2017-06-02, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Å andra sidan tackar man kanske gärna nej till cancer...

Ja för man får ju cancer av att ta bort dpf på sin bil...
Åk ner och jämna regnskogen med marken för där har vi mycket cancerframkallande.
Och när det kommer till folkhälsa och cancer vore det ju ganska bra att göra något åt cigaretter och sprit först som är mycket mer skadligt för hälsa och omgivning. Men sånt går bra och är helt acceptabelt.

Vist sotpartiklar verkar vara cancerframkallande som mycket annat. Men det är en väldigt liten del det står för. Största problematiken är i innerstäder där folk envisas om att köra bil.
Och tycker dom borde ha förbud mot all trafik med skadliga förbränningsmotorer. Bara ett bra kollektivtrafik finns, som t.ex. i Stockholms innerstad.

Sen så släpper bilen ut mindre av allt. Så t.ex. CO2 blir mindre och även sotet men det fastnar inte i nått filter.
Senast redigerad av Robzyd 2017-06-02 kl. 13:14.
Citera
2017-06-02, 14:38
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Häromdagen när jag körde med bilen så kom meddelandet att sotfiltret var fullt och att en "varningslampa" började lysa. Jag insåg väl att det kanske var dags att byta partikelfiltret, så jag beställde tid för detta hos en mekaniker och fick ett pris för detta. Samtidigt som jag lämnar in bilen så vill tman också byta bromsbelägg och bromsskivor, vilket gör att priset går upp lite. Hela kalaset skulle gå på runt 16 tusen, vilket jag i sig inte har några problem med då jag måste ha en bil som fungerar.

Nu när jag åkte hem ifrån jobbet så försvann meddelandet och varningslampan också, och blir då fundersam över om det verkligen då är värt att byta partikelfiltret, för det kanske inte behövs? vad hade ni gjort i denna situation? Bilen har gått snart 16 000 mil, så det kanske ändå är dags för att byta partikelfiltret.
Inte så att lampan tändes pga att fyllnadsgraden var för hög då? Slocknade lampan efter en längre sträckas körning genomfördes troligtvis en regenerering av sotpartiklar och fyllnadsgraden återgick till normala nivåer. Isåfall behöver det knappast bytas. Sedan har olika märken lite olika förfaranden för partikelfiltrets livslängd, vissa har fast intervall, andra avläses askmängd på service och vid en viss nivå är filtret förbrukat (askmängd är ej att förväxlas med fyllnadsgrad av sotpartiklar, askan eller 'oljesot' byggs upp vid förbränning av sotpartiklarna). Törs inte svara för hur Volvo avgör status på dpf.
Citera
2017-06-02, 15:19
Medlem
bonobonos avatar
Min bil hade bara gått ca 2000 mil när den första gången begränsades med varv och hastighet samt att automatväxellådan var begränsad till lägre växlar. Lampan för motorstyrningen lyste och jag blev knäckt då ja trodde nåt pajat. Bärgning till verkstad där dom konstaterade att partikelfiltret var skitigt. Filtret blev rengjort/bytt (?) och sen var det bara att tuta och köra igen (allt gick på garantin).
Jag fick som förklaring att jag kört för lugnt med bilen
Felet var nog att jag kört mycket korta sträckor och att bilen inte fått bli riktigt varm och därför inte kunna bränt rent filtret ordentligt.
Ett par år senare hände samma sak och då visste ja ju vad felet var.
Jag körde då bilen fram och tillbaka på riksvägen, på höga varv för att få allt så varmt som möjligt. Stannade då och då och startade om bilen för att se om problemet var kvar. Efter ca 30-40 min var problemet löst och bilen gick som vanligt utan att någon lampa lös.
Hoppas kunna lösa det själv igen om problemet dyker upp fler gånger.
Runt 20.000kr skulle de kosta att byta filter hos den auktoriserade verkstaden och de hoppar ja gärna över.
Citera
2017-06-02, 16:43
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Nu kan jag bara svara för hur jag tycker.

