenderas benzo starkt.
Kognitiv beteendeterapi samt läkemedelsbehandling är de allra vanligaste behandlingsalternativen vid social fobi, då använder man främst selektiva serotoninåterupptagshämmare (SSRI) och Venlafaxin. Bensodiazepiner kommer undvikas då de är beroendeframkallande.
Citera
2017-06-12, 14:18
Medlem
AnxiouslyWaitings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elysia
Bensodiazepiner kommer undvikas då de är beroendeframkallande.

Jo det är jag mycket väl medveten om. Därav mitt uttalande "om du är ute efter att knarka".
Citera
2017-06-28, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Det är inte första gången, som det dyker upp trådar där användare klagar på effekten av Sertralin och så visar det sig att de står på en så låg dos som 50 mg. Är det för att många får den här medicinen utskriven av vårdcentralen och att allmänläkarna där har bristfälliga kunskaper om psykofarmaka och dosering? De psykiatrer, som jag har träffat, brukar visserligen ha 50 mg som startdos, men höjer alltid till minst 100 mg, som de som regel menar är normal lägstados för en vuxen människa vid behandling av depression/ångest, etc. ''50 mg är en väldigt låg dos'', sa psykiatern som först satte in mig på Sertralin för att motivera en höjning till 100 mg, ''så låga doser använder man inom BUP.''

Intressant.. Jag har själv precis tagit 50mg i 6 veckor och inte märkt av någon effekt, bara biverkningar.
Jag ska till läkaren imorgon och min tanke var att byta medicin men jag kanske borde prova att höja dosen först?
Jag tycker dock att det är lite märkligt att jag inte fått någon positiv effekt alls.
Citera
2017-06-28, 15:14
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humlesnurran
Intressant.. Jag har själv precis tagit 50mg i 6 veckor och inte märkt av någon effekt, bara biverkningar.
Jag ska till läkaren imorgon och min tanke var att byta medicin men jag kanske borde prova att höja dosen först?
Jag tycker dock att det är lite märkligt att jag inte fått någon positiv effekt alls.

50 mg är, -som sagt - enligt de psykiatrer, som jag har pratat med, ingen dos som man ordinerar en vuxen människa, utan sådana doser används inom barn- och ungdomspsykiatrin. Det är möjligt att Sertralin är fel medicin för dig, men det är svårt att utvärdera om du har legat på den sådan låg dos. Man brukar säga att rekommenderad maxdos är 200 mg (i vissa fall, om t. ex. ett blodprov tas och koncentrationen av det verksamma ämnet i blodet visar sig vara lågt trots maxdos, så kan läkare besluta om att höja till en dos, som överstiger 200 mg). 100 mg är en normal dos för en vuxen människa vid behandling av ångest och depression; 50 mg är en insättningsdos, men sedan brukar åtminstone psykiatrer - som kan det här - höja till 75 och slutligen 100 mg. Och inte sällan, i många fall, till ännu högre doser. Jag vill påpeka att jag inte är någon läkare eller arbetar inom vården, men min personliga lekmannaåsikt - baserad på egen erfarenhet och andras erfarenheter, som jag har tagit del av - är att du bör prova en höjning till åtminstone 100 mg och ligga på den dosen under en period innan du lägger ner Sertralinet och testar någonting annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in