• 1
  • 2
2017-06-01, 13:40
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Idag när jag var på mitt favorit lunch restaurang i stan så har dom satt upp stora skyltar att dom minsan kommer ta bort all kontanthantering och kommer enbart acceptera kort.
Det kommer snart bara vara stora mat affärer typ Coop och Maxi som har kontanter till och med på Coop har jag sett att man enbart får betala med 25kr i mynt per tillfälle så även där börjar man strypa hanteringen av kontanter.

Ni som vill ha ett kontantlöst samhälle vad tänker ni er som backup ifall kortet inte fungerar eller bankerna slutar fungera?
Är tanken att man ska stå i kassan på Coop och skriva faktura när kortet inte fungerar?

Detta är väl även ett drömscenario för politiker blir man för obekväm är det bara att spärra kontot och strypa dina tillgångar.
Senast redigerad av FreeBirdSeed 2017-06-01 kl. 13:55.
Citera
2017-06-01, 13:46
Medlem
AA-suiteds avatar
Konantlöst samhälle är skit. Det kan missbrukar mycket enklare än kontanter.
Citera
2017-06-01, 14:01
Moderator
tobess avatar
Jag använder uteslutande kort när jag betalar, enda undantaget är ställen som av någon anledning inte accepterar annat än kontanter. För min del kan med andra ord kontanterna för all del slopas och gärna också lagstadga att alla företag måste ta emot betalning via kort.

Under alla år som jag har gjort kortbetalningar har jag aldrig varit med om att inget av mina bank- eller kreditkort inte skulle ha fungerat. Skulle det vara så att betalningsmöjligheter via Visa, Amex, Mastercard och två olika bankers debit-kort skulle dyka ner är nog min oförmåga att kunna betala just då det sista jag skulle oroa mig för.
Citera
2017-06-01, 14:15
Medlem
Ett kontantlöst samhälle låter fint på pappret, men jag tror ärligt talat att det i praktiken kommer floppa. Det finns många aspekter att ta upp, men jag tror att när alla våra pengar digitaliseras så förlorar vi makten över vår individuella ekonomi. Att myndigheter kan strypa ens tillgångar när som helst är en riktigt skrämmande tanke.
Citera
2017-06-01, 14:20
Medlem
Mackan52s avatar
Nej, alla system kan knäckas. Av samma anledning är jag emot ett digitalt valsystem.

Riskerna är för stora.
Citera
2017-06-01, 14:34
Medlem
Conceptions avatar
Spelar inte mig någon roll då jag uteslutande betalar med kort.

För mig är stora kontanter lika med olagligt verksamhet. Det finns inget annat skäl till att annars undvika banköverföring. Jag förstår dock att många är emot det då det skadar deras svarta inkomster eller drogmissbruk.
Citera
2017-06-01, 14:38
Medlem
PierreTanguys avatar
Känns som att endast foliehattar och kriminella kommer sakna kontanter. Visst kan säkerhet genombrytas, men det innefattar ju inte endast digitala system
Citera
2017-06-01, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Det kommer snart bara vara stora mat affärer typ Coop och Maxi som har kontanter till och med på Coop har jag sett att man enbart får betala med 25kr i mynt per tillfälle så även där börjar man strypa hanteringen av kontanter.

Så vitt jag vet är det tillfälligt nu i samband med att de gamla mynten ska sluta gälla. Man vill helt enkelt inte ha folk som ska stå och betala med 500 mynt för att bli av med dem innan de blir ogiltiga för att det både tar en massa tid och kassorna blir fulla.
Citera
2017-06-01, 14:41
Medlem
Kaustis avatar
Jag är väl inte precis superexalterad över utvecklingen, men om historien visat oss någonting så är det att folk som vill hålla sig utanför systemen klarar det bara dom vill. Antingen genom att fuska (falska personuppgifter) eller på andra sätt.

Så jag tror inte skillnaden kommer bli såpass stor som folk tror.
Citera
2017-06-01, 14:41
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Spelar inte mig någon roll då jag uteslutande betalar med kort.

För mig är stora kontanter lika med olagligt verksamhet. Det finns inget annat skäl till att annars undvika banköverföring. Jag förstår dock att många är emot det då det skadar deras svarta inkomster eller drogmissbruk.

Eller så vill man inte betala delar av sin inkomst till några bankjudar.

Vad gör du om kortet går sönder? Idkar byteshandel?
Senast redigerad av Mackan52 2017-06-01 kl. 14:44.
Citera
2017-06-01, 14:42
Medlem
Jellohs avatar
Jag är hård motståndare till det kontaktlösa samhället.Det är bara ett sätt för eliten att kunna ha totalkoll på allt och alla. Staten har inget att göra med vem jag handlar med och vad. Tror ni att alla tiggare och knarklangare bara kommer tänka: " Nehe det tycks inte fungera längre, bäst att ta ett jobb och börja betala 64% i skatt" . Skulle inte tro det.
Och jag har varit med om att allakortbetalningar slutat fungera. Kl 0255 för ett par år sedan. Visserligen bara ett par timmar men många fulla svennebananer fick panik då det bara var vi med Cash som kunde ta taxi hem.
Citera
2017-06-01, 14:44
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Eller så vill man inte betala delar av sin inkomst till några bankjudar.
Byt till JAK då om det inte passar dig. De har lönekonto och hela skiten samt hör och häpna, även en avgift för att du ska ha dina pengar där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in