Men jag har en V70 -11 DRIVE med ett partikelfilter som ska bytas var 12.000 mil. Och det miltalet börjar närma sig.
Men då 95% av resorna med den bilen är långpendlingsresor (10 mil) till mitt jobb så borde av allt jag läst partikelfiltret hålla längre. Dom som oftast får problem och kan behöva byta vid 12.000 mil är sånna som kör kortresor där tempen i bilen inte hinner gå upp så pass mycket att filtret renas.

Så för min del så nej, inte förens bilen mer eller mindre slutar funka så kommer jag byta.
Däremot så ska det va nån form av addativ i som kanske behöver fyllas på i så fall. Men det går att göra utan att byta filtret.

Och för min del så skulle ett byte nog kosta runt 12.000 eller så

Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Det är en volvo c30 från 2010. Jo, det är dyrt men tror bromsskivorna och bromsbeläggen är det som kostar mest (Om jag får gissa). I detta pris så var även någon vätska inräknat som man kanske var tvungen att fylla på då det kunde vara tomt, och det kan ju också vara vätskan som kunde vara felet, som jag förstod det. Bilen är ju inte inlämnad ännu, så vi får se vad mekanikern säger.

Om man inte byter DPF, nollställer räkneverket samt fyller eolys finns risken att motoroljan späds med diesel p.g.a. ständiga regenereringar. Till slut börjar motorn förbränna olje-diesel blandningen och rusar tills den skär ihop. Så skiter ni i att byta filter, håll koll på oljenivån!

(FB) Känner någon till motorproblem med Volvo V50?

.
Citera
2017-06-02, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Om man inte byter DPF, nollställer räkneverket samt fyller eolys finns risken att motoroljan späds med diesel p.g.a. ständiga regenereringar. Till slut börjar motorn förbränna olje-diesel blandningen och rusar tills den skär ihop. Så skiter ni i att byta filter, håll koll på oljenivån!

(FB) Känner någon till motorproblem med Volvo V50?

.

Mjo har sett det där. Men jag undrar hur vanligt det egentligen är.

Ovh för min del handlar det om att vänta ett tag, inte skippa bytet helt och hållet
Citera
2017-06-02, 17:40
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robzyd
Ja för man får ju cancer av att ta bort dpf på sin bil...
Åk ner och jämna regnskogen med marken för där har vi mycket cancerframkallande.
Och när det kommer till folkhälsa och cancer vore det ju ganska bra att göra något åt cigaretter och sprit först som är mycket mer skadligt för hälsa och omgivning. Men sånt går bra och är helt acceptabelt.

Vist sotpartiklar verkar vara cancerframkallande som mycket annat. Men det är en väldigt liten del det står för. Största problematiken är i innerstäder där folk envisas om att köra bil.
Och tycker dom borde ha förbud mot all trafik med skadliga förbränningsmotorer. Bara ett bra kollektivtrafik finns, som t.ex. i Stockholms innerstad.

Sen så släpper bilen ut mindre av allt. Så t.ex. CO2 blir mindre och även sotet men det fastnar inte i nått filter.
Ja tar man bort partikelfiltren på dieselbilar så kommer fler människor att få cancer, du släpper alltså med mening ut mer cancerframkallande ämnen än du skulle behöva bara för att du är för satans snål för att underhålla bilen som man ska. Har du inte råd att hålla partikelfiltret i funktion så kunde du ju köpt någon bil som inte spyr ut så mycket skit att det behövs ett sådant filter, det finns massvis att välja på.

Dieselavgaser är den näst största utsläppskällan av cancerogena partiklar i Sverige efter den småskaliga vedeldningen som inte heller borde förekomma i tättbebyggt område. Jag visste inte att regnskogen konkurrerade om denna halvjumboplats vad gäller cancerfall i Sverige men du har kanske några siffror att presentera innan jag åker och skövlar regnskog?

Och när du drar in det där om rökning så undrar jag om du legat och sovit sedan 1950-talet, annars borde du ha upptäckt att det är djävligt stort fokus på rökning och cancer.

Och jo, partikelfiltret tar bort sot, sot är partiklar.

Mer viktigt för tråden: Partikelfilter kan gå att fräscha upp utanför bilen. Det finns firmor som kör gamla igensatta filter i ugn vid c:a 700 ºC vilket bränner bort igensättningarna. Sök på "rengöring partikelfilter" så blir det flera matnyttiga träffar.
Senast redigerad av skunkjobb 2017-06-02 kl. 17:45.
Citera
2017-06-02, 18:33
Medlem
Citat:
Å andra sidan tackar man kanske gärna nej till cancer...

!5 av världens största båtar släpper ut mer skit än hela världens bilpark gör.
Att några tar bort partikelfilter på bilen är försumbart.
När du beställer skit från Kina så är du med o skapar cancer. De kör på tjockolja när det kommer till fartyg.

För övrigt så tycker jag 16 papp var hiskligt dyrt. Är bromsskivorna gjorda av guld?
Citera
2017-06-02, 19:01
Medlem
Mullrets avatar
Hade en bilfirma till rensa partikelfiltret. Kostade en 3000~ :-.

KGK hade tydligen något kit med vätskor som kördes genom filtret.

Efteråt gick bilen utmärkt. Sparade 20.000:-
Citera
2017-06-02, 19:02
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
!5 av världens största båtar släpper ut mer skit än hela världens bilpark gör.
Att några tar bort partikelfilter på bilen är försumbart.
När du beställer skit från Kina så är du med o skapar cancer. De kör på tjockolja när det kommer till fartyg.

För övrigt så tycker jag 16 papp var hiskligt dyrt. Är bromsskivorna gjorda av guld?
Var så god och presentera siffror på hur mycket av partiklarna som svenskar andas in som kommer från dessa båtar och hur mycket som kommer från bilar. Du kan ju ta de globala siffrorna när du ändå håller på även om jag inte tycker det är lika intressant för oss i Sverige.
Citera
2017-06-03, 15:03
Medlem
Citat:
Var så god och presentera siffror på hur mycket av partiklarna som svenskar andas in som kommer från dessa båtar och hur mycket som kommer från bilar. Du kan ju ta de globala siffrorna när du ändå håller på även om jag inte tycker det är lika intressant för oss i Sverige.

Är du intresserad så är detta inga hemligheter.
Det finns mätstationer lite varstans i vårt land.
Som ett exempel kan jag nämna att i en sömnig liten småstad utan värst mycket trafik plötsligt en dag fick väldigt hög partikelhalt i sin mätare. Efter en del utredning så visade det sig att det kom från södra Tyskland och hade blåst hit.

Du förstår säkert själv att det finns mer än 15 båtar i världen. Så du kan ställa utsläppsnivåerna i paritet med varandra.
Det som släpper ut mycket partiklar är slitage på däck och vägbana. Du har även industri såsom SSAB i Sverige som står för 25% av Sveriges koldioxidutsläpp om jag inte minns helt fel.

Vad spelar då en liten bil för roll?
Personligen skulle jag inte oroa mig för vad bilarna släpper ut. Du kommer dö i cancer från plasterna långt innan du dör av bilarnas utsläpp.

Sedan ska naturligtvis TS följa de krav som ställs på dennes fordon.
Citera
2017-06-04, 13:43
Bannlyst
Börjar bli lite nojig då bilen nu säger "motorsysten service erfodras" ska ju köra bilen cirka 20-30 mil till innan bilen ska på service, vilket den borde klara av, eller?
Citera
2017-06-12, 02:39
Bannlyst
Lämnade in bilen på verkstaden, och dom har nu bytt filter. Dom har dock inte tagit bort felkoderna, säkert lätt hänt att glömma men märkte nu när jag åkte hem att bilen inte vill gå snabbare än 120 km/h, och undrar om detta kan bero på felkoderna?
Bilen säger att motorservice bör göras snart och att sotfiltret är fullt, vilket man nu har bytt och att "avgas-symbolen" fortfarande lyser. Blir galen på detta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in