Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-03, 15:41
  #1
Medlem
...utgör ca 50 % av dagligt tal.

Finns det nån bra sida där man kan
träna på dem på olika språk på ett
enkelt sätt?
Och då menar jag inte bara en lista
med ord, utan att man kan lyssna
på uttalet osv.
Citera
2017-06-03, 15:58
  #2
Avstängd
Jag har inget svar på din fråga. Dock tror jag det är väldigt vanligt för oss Svenskar att ängslas över hur vi uttalar det nyvunna främmande språket vi faktiskt aldrig kommer att behärska till fullo.

Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
...utgör ca 50 % av dagligt tal.

Finns det nån bra sida där man kan
träna på dem på olika språk på ett
enkelt sätt?
Och då menar jag inte bara en lista
med ord, utan att man kan lyssna
på uttalet osv.
Citera
2017-06-03, 16:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
...utgör ca 50 % av dagligt tal.

Finns det nån bra sida där man kan
träna på dem på olika språk på ett
enkelt sätt?
Och då menar jag inte bara en lista
med ord, utan att man kan lyssna
på uttalet osv.

Spännande, var har du hört/läst det? 100 ord låter såväldigt lite.men om man räknar ett ord som ett ord oavsett form kankse. dvs både om det finns verb substantiv och adjektiv av samma stamm

Jag har hört förut att en 6-7 åring har ett ordförråd på ca 5000 ord men kommer inte ihåg varifrån. (Vore också kul med en lista på ord som normalt ingår i det. För språkträning. )
Citera
2017-06-03, 16:36
  #4
Avstängd
En jävla smartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
...utgör ca 50 % av dagligt tal.

Ja, det kan nog absolut stämma.

100 vanligaste orden i engelska språket:

Citera
2017-06-03, 16:39
  #5
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nassegorang
Jag har inget svar på din fråga. Dock tror jag det är väldigt vanligt för oss Svenskar att ängslas över hur vi uttalar det nyvunna främmande språket vi faktiskt aldrig kommer att behärska till fullo.

Vilket är fånigt, eftersom utlänningars förtjusning över att man talar deras språk vanligen är mycket större än den eventuella irritationen över brytningen.
Citera
2017-06-04, 12:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nassegorang
Jag har inget svar på din fråga. Dock tror jag det är väldigt vanligt för oss Svenskar att ängslas över hur vi uttalar det nyvunna främmande språket vi faktiskt aldrig kommer att behärska till fullo.

Jag håller med, men det är bra om man får
NÅN hum om hur det uttalas så att man inte
går omkring och säger "Hola" som det stavas
istället för "Ålla"
Citera
2017-06-05, 19:27
  #7
Medlem
JanTalibans avatar
Det här verkar vara en skitsmart idé.

Men jag tror man måste kombinera de hundra vanligaste orden med typ de tjugo vanligaste grammatiska faciliteterna.

Dessutom måste man, som sagt, ha en begriplig överblick över fonetiken (och tyvärr även ortografin).

En helt motsatt taktik – kanske som ett komplement till ovanstående – skulle kunna vara att formulera en supergenomtänkt text som översätts till olika språk. Man ska då lära sig rabbla upp hela texten utantill – och begripa varför texten säger det den säger.
Citera
2017-06-05, 20:20
  #8
Moderator
Neksnors avatar
Om de 100 vanligaste orden är ord som jag, att, har, var, mig, är, hon, vi... så blir det svårt att fixa någon vettig informationsöverföring med de orden.
Att kunna uttrycka antal, riktning och relativ placering tycker jag är viktigare. Pronomen underlättar, men är väl lite överkurs?
Citera
2017-06-06, 06:23
  #9
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Pronomen underlättar, men är väl lite överkurs?
Om du tycker att pronomen är "överkurs" så kan du ju försöka klara dig en dag utan att använda ett enda av följande ord:

Jag, du, vi, ni, den, det, denna, detta, man, en, min, din, sin, som, allt, många, mycket, inget, annat, fler, mer, något, samma, själv, när, var, vilken, vem, vad, hur, varför

Sen finns det väl inget som säger att de 100 vanligaste orden enbart kommer att vara pronomen? Adverb, prepositioner och räkneord kommer självklart också att finnas med.
Citera
2017-06-06, 11:35
  #10
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Om du tycker att pronomen är "överkurs" så kan du ju försöka klara dig en dag utan att använda ett enda av följande ord:

Jag, du, vi, ni, den, det, denna, detta, man, en, min, din, sin, som, allt, många, mycket, inget, annat, fler, mer, något, samma, själv, när, var, vilken, vem, vad, hur, varför

Sen finns det väl inget som säger att de 100 vanligaste orden enbart kommer att vara pronomen? Adverb, prepositioner och räkneord kommer självklart också att finnas med.
Läste du hela inlägget?
Citera
2017-06-06, 17:39
  #11
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Läste du hela inlägget?
Ja?
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Om de 100 vanligaste orden är ord som jag, att, har, var, mig, är, hon, vi... så blir det svårt att fixa någon vettig informationsöverföring med de orden.
Det är väl ingen som hävdar att man kan säga särskilt mycket vettigt med ett urval på enbart 100 ord? Det spelar liksom ingen roll om det är de 100 vanligaste, de 100 ovanligaste eller 100 slumpmässiga.
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Att kunna uttrycka antal, riktning och relativ placering tycker jag är viktigare.
Viktigare än vad? Om du tar de X vanligaste orden i ett språk så kommer en viss andel att vara ord för att utrycka antal, riktning och relativ placering (räknerord, adverb och prepositioner). Det framgår väl av listan över engelskans 100 vanligaste ord?
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Pronomen underlättar, men är väl lite överkurs?
Känns lite märkligt att kalla pronomen för "överkurs". Det går inte ens att fråga vad klockan är utan pronomen.
Citera
2017-06-06, 18:43
  #12
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Ja?

Det är väl ingen som hävdar att man kan säga särskilt mycket vettigt med ett urval på enbart 100 ord? Det spelar liksom ingen roll om det är de 100 vanligaste, de 100 ovanligaste eller 100 slumpmässiga.

Viktigare än vad? Om du tar de X vanligaste orden i ett språk så kommer en viss andel att vara ord för att utrycka antal, riktning och relativ placering (räknerord, adverb och prepositioner). Det framgår väl av listan över engelskans 100 vanligaste ord?

Känns lite märkligt att kalla pronomen för "överkurs". Det går inte ens att fråga vad klockan är utan pronomen.
Trådstarten tar upp det lämpliga i att lära sig de 100 vanligaste orden i språk, min uppfattning är att de till stor del är pronomen, vilket jag anser lite slösaktigt då man bör veta vilket ord som avses. Givetvis underlättar de rejält, det är antagligen därför de är så vanliga.

Förvisso inte formulerat som fråga, men antagligen begripligt:
Ange tid!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback