Citat:
Ursprungligen postat av
Robzyd
Jag slängde mitt i ett hörn och kör utan. 10% mindre förbrukning och mer ork tackar men inte nej till.
Det är många som gör så, blir ju allt vanligare, och kommer förmodligen att bli allt vanligare ju fler som stöter på problem med sina partikelfilter, fast dom flesta tar ju inte bort filtret, man tömmer bara innehållet och programmerar.
Citat:
Ursprungligen postat av
flaskborste
Det fungerar väl enbart fram till nästa besiktning.
Det man gör vid en så kallad "DPF Delete" är att man tömmer innehållet i filtret och låter filtret i sig sitta kvar, och sen stänger man av tryckgivarna som sitter före och efter filtret, man programmerar helt enkelt bort filtrets elektronik och dess funktion. Detta är inget som besiktningen ser, besiktningen mäter inte heller NOx-utsläppen på dieselbilar, besiktningen kollar bara så att det inte föreligger några felkoder i styrenheten som är relaterade till miljöutsläpp.
Skulle man bara rensa filtret och låta bli att programmera bort givarna så skulle motorlampan tändas på instrumentpanelen och man skulle därför få en anmärkning hos besiktningen.
Många gånger så kan man förlänga filtrets livslängd genom att ge bilen lite hård körning och lite tuffa accelerationer.
Hade t.ex en bil i verkstaden som hade ett igensatt filter och som inte ville gå fortare än typ 80 km/h, motorlampan lös och felkoden indikerade igensatt partikelfilter.
Åkte ut och körde med bilen längs landsvägen, fick smyga upp den i varv och kunde då köra typ 4000-4500 rpm på tvåans växel, vilket jag gjorde under typ 4-5 mil för att få filtret riktigt varmt.
Lite då och då fick jag stanna för att radera felkoden i styrenheten och varje gång jag hade raderat den så kunde jag ge full gas under typ 10 sekunder innan lampan tändes och motorn slutade svara på gasen.
När jag hade raderat felkoden ett tjugotal gånger och gjort minst lika många fullgasaccelerationer så var det som om en propp släppte, rätt som det var gick bilen som ett skott och ett svart moln av sot kom ut genom avgasröret, efter ytterligare några körningar med full gas från typ 50 till 150 km/h så gick bilen helt perfekt och motorlampan höll sig släckt, och bilen fungerar helt perfekt än idag.
Att köra en dieselbil med partikelfilter enbart inne i stadstrafik och enbart på låga varvtal kan göra att man får ett igensatt filter efter bara 10000-12000 mils körning, och ibland ännu tidigare.