• 1
  • 2
2017-06-02, 07:13
Bannlyst
Häromdagen när jag körde med bilen så kom meddelandet att sotfiltret var fullt och att en "varningslampa" började lysa. Jag insåg väl att det kanske var dags att byta partikelfiltret, så jag beställde tid för detta hos en mekaniker och fick ett pris för detta. Samtidigt som jag lämnar in bilen så vill man också byta bromsbelägg och bromsskivor, vilket gör att priset går upp lite. Hela kalaset skulle gå på runt 16 tusen, vilket jag i sig inte har några problem med då jag måste ha en bil som fungerar.

Nu när jag åkte hem ifrån jobbet så försvann meddelandet och varningslampan också, och blir då fundersam över om det verkligen då är värt att byta partikelfiltret, för det kanske inte behövs? vad hade ni gjort i denna situation? Bilen har gått snart 16 000 mil, så det kanske ändå är dags för att byta partikelfiltret.
Citera
2017-06-02, 07:24
Medlem
4yoonlys avatar
Förstår inte riktigt... partikelfiltret gav indikation du åkte till verkstad som ser andra problem och byter allt. Partikelfilter "Lampan" slocknar och du undrar om det var värt det?

Är inte riktigt med... bytte dom även ditt partikelfilter eller inte? och gjorde dom det som du sade och nu undrar du varför lampan slocknade när du åkte hem?

Hyfsat trött å jag kanske missuppfattat dig rejält... men för mig låter det som du fick ett problem lämnar in bilen och dom upptäcker fler problem och byter allt och sedan visar din bil inte samma problem längre och du undrar om du ens skulle åkt intill verkstaden för dem? har jag fattat eller ärju helt ute och cyklar?
Citera
2017-06-02, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Förstår inte riktigt... partikelfiltret gav indikation du åkte till verkstad som ser andra problem och byter allt. Partikelfilter "Lampan" slocknar och du undrar om det var värt det?

Är inte riktigt med... bytte dom även ditt partikelfilter eller inte? och gjorde dom det som du sade och nu undrar du varför lampan slocknade när du åkte hem?

Hyfsat trött å jag kanske missuppfattat dig rejält... men för mig låter det som du fick ett problem lämnar in bilen och dom upptäcker fler problem och byter allt och sedan visar din bil inte samma problem längre och du undrar om du ens skulle åkt intill verkstaden för dem? har jag fattat eller ärju helt ute och cyklar?

Är ganska säker på att han bara fått tid och kostnadsförslag. Han har ej lämnat bilen än.
Citera
2017-06-02, 07:30
Medlem
Får man fråga vad det rör sig om för bil? 16 papp låter mycket men kan bero på bilmodellen...

Jag slängde mitt i ett hörn och kör utan. 10% mindre förbrukning och mer ork tackar men inte nej till.
Citera
2017-06-02, 07:30
Medlem
Nu kan jag bara svara för hur jag tycker.

Men jag har en V70 -11 DRIVE med ett partikelfilter som ska bytas var 12.000 mil. Och det miltalet börjar närma sig.
Men då 95% av resorna med den bilen är långpendlingsresor (10 mil) till mitt jobb så borde av allt jag läst partikelfiltret hålla längre. Dom som oftast får problem och kan behöva byta vid 12.000 mil är sånna som kör kortresor där tempen i bilen inte hinner gå upp så pass mycket att filtret renas.

Så för min del så nej, inte förens bilen mer eller mindre slutar funka så kommer jag byta.
Däremot så ska det va nån form av addativ i som kanske behöver fyllas på i så fall. Men det går att göra utan att byta filtret.

Och för min del så skulle ett byte nog kosta runt 12.000 eller så
Citera
2017-06-02, 07:36
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robzyd
Är ganska säker på att han bara fått tid och kostnadsförslag. Han har ej lämnat bilen än.

Ah missade detta (är för trött...)

Men då svarar jag visst... klart att du skall byta filtret... det blir billigare på det stora hela antagligen. Än att åka därifrån utan och sedan lämna in bilen enbart för detta några veckor/månader senare.

Samtidigt undrar jag om detta filter inte är något du faktiskt skulle kunna själv...
Har ingen aning om din bil/modell men youtube har mycket och detta känns lite som en simpel DIY grej...

Ok ok... googlat lite.. inte så "simpelt" som jag trodde... så hade nog lämnat in den och bett dom byta den... (var mycket vi kan rena det med x märke osv på youtube...)

---edit

Eller sålt bilen och köpt en bensinare :-)
Senast redigerad av 4yoonly 2017-06-02 kl. 07:39.
Citera
2017-06-02, 07:49
Bannlyst
Det är en volvo c30 från 2010. Jo, det är dyrt men tror bromsskivorna och bromsbeläggen är det som kostar mest (Om jag får gissa). I detta pris så var även någon vätska inräknat som man kanske var tvungen att fylla på då det kunde vara tomt, och det kan ju också vara vätskan som kunde vara felet, som jag förstod det. Bilen är ju inte inlämnad ännu, så vi får se vad mekanikern säger.
Citera
2017-06-02, 08:07
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Får man fråga vad det rör sig om för bil? 16 papp låter mycket men kan bero på bilmodellen...

