Citat:
Ursprungligen postat av
Robzyd
Ja för man får ju cancer av att ta bort dpf på sin bil...
Åk ner och jämna regnskogen med marken för där har vi mycket cancerframkallande.
Och när det kommer till folkhälsa och cancer vore det ju ganska bra att göra något åt cigaretter och sprit först som är mycket mer skadligt för hälsa och omgivning. Men sånt går bra och är helt acceptabelt.
Vist sotpartiklar verkar vara cancerframkallande som mycket annat. Men det är en väldigt liten del det står för. Största problematiken är i innerstäder där folk envisas om att köra bil.
Och tycker dom borde ha förbud mot all trafik med skadliga förbränningsmotorer. Bara ett bra kollektivtrafik finns, som t.ex. i Stockholms innerstad.
Sen så släpper bilen ut mindre av allt. Så t.ex. CO2 blir mindre och även sotet men det fastnar inte i nått filter.
Ja tar man bort partikelfiltren på dieselbilar så kommer fler människor att få cancer, du släpper alltså med mening ut mer cancerframkallande ämnen än du skulle behöva bara för att du är för satans snål för att underhålla bilen som man ska. Har du inte råd att hålla partikelfiltret i funktion så kunde du ju köpt någon bil som inte spyr ut så mycket skit att det behövs ett sådant filter, det finns massvis att välja på.
Dieselavgaser är den näst största utsläppskällan av cancerogena partiklar i Sverige efter den småskaliga vedeldningen som inte heller borde förekomma i tättbebyggt område. Jag visste inte att regnskogen konkurrerade om denna halvjumboplats vad gäller cancerfall i Sverige men du har kanske några siffror att presentera innan jag åker och skövlar regnskog?
Och när du drar in det där om rökning så undrar jag om du legat och sovit sedan 1950-talet, annars borde du ha upptäckt att det är djävligt stort fokus på rökning och cancer.
Och jo, partikelfiltret tar bort sot, sot är partiklar.
Mer viktigt för tråden: Partikelfilter kan gå att fräscha upp utanför bilen. Det finns firmor som kör gamla igensatta filter i ugn vid c:a 700 ºC vilket bränner bort igensättningarna. Sök på "rengöring partikelfilter" så blir det flera matnyttiga träffar.