Jag slängde mitt i ett hörn och kör utan. 10% mindre förbrukning och mer ork tackar men inte nej till.

Det fungerar väl enbart fram till nästa besiktning.
Citera
2017-06-02, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste

På min bil sitter filtret så pass dolt så det är svårt att kolla om den är på plats. Men kikar man noga så ser man såklart men det gör dom oftast inte på besiktningen om dom inte misstänker något.
Så på min bil sitter det bara ett ersättningsrör och så har jag såklart fixat mjukvaran så inga felkoder kommer. Har besiktat utan problem.
Om man vill vara helt säker kan man rensa och fixa filtret istället så det ser ut som det sitter där och såklart fixa mjukvaran.

Och miljöaspekten är lite kluven. I slutändan är det bättre utan filter för miljön i det stora hela. Men lokalt blir det bättre med filter så inte partiklarna kommer ut.
Citera
2017-06-02, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Det är en volvo c30 från 2010. Jo, det är dyrt men tror bromsskivorna och bromsbeläggen är det som kostar mest (Om jag får gissa). I detta pris så var även någon vätska inräknat som man kanske var tvungen att fylla på då det kunde vara tomt, och det kan ju också vara vätskan som kunde vara felet, som jag förstod det. Bilen är ju inte inlämnad ännu, så vi får se vad mekanikern säger.

Nu är jag själv ganska kunnig inom bilar och gör en hel del själv. Men dom gånger jag lämnar in bilen kollar jag upp priser och alternativ mycket.
Jag använder mig av en lokal verkstad som jag vet kan lita på och har bra timpris. I mitt fall den lokala OK verkstaden.
Sen köper jag alltid material själv och oftast då från Tyskland då det blir väldigt mycket billigare, ofta rör det sig om halva priset mot verkstaden och mer om man lämnar till original verkstad.
Att bromsarna skulle vara större delen av ditt pris tror och hoppas jag verkligen inte då det i så fall är ockerpris utan dess like. Men vet att märkesverkstäder kan ta bra betalt för dpf.

Jag själv har ju som sagt tagit bort mitt och är vad jag skulle göra. Men det är förmodligen inte ett alternativ för dig.
Jag skulle i alla fall kolla runt efter priser och helst då som jag gör där jag fixar fram grejer själv och bara betalar för arbetet på verkstaden.

När det väl måste bytas ska jag tillägga. Om den slutat lysa och går bra så kanske den klarar ett tag till.

Hur ser din körning ut? långa sträckor?
Citera
2017-06-02, 08:42
Medlem
ormbitens avatar
Citat:

Det är många som gör så, blir ju allt vanligare, och kommer förmodligen att bli allt vanligare ju fler som stöter på problem med sina partikelfilter, fast dom flesta tar ju inte bort filtret, man tömmer bara innehållet och programmerar.

Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste

Det man gör vid en så kallad "DPF Delete" är att man tömmer innehållet i filtret och låter filtret i sig sitta kvar, och sen stänger man av tryckgivarna som sitter före och efter filtret, man programmerar helt enkelt bort filtrets elektronik och dess funktion. Detta är inget som besiktningen ser, besiktningen mäter inte heller NOx-utsläppen på dieselbilar, besiktningen kollar bara så att det inte föreligger några felkoder i styrenheten som är relaterade till miljöutsläpp.

Skulle man bara rensa filtret och låta bli att programmera bort givarna så skulle motorlampan tändas på instrumentpanelen och man skulle därför få en anmärkning hos besiktningen.

Många gånger så kan man förlänga filtrets livslängd genom att ge bilen lite hård körning och lite tuffa accelerationer.
Hade t.ex en bil i verkstaden som hade ett igensatt filter och som inte ville gå fortare än typ 80 km/h, motorlampan lös och felkoden indikerade igensatt partikelfilter.

Åkte ut och körde med bilen längs landsvägen, fick smyga upp den i varv och kunde då köra typ 4000-4500 rpm på tvåans växel, vilket jag gjorde under typ 4-5 mil för att få filtret riktigt varmt.
Lite då och då fick jag stanna för att radera felkoden i styrenheten och varje gång jag hade raderat den så kunde jag ge full gas under typ 10 sekunder innan lampan tändes och motorn slutade svara på gasen.
När jag hade raderat felkoden ett tjugotal gånger och gjort minst lika många fullgasaccelerationer så var det som om en propp släppte, rätt som det var gick bilen som ett skott och ett svart moln av sot kom ut genom avgasröret, efter ytterligare några körningar med full gas från typ 50 till 150 km/h så gick bilen helt perfekt och motorlampan höll sig släckt, och bilen fungerar helt perfekt än idag.

Att köra en dieselbil med partikelfilter enbart inne i stadstrafik och enbart på låga varvtal kan göra att man får ett igensatt filter efter bara 10000-12000 mils körning, och ibland ännu tidigare.
Citera
2017-06-02, 10:49
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:

Å andra sidan tackar man kanske gärna nej till cancer...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in